Patřil opravdu letošní rok blogům?

Možná ano, možná ne: do jednoho chlívku se strká příliš mnoho rozličných zvířátek.

Téměř každým médiem nedávno proběhla zpráva, podle níž se letošní rok stal „rokem blogu“ (Year of the blog). A to na základě sdělení jednoho z nejvýznamnějších slovníkových vydavatelů v USA, neboť v jeho internetové verzi bylo toto slovo letos vůbec nejčastěji dotazovaným.

Od častých dotazů na slovo „blog“ míří k označení „rok blogu“ logický kotrmelec: lidé se prostě s tímto slovem nejčastěji setkávali, a protože neznali jeho význam, tak se zeptali. Vzhledem k tomu, že se na dalších vyšších místech žebříčku vyskytla slova jako peloton nebo třeba defenestrace, lze asi těžko říci, že letošní rok byl rokem pelotonů nebo defenestrací. (To by bylo docela zajímavé.)

Uživatelé sami přispívají – i blogem

Nyní ale raději vážně. Blog je nepochybně jedno z důležitých témat současného internetu, což se dá dokázat zajímavými čísly. Podle firmy Technorati existuje na planetě 5 milionů blogů, přičemž tento počet se v poslední době zdvojnásoboval každých pět a půl měsíce – to je expresní tempo i na internetová měřítka. Firma sleduje i počet článků (trvalých odkazů) v blozích, kterých napočítala zhruba 700 milionů – to je číslo blízké celkovému počtu uživatelů internetu na planetě.

Podle renomované výzkumné organizace Pew Internet and American Life vzniká nový blog každých 5,8 vteřiny; výzkum mimochodem také dodává, že internet je skutečně obousměrné či „všesměrné“ médium. Téměř polovina uživatelů internetu nejen konzumuje, ale už přispěla k obohacení jeho obsahu vlastními materiály, například právě blogem (častější jsou však fotky).

Deníček na internetu

To vypadá velmi působivě; co ale odvrácená strana blogů? Uvádí se, že tři čtvrtiny z celkového počtu blogů jsou opuštěné a nebudou už nikdy aktualizovány – jejich tvůrce je zplodil v náhlém záchvatu „já chci mít taky blog“, ale brzy jej to přešlo. A především – blogy jsou velice málo čtené: dle HitWise tvoří celková návštěvnost všech blogů 0,0051 % celkové návštěvnosti internetu – zjednodušeně řečeno, jen jeden z dvaceti tisíc uživatelů internetu čte blogy (!). Pokud provedeme jeden perverzní výpočet, tak nám vychází, že zatímco blog tvoří jeden ze 140 uživatelů internetu, čte je pouze jeden z dvaceti tisíc. Tedy těch, kteří blog tvoří, je stokrát více než těch, kteří blogy čtou. (Lži, hrozné lži a statistika – opáčí bloggeři.)

Zhodnotit význam blogů, říci, co vlastně blogy jsou, jaký mají pro společnost význam, není možné kvůli tomu, že definice blogu není úplně šťastná: odvozuje se od technické podstaty blogu (dle Wiki, pro lepší srozumitelnost v originále: blog is a web application which contains periodic, reverse chronologically ordered posts on a common webpage).

Můžeme také použít lidovou definici, že blog je deníček na internetu, ovšem to nám moc nepomůže, protože se objeví další otázky: a o čem? (O všem.) Jak často obměňovaný? (Jak se komu chce.) Jak dlouhé příspěvky, články? (Od dvou slov po stovku stránek.) Jak kvalitní a zajímavé? (Od toho nejhoršího egomaniackého balastu až po to snad nejkvalitnější a nejzajímavější, co je na internetu k mání.) To jsme si pomohli.

Autoři ovlivňují hodnotu blogu

Kvalitu blogu dělá jeho tvůrce; blog sám je pouze technická metoda, navíc podružná – kdyby nevznikl pojem blog, tvůrci by si nadále psali deníčky, osobní stránky, vydávali by své osobní časopisy či by to nazývali ještě jinak. Skoro bych mohl napsat, že blogy neexistují – čili jde o to, že se objeví osobnost, která je schopná sdělovat zásadní věci k tématu, že je skutečně sděluje a že je navíc sděluje veřejně umísťováním na internet. Další technické parametry, jako jsou např. permanentní linky, nebo zda se jedná o „webovou aplikaci“ či prostě jen statickou stránku, už nejsou podstatné.

Nejzajímavější stránky na českém internetu, které jsou svou obsahovou (ne nutně technickou) podstatou blogem, zde byly už mnoho let předtím, než pojem blogu vznikl: je to třeba Louč, Britské listy, Fukův FFFilm, byl to Svět Namodro (R.I.P.) a je to koneckonců i Neviditelný pes. Je zajímavé, že dokud Dan Dočekal vydával svůj „ještě ne tak úplně blog“ Svět Namodro, bylo to povětšinou poutavé a k věci mířící médium. Jakmile se ale stal pravověrným bloggerem (Pooh.cz), vznikl nepřetržitý slovní průjem bez špetky sebereflexe, zato s do nebe sahajícím sebevědomím: „rozumím všemu, umím skvěle psát na jakékoli téma a ještě jsem i vynikající fotograf“.

Naproti tomu „deníček“ Patricka Zandla, www.marigold.cz, je právě tak kvalitní jako jeho nejlepší články z dob, kdy byl Mobil server nezávislý. Je dobré si všimnout, že pokud někdo vytváří opravdu zajímavý, originální a přínosný osobní materiál na internetu, neoznačuje jej jako blog, zatímco termíny blogger, blogování, bloguju si sami přilepují obvykle ti, kteří by si měli nejdříve prohloubit znalost rodného jazyka a nechat si snížit sebevědomí tak o tři stupně, než budou znovu vpuštěni za klávesnici.

Investice do blogů

Blogování se dostalo na výsluní popularity tím, že pro léta existující deníčky a soukromě vydávané internetové časopisy někdo vymyslel zvukomalebný název, naházel rozličná zvířátka do jednoho pytle a utěsnil je zbytečně pevnou technickou specifikací. Největší světoví podnikatelé na internetu (Yahoo, Google, Microsoft atd.) i někteří jejich domácí souputníci do blogů investují; jim ale nejde o nic jiného, než si připoutat do svých ohrádek další stránky, na které se bude umísťovat kontextová reklama.

Všechny tyto firmy i jejich české protějšky takto postupně rozšiřují svá internetová panství – jde o stránky coby metry čtvereční země a je jedno, co na nich je, pokud se to dá dobře indexovat a chodí na to lidé. Domnívám se, že se časem tento příliš pevně svázaný pytel jménem blogging rozváže, rozvolní a jeho obal se rozpadne; že se do osobní tvorby na internetu vrátí zdravý rozum a zmizí z ní zbytečná škatulka.

Diskuze (26) Další článek: Globe Internet vyměnila svůj starý název za nový

Témata článku: Google, Internet, Blog, Blogger, Neviditelný pes, Let, Zdravý člověk, Kotrmelec, Zajímavé číslo, Letošní rok, Zvířátka, Odvrácená strana, R.I.P., Blízký parametr, Trvalý odkaz, Význam, Reversi


Určitě si přečtěte

Bývalý zaměstnanec Nokie vysvětluje, proč telefony s Windows Phone neuspěly

Bývalý zaměstnanec Nokie vysvětluje, proč telefony s Windows Phone neuspěly

** Za neúspěchem Microsoftu v mobilech stojí i Windows 8 ** Microsoft pozdě naskočil do rozjetého vlaku ** Uživatelé neměli zásadní důvody, proč přejít

Karel Kilián | 133

Vyzkoušeli jsme chytrou čínskou zásuvku Sonoff S26 za tři stovky. Nevyhořeli jsme

Vyzkoušeli jsme chytrou čínskou zásuvku Sonoff S26 za tři stovky. Nevyhořeli jsme

** Je sice z Aliexpressu, ale funguje ** Můžete ji ovládat hlasem přes Amazon Echo nebo Google Home ** Za tři stovky zautomatizuje menší 230V spotřebič

Jakub Čížek | 96

Je ta fotka černobílá, nebo barevná? Náš mozek realitu pouze odhaduje a vymýšlí si

Je ta fotka černobílá, nebo barevná? Náš mozek realitu pouze odhaduje a vymýšlí si

** Klasický počítač bezchybně zpracuje bit po bitu dat ** Mozek si realitu naopak spíše představuje a chybuje ** Teď se tím baví internet u další optické iluze

Jakub Čížek | 32

Pojďme programovat elektroniku: Postavíme bezpečnostní systém za 30 Kč

Pojďme programovat elektroniku: Postavíme bezpečnostní systém za 30 Kč

** Před pár týdny jste si mohli v akci koupit Wi-Fi desku za jeden dolar ** Nám už TTGO T-Display dorazila do redakce ** Připojíme k ní jazýčkový kontakt a vyrobíme bezpečnostní systém

Jakub Čížek | 30



Aktuální číslo časopisu Computer

Speciál o přechodu na DVB-T2

Velký test herních myší

Super fotky i z levného mobilu

Jak snadno upravit PDF