Pasti a naděje české internetové komerce

Jaká jsou úskalí, ale i naděje domácí internetové komerce?
V posledních měsících vyšlo v domácích médiích asi deset článků o českých internetových obchodech; zdálo by se, že popularita internetového obchodování u nás prudce roste. Spíše by se dalo říci, že média vzala s nepěkným zpožděním tuto aktivitu na vědomí – ale nadávat je nevděčné, buďme rádi, že konečně „o nás píší“. Pojďme se ale podívat na to, o čem se až tak nepíše.

Internetových obchodů vzniká u nás stále víc – jen knihkupectví, která alespoň na první pohled vypadají funkčně, vzniklo v posledním půlroce asi pět. Přitom je řada oborů, ve kterých ještě internetový obchod vůbec neexistuje, nefunguje, nebo jen velmi špatně.

Boom internetových knihkupectví má svou logiku: všichni znají Amazon.com, všichni vědí, že jeho zakladatel je dnes v první dvacítce nejbohatších lidí USA (!) – a podobně silné sny vítězí i nad relativně zdravým rozumem. To, že Amazon.com je zatím ve ztrátě asi 300 mil. dolarů, které do něj museli napupmovat investoři, a to, že už druhému v pořadí se skoro nedává šance, prahnoucí srdce (po dolarech) přehlíží.

Čtyři vlasy děda Vševěda
Jaká jsou úskalí, ale i naděje domácí internetové komerce? Kdysi jsem uvedl tři podmínky pro úspěšný obchod; stále na nich trvám, ale přidávám navíc čtvrtou. Tyto podmínky jsou:
  • velice široký sortiment včetně novinek a obskurností,
  • nadstandardní slevy a schopnost zakázku příjemně vybavit (rychle, elektronická platba, dodávka kurýrem atd.),
  • přidaná hodnota (články, recenze, doporučení, objektivní hodnocení zboží, hotline),
  • inzerce.
Zmíněná úskalí jsou vlastně postupné překážky, asi jako když jde Honza bojovat s drakem, zabije tříhlavého, pak šestihlavého, pak dvanáctihlavého a nakonec jej stejně znásilní princezna.

Většině obchodů se podaří slavnostně dostat přes překážku a) – a není to jednoduché, protože při jednání s dodavateli (distributory) máte spíš pocit, že vznikli za účelem bránění obchodu. Přes překážku zvanou slevy se úspěšně přehoupne jen pár obchodů, u nás zatím jen tři, nemýlím-li se. Vybudovat internetový obchod a poskytnout vysoké slevy, takže například ze začátku prodělávat, aby vzrostla klientela, se prostě nepěstuje. Překážka c) vyžaduje bohužel další investice, pro změnu do lidí, kteří budou tuto přidanou hodnotu realizovat. A překážka d), přes kterou se zatím nedostal ani jeden domácí obchod, vyžaduje už jen čisté peníze – a hodně peněz. Proto je Amazon.com tam, kde je – proto mu rapidně roste obrat a stejně tak rapidně i ztráta.

Namíchejte a podávejte
Jak udělat český Amazon (myslím opravdový)? Najměte sto zaměstnanců: dvacet programátorů, deset obchodníků, třicet redaktorů, dvacet do expedice, přidejte něco managementu a zamíchejte. Investujte do reklamy částku 30 mil. Kč ročně, polovinu z toho do Internetu, a to nejen do bannerů, ale do exkluzívních míst na nejnavštěvovanějších stránkách. Neustále rozšiřujte sortiment a služby, neustále rozšiřujte záběr a tým, ať je vás na konci druhého roku existence aspoň stopadesát. Uděláte první rok obrat 30 mil. Kč při ztrátě 50 mil., druhý rok obrat 100 mil. zase při ztrátě 50 mil. A můžete se stát druhým Jeffem Bezosem.

Zdroj: Computer

Váš názor Další článek: Portégé 3010CT - malý krůček k dokonalému notebooku

Témata článku: Naděje, Obskurnost, Zdravý člověk, Doporučené pořadí, Zdravý pár, Draka, Drak, Poslední šance, Pas, Překážka

Určitě si přečtěte


Aktuální číslo časopisu Computer

Test 6 odolných telefonů a 22 powerbank

Srovnání technologií QLED a OLED

Měřte své sportovní výkony

Sady pro chytrou domácnost