Francie | Elektromobilita | Koloběžka

Paříž zásadně zpomalí sdílené elektrické koloběžky. Mají jezdit rychlostí maximálně 10 km/h

Sdílené elektrické koloběžky postupně dobývají větší i menší města. Na jedné straně nabízejí snadno dostupné a (s ohledem na energetický mix té které země) často i ekologické řešení městské mobility. Na straně druhé jsou z mnoha důvodů trnem v oku. Obyvatelům, návštěvníkům a vedením měst vadí zejména nevhodné parkování a vysoká rychlost, kterou lze na těchto strojích jezdit.

Problémy se sdílenými koloběžkami řeší i česká města – například v Ostravě je jejich rychlost v určitých oblastech omezená na 15 km/h. Kromě toho by je uživatelé po ukončení jízdy měli vracet výhradně ke stojanům se sdílenými koly. Po poměrně radikálním omezení nyní volá hlavní město Francie – Paříž.

Přibrzděné koloběžky

Vedení města koncem minulého týdne rozhodlo, že Rychlost sdílených koloběžek bude v celém hlavním městě omezena na 10 km/h; pouze na několika hlavních komunikacích (zejména na těch s oddělenými cyklostezkami) bude rychlost omezena na 20 km/h.“

Rozhodnutí přišlo v návaznosti na řadu zranění chodců, která byla způsobena jezdci na elektrických koloběžkách. Paříž je přitom pro firmy provozující sdílené koloběžky důležitým trhem. Jde o hustě obydlené město s rozsáhlou sítí cyklostezek. Je zde také mnoho turistů, kteří hledají různé způsoby, jak si prohlédnout místní památky.

Z těchto důvodů se situace poněkud vymykala kontrole. V určitém okamžiku chtělo v Paříži provozovat flotilu koloběžek 16 různých firem – zejména startupů. Paříž nakonec vybrala tři společnosti a zavedla soubor pravidel. Firmy Dott, Lime a Tier získaly povolení k provozování sdílených elektrických koloběžek na dva roky.

Koloběžky se však staly problémem veřejné bezpečnosti, a to nejen pro jezdce, ale také pro lidi, kteří se jen procházeli po ulici. Podle agentury AFP byly koloběžky jen v roce 2021 účastníky 298 nehod, při kterých bylo zraněno 329 osob a dva lidé zemřeli.

Paříž jako pomalá zóna

K nejvážnějším událostem patří dramatická nehoda, ke které došlo letos v červnu. Dvě ženy jely v noci na sdílené elektrické koloběžce poblíž Seiny. Srazily chodkyni a bez poskytnutí nebo alespoň přivolání pomoci od nehody ujely. Sražená žena o několik dní později na následky zranění zemřela v nemocnici.

Vztahy mezi vedením města a provozovateli sdílených koloběžek se po této nehodě už nikdy nevrátily do normálu. 1. července Paříž zařadila na seznam tucet oblastí s vysokou hustotou chodců, jako jsou Tuilerijské zahrady a Palais Royal nebo náměstí Bastily a République. Společnosti pro sdílení koloběžek musely v těchto lokalitách omezit maximální rychlost na 10 km/h.

V září vedení města požádalo jednotlivé obvody, aby sestavily seznam oblastí, kde by měla být maximální rychlost koloběžek omezena na 10 km/h. Výsledkem byla mozaika čítající neuvěřitelných 700 pomalých zón. Provozovatelům koloběžek opět nezbylo než se přizpůsobit a zavést patřičná omezení.

Vedení Paříže však chce jít ještě dál. Celé město je nově pomalou zónou, s výjimkou několika ulic, jež mají samostatné pruhy pro kola, koloběžky a další jednostopá vozidla. Jistým paradoxem je, že majitelů elektrických koloběžek se toto omezení netýká. Nová pravidla pro sdílené koloběžky budou zavedena v první polovině prosince.

Diskuze (51) Další článek: Základem obrany je rozpoznat problém. Tohle jsou největší bezpečnostní hrozby s ukázkami z praxe

Témata článku: Francie, Ostrava, Elektromobilita, Koloběžka, Sdílená ekonomika, Lime, Parkování, Seina, AFP, Rychlost, Cyklostezka, Maximální rychlost, Paříž, Bastila, Vedení měst, Nehoda, Vedení města, Tier, Koloběžky na Heureka.cz



Navrhli jsme si základní desku Bobík 32S2. Stálo to pár dolarů a za čtyři dny dorazila z Asie

Navrhli jsme si základní desku Bobík 32S2. Stálo to pár dolarů a za čtyři dny dorazila z Asie

** Dnes si ukážeme, že design tištěného obvodu zvládne i zelenáč ** Díky editoru EasyEDA si vystačíte s webovým prohlížečem ** Hotovou desku vyrobí hongkongský JLCPCB

Jakub Čížek
BastleníDIYPojďme programovat elektroniku
Autor knižního fantasy Mistborn tvrdí, že měl napsat příběh k Elden Ringu on

Autor knižního fantasy Mistborn tvrdí, že měl napsat příběh k Elden Ringu on

Podle Brandona Sandersona spisovatel George R.R. Martin o hrách nic neví.

Radek Wunderlich
Elden Ring
Pět výmluv, které by fotograf nikdy neměl vyslovit

Pět výmluv, které by fotograf nikdy neměl vyslovit

Výmluvy často brání tomu, aby člověk hledal chyby u sebe a tím se zlepšoval. Pět špatných výmluv u fotografie shnuje ve videu Justin Mott.

Jan Pánek
Fotoškola
QR kódy jsou skvělý pomocník, ale i zlý pán. Tohle jsou nejčastější podvody, které vás mohou připravit o peníze

QR kódy jsou skvělý pomocník, ale i zlý pán. Tohle jsou nejčastější podvody, které vás mohou připravit o peníze

** Čtvercový grafický kód usnadňuje život už mnoho let ** S rostoucí oblibou a využitím přibývá i podvodů ** Nejčastěji jsou podvody zaměřeny na podstrčení falešného kódu

Martin Miksa
PodvodQR kódBezpečnost
Izrael díky speciální kamufláži zařídil pro své vojáky „neviditelnost“

Izrael díky speciální kamufláži zařídil pro své vojáky „neviditelnost“

** Materiál „Kit 300“ představuje vizuální i termální kamufláž ** Dokáže zablokovat tepelné vyzařování maskovaného vojáka či třeba stroje ** Velký kus materiálu Kit 300 může ukrýt vozidlo až do velikosti Hummeru

Stanislav Mihulka
IzraelMateriálArmáda
Rusko obviňuje astronautku NASA ze sabotáže Mezinárodní vesmírné stanice
Jiří Černý
Mezinárodní vesmírná staniceNASARusko