Palm Zire: milión prodaných kusů

Už je vidět, jaký je recept na úspěch v kapesních počítačích?

Firma Palm (dříve 3Com), ještě nedávno „dominátor“ trhu kapesních počítačů, v uplynulých dvou letech pouze ztrácela – klesal její tržní podíl i prodeje, nemilosrdně jí ukusovala konkurence z domácího hřiště (Handspring Visor) i opačného břehu (různá Pocket PC). Palmu prostě inovoval pomaleji než konkurence, ale po dlouhém půstu firma konečně přišla s produkty, které zase mohou převážit kolo štěstěny na její stranu: zejména jde o model Zire, který se prodává obvykle za 99 dolarů (2600 Kč), ovšem na eBay, což je vynikající indikátor reálných, „pouličních“ cen, se prodává dokonce obvykle okolo 60 dolarů, tedy někde za 1500 Kč! A není divu, že zákazníci říkají „ano“: během několika týdnů od uvedení produktu na trh se jej prodal milión kusů a druhý je na cestě.

Zire je poměrně jednoduchý handheld – Palm současně uvedl nový produkt ve střední třídě, nazvaný Zire 71 a dále Tungsten ve třídě vysoké – a jeho enormní prodejní úspěch říká cosi, co ostatní výrobci jaksi stále odmítají brát na vědomí: to, že o kapesní počítače je zájem, jen nesmějí být tak drahé. Výrobci kapesních počítačů uvádějí na trh jeden krásný, barevný, všehoschopný model s cenou okolo dvaceti tisíc, prodeje jsou nízké a analytici uvádějí ve zprávách, že trh s kapesními počítači klesá. Jenomže klesá proto, že výrobci nenabízejí to, co zákazníci chtějí: levné handheldy, přičemž úplně stačí základní funkcionalita.

Rozložení produktového portfolia je totiž v kapesních počítačích skutečně podivné: existuje příliš mnoho high-end modelů, pak obvyklá skupinka ve střední třídě a téměř nic v low-endu (respektive vůbec nic než přišel Zire). Je to jako kdyby na trhu automobilů byla půlka modelů mercedesy a jim podobné, druhá půlka modely ve třídě octavie a dole žádná Fabia nebo Punto. To by se také auta moc neprodávala. Samozřejmě, ekonomická pravidla platí všude: na high-endu je gigantický zisk výrobce i marže prodejce, ve střední třídě to je jakž-takž snesitelné a low-end v podstatě jen „plní tabulky obratů“, ale nedá se na něm skoro vydělat. Ale přesto každý výrobce ví, že musí produkovat i low-end výrobky, protože jimi obsazuje trh, „trénuje“ si zákaznickou juniorku, která pak, až dospěje a víc vydělá, si koupí dražší produkt, a vytváří i celý tržní ekosystém se službami a příslušenstvím okolo. Dobře je to vidět na mobilech: pokud by neexistoval trh dotovaných mobilů za korunu, byl by rozvoj mobilní telefonie podstatně pomalejší, protože lidé by museli překonávat vysokou jednorázovou vstupní bariéru.

Palm Zire by mohl znamenat impuls i pro další výrobce. Ne že bychom podezřívali firmy jako Hewlett-Packard, že nevědí, že by nebylo špatné produkovat low-end výrobky, ale spíše měli další výrobci nižší odhady – netušili, že zájem o levné kapesní počítače bude tak velký. Low end má totiž ještě jednu nectnost: abyste nebyli ve ztrátě, je potřeba prodat velké množství kusů, do nichž se rozpustí prvotní náklady na vývoj, technologii a marketing. Palm to riskl, a vyšlo mu to.

Diskuze (13) Další článek: HP notebook za 12 000 Kč zatím v Thajsku, brzy u nás

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,