Padesáté výročí prvního počítače

Diskuze čtenářů k článku

ja  |  19. 06. 2001 07:23

Divejte se na to z te lepsi stranky. Kdyz je nekde nedokonalost
muzete zacit predvadet svou genialitu. Ta ovsem uspokoji jen autora prispevku,
protoze ctenari se prokousavaji spoustou balastu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jiří Kanda  |  18. 06. 2001 20:08

Domnivam se, ze rok uvedeni ctyrbitoveho procesoru i4004 nebyl rok 1974, ale uz rok 1971. V roce 1974 byl uveden procesor 8080.

Jiri Kanda

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Patrik Veselík  |  18. 06. 2001 21:37

Ano, i4004 spatřil světlo světa roku 15. listopadu 1971 (takt 108 kHz, 2300 tranzistorů, adresovatelná paměť 640 B). V dubnu roku 1974 byl předsaven procesor i8080 (takt 2 MHz, 6000 tranzistorů, adresovatelná paměť 64 KB).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jiří Kanda  |  18. 06. 2001 23:19

i8080A - tak 500kHz - 2MHz (mimochodem: vyrabela i Tesla Piestany pod oznacenim MHB8080A)
i8080A-1 - tak az 3MHz
pocet tranzistoru priblizne 5000

Zdroj: Skripta FEL CVUT - Architektura pocitacu - Prof. Ing. Jan Hlavicka, DrSc.

Jiri Kanda

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Michal Pohořelský  |  18. 06. 2001 01:01

Už je to zase tady !
Pan Veselík se snažil napsat kvalitní článek, ale nebyl dost důsledný při jeho přípravě...

Takže musím jeho článek výrazně doplnit.
Počítač ENIAC, který byl účelově postaven v roce 1944 pro dokončení výpočtů na první atomové bombě, byl až čtvrtým počítačem v lidské historii !

První počítač vznikl v roce 1939 v Německu a jmenoval se jednoduše - Zuse Z1.
Byl velmi primitivní, takže nelze divit tomu, že v roce 1941 vytvořil jeho autor Konrad Zuse trochu lepší model - Zuse Z4. Německá válečná mašinérie však jeho skvělý revoluční výtvor smetla ze stolu...

Další informace najdete -- http://www.sweb.cz/historie_pocitacu/historie_pocitacu1-4.htm

 

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Patrik Veselík  |  18. 06. 2001 01:39

Zločin? Uf, to mám zřejmě štěstí, že byl v české republice zrušen hrdelní trest, jistě byste pro mě žádal právě ten

Odkazujete na stránku, která říká poněkud něco jiného, než tu prezentujete. Reléové počítače byly spíš pokusné a tehdejší vláda mu nepřikládala takový význam, jaký měl, takže se ani nenašlo použití. Počítač ENIAC byl čtvrtým pokusem, ale pokusem používaným a je právě proto považován za první počítač. Jeho účast na výpočtech nebyla dokázaná. Kromě toho na Vámi uvedené stránce se připisuje účast na výpočtech vodíkové bomby jinému počítači, a to stroji s názvem MANIAC. Důkaz chybí i o účasti počítače MARK 1 na výpočtech první atomové bomby.

Do výčtů počítačů bychom mohli zahrnout i mechanické počítače jdoucí až do 18. století, kde již byly i prvky programování. Tam ale článek směřovat neměl, proto nebyly tyto informace uvedeny.

Můžeme se šťourat v historii i více. Doporučuji stránku http://www.ee.upenn.edu/~jan/eniacproj.html, kde je představen pokud sestavit ENIAC v dnešní době, jen v tranzistorové podobě v jediném integrovaném obvodu. O počítačích profesora Zuse shromáždil informace na stránce http://irb.cs.tu-berlin.de/~zuse/history/ jeho syn Horst Zuse. Historie UNIVACu je zaznamenána na této stránce http://www.cc.gatech.edu/services/unisys-folklore/

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
JanoSk  |  18. 06. 2001 13:01

pokud by se dalo verit vzpominkam jednoho z ucastniku vyvoje atomove bomby v knizce To nemyslite vazne, pane Feynman, tak na vypocty kolem prvni atomove bomby nebyl pouzit pocitac, ale sada mechanickych pocitacich stroju od firmy IBM...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Emil  |  18. 06. 2001 18:37

Zdravim
Myslim, ze jste zapomneli na jeden velmi dulezity priklad z historie,
ktery pouzivany byl a s velkym vyznamem. Jedna se o  pocitac
Collossus sestrojeny Turingem behem II WW a aktivne se ucastnil
boje s nemeckymi siframi ze sifr. stroje Enigma. Nevim bohuzel v jakem roce jej
Turing sestrojil, ale odtajneni prislo az v 70. letech 20. st. !!
Nebyl vsak prvni (temi samo byly Zx ka), ale sve misto  v history ma.

E

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Frn  |  19. 06. 2001 08:18

Opravdu ? Nás učili, že Turingův stroj potřebuje pro správnu činnost nekonečně dlouhou pásku. To by mě zajímalo, kde ji p. Turing sehnal. Navíc v době války, kdy byl nedostatek všeho

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Emil  |  19. 06. 2001 11:26

To si ze me delate srandu nebo to myslite vazne? Ja proboha nemluvim o teoretickem
Turingove stroji, ale o konkretnim pocitaci, ktery Turing navrhl a patrne i sestrojil  !!
Ve skole jste poslouchal dobre, ale vase reakce byla rychlejsi nez ...

(Ano pasky bylo c te dobe opravdu nedostatek)

Zdravi

E

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Frn  |  20. 06. 2001 08:10

Ano, pochopil jste to naprosto správně. Byl to pokus o vtip.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Michal Pohořelský  |  18. 06. 2001 20:20

Můj internetový odkaz je bezchybný -- ve svém článků jasně píšete, že ENIAC byl první existující počítač, což prostě není pravda. A vaše mlžení na tom nic nezmění.

Mimoto nechápu, proč do toho mícháte vodíkovou bombu. V mém příspěvku o ní nenajdete ani jedno celé slovo....
Navíc také nechápu, proč do toho mícháte mechanické hračky z 18. století.  Jestli se budem v hrabat historii skutečně důkladně, musíme se vrátit o nejméně 1000 let zpět -- do staré čínské říše...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Lukas Kalista  |  18. 06. 2001 18:22

Mozna ma pan Veselik ve svych clancich obcas nejake nepresnosti, ale urcite patri mezi kvalitnejsi autory na Zive. Rozhodne si nemyslim, ze by delal nejake zasadni nepresnosti ci zavadejici informace, napriklad jako pan Hlavenka. Ono casto take zalezi na zdroji, odkud se cerpa...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor