Otevře si internetový provider televizní kanál?

America Online chce nabídnout obojí: konektivitu i obsah; zdá se, že ostatní budou moci následovat.

Zapomeňte na doby, kdy internetový provider hrál „čistou hru“: kdy prováděl jako službu zákazníkům pouze to, co má napsáno ve štítě, tedy poskytování připojení k Internetu. Role čistého poskytovatele připojení (tj. přesněji řečeno „konektivity“, zajištění přenosové kapacity od uživatele k páteřním internetovým serverům) pomalu klesá, je stále menší problém konektivitu nabídnout – proto musí provider přidat další hodnotu.

Největší světový provider, který sice začíná být v tomto světě už pomalu jakýmsi „druhým Microsoftem“, usilování o monopolizování internetového světa, kam jen dohlédne, je krásným příkladem toho, jak přidaná hodnota získává zákazníky. Téměř od začátku svých služeb poskytovala America Online víc služeb než jen připojení, i když třeba nešlo o nějakou mimořádně hodnotnou nabídku – šlo ale například o kvalitní zpravodajství a další zdroje pro různé oblasti života v době, kdy na „otevřeném webu“ toto nebylo.

Jednou z budoucí Internetu má být i internetová televize; často se to vyjadřuje termínem „WebTV“, ale to je pouze označení jedné firmy či jednoho produktu.

A protože WebTV patří Microsoftu, spojuje se AOL s dalším hráčem na tomto poli: s firmou TiVo, producentem velice zajímavé technologie zvané „replay TV“. TiVo totiž není internetová (tj: interaktivní, „on demand“) televize, ale chytrý hybrid, který naopak využívá zatím silnější pozice televize obyčejné. Umožňuje divákovi vybrat jeho oblíbené pořady z programu, nahraje je (digitálně) a přehrává jej pak v okamžiku, kdy to divák zadá. TiVo umí řadu šikovných fíglů – například vystříhá z živých sportovních přenosů reklamní přestávky, umí zpomalené přehrávání, přehrávání frame-by-frame, zpětný chod atd., vše ovšem při digitálním záznamu. To se podobá videorekordéru – jenomže místo pásky má TiVo velký pevný disk.

Tak, jak je nyní TiVo koncipována, se vůbec o internetovou televizi nejedná – firma ale ví, že oslovuje právě ty aktivní diváky, kterým normální televize nestačí, a že tito lidé budou samozřejmě náchylní použít internetovou televizi (tj.: výběr nejen z toho, do „jde v televizi“, ale z o mnoho řádů širší nabídky, interaktivní soutěže atd.). Proto se AOL spojuje právě s firmou TiVo a budou spolu vyvíjet nabídku interaktivní televize pro zákazníky jedné i druhé firmy.

Živě komentuje: skoro se zdá, že TiVo je „chytřejší“ cesta k internetové televizi než sice přímočará, ale až příliš strmá, novátorská cesta WebTV. TiVo je totiž jakousi přímou návazností na běžnou televizi či běžné video, WebTV je něco úplně nového, technologie, která musí překonat nejen spoustu technických překážek, ale i důvěru zákazníků. Proti neobratnému videu je TiVo skoro Kolumbovým vejcem a vrcholem elegance; pevný disk u televize diváka je už velký krok od televize k počítači.

Určitě si přečtěte

Články odjinud