Dataquest odhaduje 380 miliard dolarů v roce 2003, ovšem v konzumentském utrácení!
Jak roky jdou a křivky vývoje mají stále více bodů, ze kterých lze odvozovat budoucí trendy, jsou analytické firmy stále odvážnější – nyní již predikují rok 2003. Renomovaný Dataquest (patřící pod Gartner Group) tvrdí, že v roce 2003 dosáhne celosvětový objem e-komerce „business-to-customer“, tedy při nakupování koncových spotřebitelů, částku 380 miliard dolarů. Přitom letos to má být 31 miliard (skoro trojnásobek loňska); znamená to, že růst v této oblasti má být i nadále rychlý, což trošku mění některé předchozí předpovědi. I v roce 2003 – což je také rozdíl od některých jiných prognóz – mají v obratu vést USA nad celým ostatním světem, a to asi o 30 % (letos vedou v poměru 4:1). Znamená to ovšem, že růst v Evropě bude podstatně rychlejší než v USA; zatímco Amerika si má během nejbližších čtyř let polepšit 7x, Evropa má vzrůst 23x; Dataquest dovozuje, že hlavní výhoda Evropy je v rozmachu poskytování připojení k Internetu zdarma a také v tom, že evropské firmy nebudou opakovat „americké“ chyby v technologiích, marketingu, že budou zkrátka poměrně snadno a rychle opisovat úspěšné recepty.
Živě komentuje: je dobré sledovat, jak se prognózy vyvíjejí. Zhruba před rokem, na základě roku, který ve svých prvních třech čtvrtinách nesplnil prognózy, byli analytici hodně kritičtí, hovořili o velice pomalém nástupu konzumentské e-komerce a naproti tomu o obrovském boomu komerce business-to-business. Vše ale napravily vánoční prodeje (u některých prodejců tvořily polovinu celoročního obratu) a dobrý vývoj v letošním roce; naopak, očekávání o boomu komerce business-to-business se zase o něco zchladila. Nynější „stav mysli“ analytiků je asi takovýto: křivka zákaznické komerce se „nezaoblí“, obraty budou stále rychle růst, hlavně díky stále novým nástrojům, kterými budou obchodníci lákat své zákazníky (nákupní agenti, kredity, srovnávání cen, nové služby atd.). Naproti tomu trh business-to-business, i když sám o sobě gigantický, skrývá víc úskalí, než se čekalo. Je především nesmírně segmentovaný, vyžaduje intimní znalost prostředí, jdoucí až do nezbytných personálních vazeb a je docela konzervativní. Nicméně s novým rokem se jistě objeví opět nové průzkumy a analýzy.