Opera 11: hrdý nástupce a tak trochu revoluce

Názory k článku

.cvm  |  17. 12. 2010 00:18  |  Microsoft Windows 7 Opera 9.80

1. "Pokud chcete skrývání http(s) a parametrů vypnout, navštivte konfiguraci Opery:
opera:config#UserPrefs|Show Full URL"
Staci len pravy klik na ikonu adresneho riadku a volba: Zobrazit uplnou adresu.2. A OperaTurbo sa deaktivuje na zabezpecenych strankach. Inak by vase sukromne data spracovavali servery Opery a potom ich optimalizovane servirovali k vam.3. "Dlouho trvalo, než se k tomu vývojáři odhodlali. Napřed se snažili zalepit chybějící místo pomocí Widgetů. Setkaly se ale s jejich neúspěchem."
Operu je mozne uz niekolko rokov rozsirit pomocou tlacidiel, menu, kontextov, userJS, ci userCSS. Interne obsahuje viac ako 700 akcii, ktore je mozne priradit k skratkam, ci gestam. Niektore zalezitosti, ktore v Chrome, ci Firefoxe stiahnete ako rozsirenie, je mozne v Opere pridat rovnako takmer jednym kliknutim (tlacidla, listy, konfiguracie klavesnice, kontexty, skiny...).

Widgety nie su rozsirenia, ale samostatne stojacie miniaplikacie na doplnenie funkcnosti, ktore su popularne na multimedialnych, ci mobilnych zariadeniach. A z nich ma Opera celkom slusne prijmy (v minulom roku boli prijmy Opery a Mozilly takmer zhodne a to ma Opera viac ako dvojnasobny pocet zamestnancov a niekolko nasobne nizsi trzny podiel desktopovej verzie). Samozrejme, taky organizer, kalendar, pocasie, Cooliris, Twitter widget, ci spravca vyhladavacov, nie su veci na zahodenie.Tak isto, aj Unite sa zbavilo samolepky nastroja na zdielanie dat medzi priatelmi, ale umoznuje napriklad blokovanie skriptov a objektov stranok, spravovat userJS, ci "za ziva" menit rozhranie prehliadaca.Rozsireniami v Opere 11.0 prichadzaju stare moznosti doplnenia funkcnosti, ktore su obalene do noveho API s jednotnym repozitarom. Instalacia napriklad NoAds rozsirenia je na rozdiel od userJS, ci userCSS verzie jednoduchsia a poskytuje naviac nove moznosti.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (2)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
Dr.No64  |  17. 12. 2010 00:19  |  Microsoft Windows 7 Opera 9.80

tak jsem to zkusil, sakra ! me se to kouslo, dokonce 2X !(pridano: ale pokazde jsem mel v prohlizeci stranku z Zive,cz ci mobilmanie . . treba to neni operou . .)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (4)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
BlastFX  |  17. 12. 2010 01:01  |  Microsoft Windows 7 Opera 9.80

Lišta záložek pod adresním řádkem je docela fail. Nevím jak ostatní, ale já mnohem častěji přepínám mezi taby, než klikám na lištu záložek – je to dalších 30 pixelů, které budu muset zbytečně přjíždět myší pokaždé, když budu přepínat tab.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (5)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
gunshot  |  17. 12. 2010 01:13  |  Microsoft Windows 7 Firefox 3.6.12

Jakozto pomerne znaleho IT me docela mrzi, ze se posledni dobou vsechen software vyviji tzv. pro blbecky. Pocinaje hruznyma ribbonama, pokracujic pres radoby chytre vyhledavaci pole (ktere nemaji zadne rozsirene nastaveni a vetsinou tak vubec nefunguji), skryvani http(s), aktualizace bez vedomi uzivatele, no a instalace do kdovikam jednim klikem je uplnej vrchol.
Kam to jenom speje, za chvili nebudeme muset ani "klikat" na ikonky programu, ono si je pc spusti samo, kdyz uzna, ze by to bylo vhodne...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (6)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
Popel77  |  17. 12. 2010 05:26  |  Microsoft Windows XP Opera 9.80

No az na to prvni zamrznuti, tak zatim ok. Jen dotazek. Nevite, jak je to s aktualizaci jednotlivych rozsireni? Deje se automaticky, s potvrzovanim nebo se nedeje vubec?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (4)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
MartinezZ  |  17. 12. 2010 07:05  |  Microsoft Windows XP Opera 9.80

Zvláštní. Všude (resp. jen tady na Živě) čtu, jak je Opera od verze 9 zabugovaná a že s jedenáctkou to bude stejné, ne-li horší a že tak máte po její instalaci čekat div ne apokalypsu. Aktivně používám "na ostro" takřka všechny testovací verze Opery a ano, na rovinu přiznám, sem tam se něco najde, ale tak v 90% problém prostě nemám. Opera jen tak pro srandu králíkům nepadá, neseká se, funguje, nevybuchuje... Pokud už někdo má Operu a nabouraný profil, ať raději instaluje na čisto a předchozí instalaci i soubory a profil maže. Takže tyhle hloupé teze o "bugfestu" byl vynechal a nebo přinejmenším nečekal na alespoň trochu technicky založeném serveru. Koukněte na DiIT - tam je to sice ušito horkou jehlou, ale i tak s několikráte profesionálnějším vyzněním.Co se týká té nové lišty záložek a nářků, že zabírá místo - klikněte na ní pravým myšítkem > přizpůsobit > přizpůsobit vzhled > a vypněte lištu záložek. Já ji naopak uvítel, nastavil si ji vertikálně v pravo a aktivně využívám.A ještě jedna drobnost: Ať už to bude znít sebemrskačsky, sebestředněji a povýšenecky, Opera prostě není pro každého usera, to už je léty prověřený fakt. No offense...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (7)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
Pan_Filuta  |  17. 12. 2010 08:39  |  Microsoft Windows 7 Opera 9.80

Proč tento článek píše autor který absolutně netuší o čem píše? Viz uzamykání listů. Jak se mohla Opera inspirovat u chrome když má tuto funkci déle než chrome existuje?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
blackknight  |  17. 12. 2010 09:04  |  Linux Chrome 9.0.597.19

Operu jsem používal od verze 8.5 - tedy od konce roku 2005 a používal jsem ji až do roku 2010, do aféry "Ballot screen" a značně uspěchané verze 10.5, která pro Linux nebyla a ve Windows se mi moc neosvědčila. Ač jsem byl vždy zásadně proti Firefoxu a jejímu konceptu ( rozšíření ), nakonec jsem si vybral konkurenční Google Chrome, u kterého jsem až dodnes. Operu 11 jsem začal testovat, vypadá nadějně, uvidíme. Nyní k článku:1) Ukvapený vývoj má i Google Chrome (ale pravda Opera jasně vede, tři RC verze za dva dny je síla), protipólem je Firefox a IE.
2) citace: "Rozšíření ihned začne fungovat, není třeba Operu restartovat. Kdykoliv později lze rozšíření deaktivovat nebo odinstalovat, opět bez jediného restartu." "Zakladatel" modelu "základní prohlížeč + rozšíření", tedy Firefox, spěje dle mého názoru pomalu ke svému konci, je jediným prohlížečem, který podporuje rozšíření, ale kvůli každému zapnutí/vypnutí nutí uživatele resetovat prohlížeč, vše dovršil tím, že restartovat prohlížeč nutí uživatele i při změně skinu. A těch důvodů je více.Za pár let ( třeba za dva roky) by svět prohlížečů vypadat jinak:1) Opera - pokročilí uživatelé, kteří vyžadují po instalaci co nejvíce, případně s možností ještě dalšího rozšiřování. Dejme tomu 10 - 20 % uživatelů
2) Google Chrome - poučení BFU (reklama, články atd) + pokročilí uživatelé, náhrada za Firefox, který je stále těžkopádný. Podíl: 50 - 70 %
3) Firefox - otevřený SW = cesta do distribucí Linuxu, zde to bude mít těžké, může ho vystrnadit Chromium, tedy opensource základ pro Google Chrome.
4) IE - podniky, BFU, vyznávači MicrosoftuTedy trend bude pokračovat ve stejném tempu jako doposud - FF bude propadat čím dál více (nenabízí nic moc nového, těžkopádnost...), posilovat bude hlavně Google Chrome, případně Opera, jestli si to zase něčím nepokazí, uvidíme. Opeře 11 přeji vše nej, dle prvních testů vypadá velice zajímavě a jeví se jako dobrý základ pro další postup, uvidíme, co na to čas.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (4)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
simpy  |  17. 12. 2010 09:07  |  Microsoft Windows XP Firefox 4.0

Tak to jsem rád že jste udělali článek o internetu, kterej si to zaslouží. Jednoduše jde vidět, že opera je vždy o několik kroků před ostatníma, ať už funkcemi (ať už speed dial, prace s lištami nebo gesta) nebo i funkčností. Přešel jsem na ni z Firefoxu protože nezvládl mín než 10 doplňků, ty má opera ted taky a naprosto funkční, nemusí se restartovat, je to vyladěný :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
Big Muscle  |  17. 12. 2010 09:22  |  Microsoft Windows 7 Opera 9.80

Cituji: "Ať už to jsou problémy ve vykreslování, či zpracování čehokoliv. "Velice profesionální tvrzení. Mohl by autor specifikovat, kde přesně se ty problémy vyskytují? Já Operu používám denně a nemám absolutně žádný problém. A problémy se zpracováním "čehokoli"? No nevím, v práci děláme velký webový projekt, kde jsem použil zhruba třířádkový javascript. Ladil jsem to v Opeře a krásně to fungovalo, stránky 100% validní, javascript funkční. Pak jsem to zkusil ve Firefoxu a tam se to celý rozpadlo a nefungovalo tam nic. Problém byl, že FF nepodporuje nějakou funkci v JavaScriptu, kterou jiné prohlížeče zvládají. Takže, kdo má ty problémy v tom zpracování "čehokoliv" ?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (4)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
17. 12. 2010 09:23 | Microsoft Windows XP Opera 9.80

Jen bych trochu poopravil tvrzení v článku: "Release Candidate je označení pro stav, kdy již nejsou přidávány nové funkce, ale jen se ladí a opravuje."RC verze je verze, která aspiruje na to, být finální, to znamená, že obsahuje všechny funkce a opraveny všechny známé chyby. Pokud se během finální fáze testování už žádná závažná chyba neprojeví, stává se RC verze tou, která jde na pulty. Pokud se chyba najde, opraví se a vznikne další RC verze, která se opět závěrečně otestuje, a tak dokola.Tvrzení v článku sedí spíš na beta verzi.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (2)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
17. 12. 2010 09:29 | Microsoft Windows XP Opera 9.80

Když je 2 dny na betatest málo, není jeden den na recenzi taky málo? Jinak já asi špatně brouzdám, protože plno lidí píše, kolikrát jim nová Opera spadla, a mně furt nic, a to jsem updatoval ze starší verze (z toho těch problémů bejvá nejvíc) už na třetím počítači...
Když jsem pozoroval 10.6, tak Opera padala u některých javascriptů, který se vyskytovaly u reklam... Takže jsem blokování obsahu zapnul i u webů, který si občas nějakej proklik reklamy zaslouží. To problém vyřešilo.BTW někdo tu psal, že Opera padla na živě.cz. To se nedivím. Jednou jsem tu hlavní stránku viděl bez blokování a málem jsem padnul sám... (Aby se redakce nezlobila, tak zase jednou kliknu na jednu z těch reklam, co zbejvá.)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
17. 12. 2010 09:55 | Microsoft Windows 7 Opera 9.80

Opera 11 je super, skoro nikdy jsem si na Operu nestezoval a ted uz vubec ;)Porovnavat ostatni prohlizece s timhle se neda
- Chrome? by me zajimalo, kolik penez do toho cpou :) Behem roku vydat 10 verzi, to je mega LOL
- FF4? ze vypada slibne? to nemyslite vazne ?! program co spadne po otevreni menu, nestoji za zminku
- o IE9 radej mluvit nebudu, protoze zaostalost se da pocitat v letecha pro zastance hardwarove akcelerace ... Opera je stejne rychla se softwarovou akceleraci jako IE9 s hardwarovou ... predstavte si, jak to bude vypadat, az v Opere jen prepnou na hardware ;)
(vykreslovaci jadro Opery je na to od verze 10 pripravene)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (4)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
bandolier.wz  |  17. 12. 2010 10:46  |  Microsoft Windows 7 Opera 9.80

hezký článek.
pokud jsem používal finální verze opera nikdy nepadala, od testovacích verzí jsem kvůli padání upustil...
jedine co se mi na 11 nelibi je to ze posunuli LIŠTU ZÁLOŽEK pod TABY, predtim mi to vyhovovalo více

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
17. 12. 2010 11:24 | Microsoft Windows 7 Opera 9.80

Jedenáctka vypadá dobře - některé doplňky jsou opravdu super a věřím, že takových bude přibývat.
Jediný problém, na který jsem zatím narazil, je (prozatimní?) takřka nepoužitelnost google docs. Tabulky jsou neuvěřitelně rozházené a kurzor se taky nechová uplně korektně. Snad se to postupně zlepší, v poslední desítkové verzi už to bylo vcelku OK.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
akira.uzai  |  17. 12. 2010 12:36  |  Microsoft Windows XP Firefox 3.6.10

IMHO sdružování tabů (listů, karet) je killer funkce posledních verzí Opery, znám kolegu, který má v Opeře běžně otevřeno 20 - 30 tabů

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
17. 12. 2010 13:35 | Microsoft Windows 7 Opera 9.80

Tak jsem Operu 11 zkusil nainstalovat (kdysi jsem ji používal) a vypadá celkem slušně. Co mi ale vadí je, že nefunguje doplněk A d B l o c k a není pro ni plnohodnotný Xmarks. Největší problém ale je vážně v blokování reklam, to prostě nefunguje. Takže hurá zpátky na FF.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (5)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
anonie  |  17. 12. 2010 14:27  |  Microsoft Windows 7 Opera 9.80

naistaloval som ju na mojus tavajucu verziu opery,vsetko slape az na "Google Našeptávačem" neviete ci sa to neda niekede zapnut?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
Lukke  |  17. 12. 2010 15:07  |  Microsoft Windows 7 Opera 9.80

Hm, tak už jsem 2x shlédnul dnes crash... Nehledě na to, že se něco stalo s mouse gestures, fungují trochu jinak a je potřeba o mnoho delší dráha myší.. Byl jsem zvyklý na pohyby asi tak 1mm, teď to často nereaguje a musím s myší jezdit o kousek dál... Pěkně na nic.. Operu používám 10 let, ale jestli to takhle půjde dál, tak - Google Chrome.Edit: Dále jsem zjistil např. nefunkční odkaz "Zapomenuté heslo" na Facebooku, nemožnost reagovat zde v diskusi.... A to jsem dělal čistou instalaci. Vrátil jsem se k 10.63. A víte jaký byl problém? Díky modifikaci urlfilter novou 11 nešlo načíst žádný web. Musel jsem najít starou verzi tohoto souboru.Ach bože.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (5)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
Ron.Jeremy  |  17. 12. 2010 15:53  |  Microsoft Windows Vista Opera 9.80

"Nový instalátor Opery je fantastický. Pokud si libujete v instalaci Google Chrome, budete i zde nadšeni."
Ne, v instalaci chrome si skutečně nelibuji, přijde mi jako naprosto nejdementnější, jakou jsem kdy viděl. Vůbec se nedá určit, kam se má Chrome nainstalovat, a navíc ho instalace cpe do uživatelského profilu, kam jde běžně zapisovat a kompromitovat tak instalaci. Jsem rád, že u Opery se na rozdíl od Google chovají korektně.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
BS-Harou  |  17. 12. 2010 16:17  |  Microsoft Windows XP Opera 9.80

"Seskupování listů - Možná trochu zbytečnost, ale to by Opera nebyla Operou"Cože? Seskupování tabů je právě vůbec nejlepší novinka v Opeře. Původně jsem si myslel, že to nevyužiji, ale už teď jsem si na to navykl natolik, že bez toho nemůžu existovat.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (2)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
Tycoon  |  17. 12. 2010 20:31  |  Microsoft Windows XP Opera 9.80

Operu jsem začal používat někdy v roce 2004, tehdy to byl ještě shareware s reklamním pruhem. Vyhovovala mi dobrá ovladatelnost a skvělý manažer stahování, kterému dodnes nemá konkurenci.
Od té doby uplynulo mnoho času ... za nejgeniálnější novinku považuju zavedení tzv. rychlého přístupu. Někomu se určitě může hodit i Opera Turbo.
Šok přišel, když přišla verze 10.5 a já ji nainstaloval. Místo přehledného klasického ovládání tam najednou automaticky naskočila jakási parodie na Ribbon. Naštěstí to šlo přepnout do na "klasiku", i když jsem kvůli tomu musel prohledávat fóra, protože ten přepínač jsem vůbec nemohl najít. Ale i tak jsem smutný, že do Opery dali takový laciný kýč, který je cestou zpět co se týče ovladatelnosti, místo aby zůstala "svá". Nováčci, kteří si Operu vyzkouší, nebudou vědět, že tam někde je schované "klasické" ovládání a Opera může přijít o mnoho potenciálních uživatelů.
Za hlavní nevýhodu Opery ale považuji nestabilitu v prostředí Windows Vista. Před více než rokem jsem koupil fungl nový počítač. K tomu Vista Basic a běžné programové vybavení. A Opera se jako jediný program "kousala". Bohužel, ve Vistě jaksi nejde "odstřelit" seklý proces (Opera.exe) ve správci programů, jako to šlo u XPéček. Takže jsem musel restartovat počítač častěji než s Win98 ! Nepomáhalo ani přeinstalace Opery, nainstalování starších verzí, nejnovějších beta verzí, USB verze, přeinstalace Flashe či Javy, prostě nic. Nakonec přibližně po půl roce z ničeho nic ten problém ustal, jak u "normální" instalace, tak u USB verze, aniž bych něco přeinstalovával ... asi nějaká aktualizace Vist. Od té doby Opera "jen" občas spadne, ale nekousne se celý systém.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (2)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
Lebik  |  17. 12. 2010 22:04  |  Microsoft Windows 7 Chrome 8.0.552.224

Mno, tak pote, co napotreti vytuhla, kdyz jsem chtel vlezt do nastaveni, tak sla pryc...
Mimochodem, nevite nekdo jestli se da u opery nastavit vyhledavani v google primo v adresni liste, jako to ma Chrome?A pokud mozno zrusit vyhledavaci okenko...pokud je todle mozne, dam tomu jeste sanci

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (4)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
17. 12. 2010 23:00 | Microsoft Windows 7 Opera 9.80

Nevím, co dělám špatně, ale Opera mi i s několik let starým profilem nepadá a nezamrzá.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
18. 12. 2010 20:27 | Microsoft Windows XP Opera 9.80

Konečně normální "lišta záložek",ale proč pořád ignorují pravé tlačítko na záložkách? (při rozvinutí shora)
A největší opruz je, že neumožňuje přetahování označeného textu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Barte  |  18. 12. 2010 22:32  |  Microsoft Windows 7 Firefox 2.0.0

Za to může to zkurvěně věleké množštví reklam na živě.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
nordic  |  19. 12. 2010 00:58  |  Microsoft Windows 7 Chrome 8.0.552.224

Extremne mi vadi to zoskupovanie tabov. Zobrazovanie tej hovadiny odkial sa ten tab otvoril. Neviete kde sa to da vypnut ?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
LukaZix  |  23. 08. 2011 21:38  |  Microsoft Windows 7 Opera 9.80

Autor tohoto clanku ma natolko na**** ze som si len kvoli nemu spravil tu ucet. Takze neviem co si za polointeligenta z dediny ale pokial nevies o com je rec tak sa do toho nepustaj. Absolutne je videt ze nevies o com hovoris a ze na to kukas jak panna na k****. "Seskupování listů. Možná trochu zbytečnost, ale to by Opera nebyla Operou." - evidentne pozouzivas prehliadac na facebook s tym ze si tam sadnes a hotovo a nic viac. Ja mavam pravidelne denne otvorenych min 20-30 kariet niekedy aj 50 - 60 a mozem ti povedat ze hento sa neskutocne zide inac by clovek zosalel. Dalsi tvoj zader " Uzamykání listů. Jak asi tušíte, inspirace pochází od Chrome. " Ty si robis srandu ???? Tato funkcia tam bola este vtedy ked google ani len nevedel ze nejaky chrom niekedy bude. Takze by ma zaujimalo odkial to mas. Proste autor je evidentne uzivatel komercneho Chromu (kdovie ci mu zato aj neplatia) a je z clanku jasne ze proti opere nieco ma. Ja osobne mam operu uz nejaky ten rok a nikdy som s nou nemal problem. Raz za mesiac sa stane ze padne pri nejakom webe ale je to tak 10 sekundove zdrzanie a nasledne pokracujem dalej v praci. Jej gesty su niecim neskutocnim pretoze ide s nimi pracovat priam az rychlostou svetla. A spravca stahovanie akeho ma opera som este nikdy v zivote nikde nevidel a je podla mna bezkonkurecni vobec.Ohladom ostatnych - FF- podla mna hrozny prehliadac ktory ide rychlym stylom dole a padne coskoro na usta. IE - toto ani komentovat nebudem. Clovek ho zapne iba v skutocne nevyhnutnych pripadoch aby si stiahol nieco ine a aj to kym sa zapne trva tak rok. Chrome - celkom dobry prehliadavac pracoval som nanom tiez dlho ale neni tak rychly v praci ako opera. Cize pre autora posledna sprava - pokial o niecom nemas ani sajnu tak to daj niekomu inemu a ty chod dalej na svoj chrom. Rad som tu citaval vsetky rozne prispevky ale po precitany tohto je mi na vracanie

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor
Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest: 20 powerbank s USB-C

Test: mobily do 3 500 Kč

Radíme s výběrem routeru

Tipy na nejlepší vánoční dárky