Opera - browser budoucnosti?

Internet Explorer nebo Netscape Navigator? Třeba ani jeden z nich.
Vážnou ránu nářkům firmy Netscape, jak moc jí Microsoft ubližuje s „dravčími“ obchodními praktikami, uštědřuje firmě Opera – norský prohlížeč, který dnes získává na popularitě v procentech růstu podstatně rychleji než oba giganti. Opera byla počata skoro pirátským způsobem – skupina vývojářů z Telenoru (norský Telecom, dříve státní podnik, dnes nedávno privatizovaný) počala v roce 1994 projekt, o kterém příliš nevěděli ani jejich nadřízení. Postupem času ale vznikla firma Opera Software, stále ovšem coby dceřinka Telenoru.

Opera má dnes milión uživatelů, z nichž sto tisíc „legálních“ – světe div se, tento browser, který není na funkce tak bohatý jako MSIE nebo Navigator, totiž stojí 35 dolarů (přes tisíc Kč) a je šířen stejně jako Netscape Navigator ještě před rokem: jeho verze je zdarma ke stažení a třicetidennímu používání, pak by ji uživatel měl zaplatit. V čem je tedy půvab Opery?

Software si získává půvab především tím, že zabere méně než 2 MB místa na disku (MSIE i Navigator zhruba desetkrát tolik), obdobně malé místo v paměti, neužírá takové množství systémových zdrojů počítače a údajně chodí i na 386SX s 6 MB paměti RAM – v neposlední řadě jde i dobu downloadu, která je desetinou až dvacetinou doby MSIE a Navigatoru. Oba giganti se totiž v letech 96-97 horečnatě předháněli v rozšiřování svých prohlížečů o nové funkce a ve vytváření „balíků“, a používali k tomu standardní knihovny (class libraries); to sice vede k funkčnímu a „standardnímu“ software, který ale obsahuje tuny zbytečného kódu a zabírá místo v paměti i na disku. Vývojáři z Opery měli více času a vyvíjeli vlastní moduly právě se snahou o minimalizování hardwarových nároků a velikosti kódu. A nakonec se jim podařilo skutečně mimořádné – Opera zobrazuje stránky rychleji než poslední verze obou hlavních prohlížečů, dále vlastnosti jako například zoomování stránky či lepší práci s oblíbenými položkami (Favorites/Bookmarks).

Opera samozřejmě má před sebou ještě spoustu překážek – například má některé vlastní rozšíření, které vývojáři velkých webů ignorují, a naopak: rozšíření Navigatoru i MSIE jsou reflektována vývojáři webů, takže tyto stránky mohou být v Opeře degradovány. Opera také ještě nepodporuje HTML 4.0 a má problémy s Javou, i když oba tyto prvky už jsou ve vývoji. Opera je produkt znalých fanoušků a má vlastně nulový marketing – kdo není opravdový znalec prostředí Internetu, asi si ji nikdy nestáhne a nezačne používat. Zřejmě ideální by bylo, kdyby se Opery zmocnila velká firma, která by využila skvělého původního vývojářského konceptu a dala by programu i pořádný marketingový šťouchanec.

Diskuze (2) Další článek: VRML konsorcium mění jméno – doufejme, že nejen to

Témata článku: Budoucnost, Internet Explorer, Opera, Tuna, Standardní verze, Pořádný software, Funkční koncept, Obchodní praktiky, Navigator, Pirátská verze, Velká rána, Velká popularita

Určitě si přečtěte


Aktuální číslo časopisu Computer

Zachraňte nefunkční Windows

Jak nakupovat a prodávat kryptoměny

Otestovali jsme konvertibilní notebooky

Velký test 14 herních myší