Opadává touha po internetové pornografii?

Během pěti let klesl podíl vyhledávání erotických a pornografických stránek na polovinu. Méně erotiky, více byznysu.

K zažité představě o Internetu patří rčení „dvě třetiny všech vyhledávání se točí okolo sexu a porna“, či „tři čtvrtiny internetového trafficu jsou porno“. Možná se dá říci – bejvávalo – protože nedávný výzkum Penn State University ukazuje, že zájem o tato témata poměrně rychle klesá.

Výzkumníci se zaměřili na procento dotazů ve známých vyhledávačích, které se nějak týkají erotické a sexuální tématiky. Je pravda, že toto není objektivní měřítko internetového erotického „provozu“, protože se dá očekávat, že si uživatelé postupně naleznou přímější cesty k erotickým obrázkům a videoklipům, a nebudou používat vyhledávače – ostatně je známá pravda, že přes vyhledávače se v této oblasti nic pořádného nenajde.

Nicméně i tak jsou jejich závěry zajímavé. Zatímco v roce 1997 bylo téměř 17 % všech vyhledávání orientováno „sexuálním“ směrem, koncem roku 2001 toto číslo kleslo na 8,5 %, a navíc v tomto procentu výrazně stoupla vyhledávání, která se netýkají erotiky či pornografie, ale „korektním“ tématům lidské sexuality. Opačným směrem pak jde zájem o témata na druhém konci spektra: v roce 1997 činilo vyhledávání v oblasti komerce, cestování a zaměstnanosti třináct procent všech dotazů, loni 25 %, tedy naopak vzestup na dvojnásobek.

E-komerční obor zvaný souhrnně „sex na Internetu“ ještě samozřejmě patří k oblasti, kde se dá podnikat úspěšně. Stále častější jsou ale zprávy o příliš přeplněném trhu v této oblasti v USA, kde přežívají jen nejsilnější a úspěch nečeká zdaleka každého; směrem k méně internetově vyspělým zemím je situace lepší.

Nedá se čekat, že by zájem o sex na Internetu vymizel – stejně tak nevymizí erotické a pornografické papírové časopisy. Ale tak jako tyto časopisy, které se objevily na panenském trhu – jako například v našich zemích po listopadu 1989 – zaznamenaly gigantické prodeje díky neukojenému hladu publika, které pak klesly prudce dolů a posléze se ustálily, podobně dopadne i tento internetový obor. Dá se navíc očekávat, že v něm nejsilnější roli budou hrát právě vydavatelé papírových erotických časopisů, případně vydavatelé erotických filmů, kteří mají nejblíže ke zdrojům a kteří jsou schopni využít obchodního modelu spojení předplatného papírového časopisu a webu; tak to ostatně již mnozí dělají a tvrdí, že s úspěchem.

Určitě si přečtěte

Články odjinud