Také jsem byl lákán, abych se stal před dvěma lety klientem PI. Dokonce jsem je v jejich kanceláři na Můstku navštívil dvakrát. První návštěva proběhla ve stylu "Když ptáčka lapají, pěkně mu zpívají". Zkušenosti mi velely k opatrnosti, a tak jsem požádal o smlouvu. Po obvyklých tahanicích jsem ji obdržel k prostudování. Pokud si vzpomínám zarazilo mne:
1. Minimální vklad byl 10 000 USD - to není na zkoušku s neznámým "dodavatelem" málo. Je možné, že s nedostatkem klientů se tato částka snižovala.
2. Pokud se pamatuji, nebylo ve smlouvě nic o oddělení klientských účtů (s penězi i akciemi) od účtů PI ani slovo. Na můj dotaz mi odpověděli, že každý klient má účet u PI. To přece nejde!!!
3. Podle smlouvy mohli PI s Vašimi penězi obchodovat podle svého uvážení, přičemž provize činila 1-2 % z transakce. Mohli odpoledne Vaše akcie za 10 tisíc prodat (dostat stovku) a večer za 9800 koupit (další stovka je doma). Na námitku, že takové právo jim nemůže nikdo dát, odpověděli, že obchodují ve prospěch klienta. Ale na tom nebyli v tomto modelu vůbec závislí.
4. Nechci dělat chytrýho (sám jsem jinde o nějaké peníze přišel), ale zeptal jsem se, co se stane s mým portfoliem, když zbankrotují. Odpověď mne poslala pryč: "To se nemůže stát, vidíte, jak NASDAQ roste". Ten ale začal klesat, někteří klienti (ještě včas) vyklidili pozice, nový klienti nepřicházeli, náklady byly stejné nebo se s dalším marketingem zvyšovaly, až nezbylo než sáhnout na peníze klientů - někdo už to tu psal.
Celkově - ta smlouva byl tak špatná, protože možná vyhovovala, když se dařilo. Ale dobrá smlouva je o tom, co se stane, když se dařit nebude! Tu mohl podepsat jen někdo, kdo jí nečetl, nebo věřil výkladu, kterým PI odpovídali na dotazy.