Online služby v potížích

America Online byla postupně postižena snad vším možným, co se může v online světě stát.
Selhávání velkých společností provozujících online služby se nás zatím netýká, protože ani jedna z těchto firem (Prodigy, Compuserve, America Online) do naší země nezasahuje, s nepatrnou výjimkou druhé jmenované. Hranice USA nezastavily úspěch Internet, nezastaví proto ani jeho neúspěchy.

Všechny tři firmy nejsou „holými" providery, kteří pouze realizují připojení k Internetu a zajistí uživateli „kanál", ale firmami, které se rozhodly přidávat něco více - typicky informace, které nejsou jinde zdarma dostupné - a něco navíc za to také kasírovat.

Jako první to odpískala nadstandardní služby Prodigy, která byla ze všech tří nejmenší a neudržela si kritickou hladinu uživatelů, nutnou k jejímu profitu a dalšímu lavinovitému šíření. CompuServe zaznamenala velký ústup ze slávy, když zrušila některé čerstvě zavedené služby pro „nemajetné" a soustřeďuje se spíše na poskytování služeb větším korporacím. Z toho všeho měla těžit America Online (AOL), velký fenomén těchto let, jehož předplatitelé stále rostou geometrickou řadou a jejichž počet se vyšplhal na grandiózních 7.8 miliónu.

Není tomu tak. AOL oznámila gigantickou kvartální ztrátu ve výši 154.8 mil. USD při obratu 409 mil. Důvodů této ztráty je několik - hlavním je zřejmě série výpadků a následných náhrad uživatelům - America Online byla postupně postižena snad vším možným, co se může v online světě stát: útokem hackerů, problémy se svým software, spadnutím klíčových serverů a výpadkem páteřní sítě. K tomu zřejmě přispívá i nízká kapacita přípojných míst, kdy na dvacet předplatitelů připadá jeden modem.

America Online vybírá další zákruty šílené spirály, ve které dramaticky narůstají příjmy i a ještě více i výdaje firmy; výše poslední ztráty pohltila veškeré zisky, kterých firma za dobu své existence dosáhla. I když AOL v podstatě čím více roste, tím více ztrácí, nemusí být vše ztraceno. Je možné, že stačí vybrat ještě jednu zatáčku a vítězství bude na dosah; je možné, že zákruta bude opačným směrem a odešle AOL do zapomnění. V době, kdy je na Internetu stále více dat kdysi výsostných pro AOL zdarma a ještě automaticky naládovaných na uživatelův počítač (PointCast, nyní vlastně Microsoft-Cast) se budoucnost provozovatele online služeb s přidanou hodnotou nezdá být příliš veselá.

Váš názor Další článek: PlantSpace kompletně na Internetu

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , ,