Ondřej Marek, Citrix: při práci třeba vyvenčím Barnabáše (rozhovor)

Ondřej Marek je regionální marketingový manažer firmy Citrix Systems pro východní Evropu. Uvažujete o práci z domova? Možná vás odpovědi v rozhovoru v mnohém inspirují. Nevynechali jsme ani otázky týkající se společnosti Citrix a jejích produktů.

Kapitoly článku:


 Ondřej Marek

Ondřej Marek vystudoval automatizované systémy řízení na ČVUT v Praze. Po ukončení studia pracoval ve firmě Orgaprojekt se zaměřením na konzultační a poradenskou činnost v oblasti řízení podniků. V následujících letech pak zaměřil svoji aktivitu na odvětví IT, ve kterém se pohybuje dodnes.
 
Od roku 1994 pracoval pro společnost Oracle. V roce 2002 odešel do společnosti Citrix Systems, kde je v pozici regionálního marketingového ředitele pro východní Evropu zodpovědný za rozvoj trhu a podporu partnerského prodejního kanálu v daném regionu.
 
Narodil se v roce 1959, celý život žije v Praze. Je ženatý a má jednoho syna, součástí rodiny je i pes Barnabáš.
Má rád sport. Stále hraje oficiální soutěž v softbalu, v zimě lyžuje, nedávno začal hrát s celou rodinou golf.
Je Citrix stejnou společností, resp. má stejné cíle, jako v roce 1989, kdy byl založen?
V průběhu skoro dvou dekád se může udát spousta věcí. Firmy musí reagovat na požadavky trhu a zákazníků, musí přizpůsobit svoji strategii a zaměření okolnímu světu a jeho proměnám. To je realita. Určitě u mnoha firem. Existují ale určitě i firmy, které byly založeny s vizí a cíli, které se v průběhu času měnit nemusí, a naopak jsou vývojem okolního světa potvrzeny. To je asi i případ Citrixu.
 
Před sedmnácti let byla firma založena s cílem zajistit jednoduchý přístup k aplikacím a firemním informacím všem zaměstnancům společnosti bez ohledu na to, zda jsou ve firmě, doma, na cestách nebo u zákazníka. A na této vizi se opravdu nic nezměnilo.
Původní zakladatel Citrixu Edward Iacobucci stále vede firmu?
Ed Iacobucci v roce 2002 založil spolu s manželkou společnost DayJet. Je to regionání letecká společnost založená na podobných principech jako Citrix. Podle potřeby zákazníka (On-Demand) zajišťuje leteckou přepravu z jednoho místa na druhé. Kdykoli a kamkoli. Lidem, kteří znají filozofii Citrixu to tak může znít velmi povědomě.
 
Ed Iacobucci má zcela evidentně konzistentní názor na to, že zákazník je tím, kdo by si měl určovat a dodavatelům vlastně i diktovat, co a kdy má dostat. Ostatně nám v Čechách je to určitě dost povědomé, aspoň tedy z vyprávění našich babiček: „Náš zákazník, náš pán.“ Ale abych nesprávně negeneralizoval: v mnoha oblastech, a především v IT, si mnoho, ne-li naprostá většina dodavatelů s klidným svědomím může toto heslo pověsit u sebe v kanceláři. Všem zákazníkům na oči.
Citrix se orientací na oblast bezpečného přístupu k podnikovým aplikacím a datům snaží dostat z pozice dodavatele tenkých klientů. Proč ta změna nastala?
Já myslím, že na tuto otázku je třeba odpovědět ve dvou rovinách. Předně je to otázka tenkých klientů jako takových. Tedy zjednodušeně řečeno jednoduchých zařízení pro koncové uživatele, které v podstatě nemají instalovaný žádný software a ke správné funkci potřebují vlastně jen přípojku do elektrické a počítačové sítě.
 
Před pěti až deseti lety se tato myšlenka zdála jako ten správný směr, kterým zjednodušit správu a nasazení aplikací, zajistit jejich bezpečnost a dostupnost – instalací aplikací na centrální servery a přístupu k nim přes tenké klienty. Vzpomeňte třeba na šéfa Oracle, Larry Ellisona a na jeho NC, tedy Network Computer. Zkušenost však ukázala, že reálný IT život není tak černobílý. Převážná většina uživatelů stále používá a bude používat „tlusté klienty“ a také rychleji se rozvíjející webové aplikace.
 
Mimochodem: IDC předpokládá, že počet webových aplikací překročí v roce 2008 počet klient/server a desktopových aplikací dohromady. To pak znamená, že pokud Citrix chtěl dodržet svoji vizi – jednoduchý přístup k jakýmkoliv datům a aplikacím – musel nabídnout daleko širší řešení. Nejen infrastrukturu umožňující využití tenkých klientů, ale přístup k jakýmkoli aplikacím.
 
S tím souvisí druhá část odpovědi. Takový přístup musí být bezpečný. K čemu vám je například možnost vzdáleného přístupu do banky prostřednictvím internetového bankovnictví, když nějaký zloduch může takový přístup zneužít a konto vám vybrat. Podobné je to s podnikovými daty. Ta jsou mnohdy ještě cennější. A vy musíte zajistit, že k takovým datům má přístup jen ten, kdo je oprávněn je využívat. Proto v posledních dvou až třech letech Citrix výrazně rozšířil portfolio svých produktů, především se zaměřením na bezpečnost přístupu. V tomto trendu pokračuje nyní a bude jistě i v budoucnu.
V polovině devadesátých let jste představili vlastní operační systém založený na Windows NT 3.51. Má v současné době nějakého pokračovatele?
Toto byla jen velmi krátká kapitola historie firmy. Každý by měl dělat to, v čem je dobrý a co opravdu umí. Na trhu jsou etablovaní výrobci operačních systémů, tak proč nevyužívat to, co je odzkoušené a funguje? Vrátím se zde opět k filozofii firmy – zajistit jednoduchý a bezpečný přístup k jakýmkoli aplikacím. Ať již běží pod UNIXem, Windows či jiným operačním systémem. A to je to, co umíme my.
Vznikly ze spolupráce Citrixu a Microsoftu ještě nějaké další produkty?
Lidé na seminářích či konferencích se mě často ptají, jaký je vztah mezi Citrixem a Microsoftem. Většinou mezi řádky cítím otázku, jak Citrix zvládá konkurenci Microsoftu. A to je ten paradox – vztah mezi těmito dvěma firmami se v žádném případě nedá nazvat konkurenčním, spíše naopak.
 
Vždyť Citrix byl Microsoftem v posledních třech letech již dvakrát ohodnocen a vyznamenán jako nejlepší celosvětový ISV partner. Z této spolupráce vzešel i konkrétní produkt pro malé a střední firmy, opět zaměřený na přístup k podnikovým datům a aplikacím. V polovině srpna obě společnosti oznámily spolupráci při vývoji zařízení pro vzdálené pobočky, umožňující bezpečnější, rychlejší a efektivnější přístup k podnikovým datům a aplikacím.
 
Přiznám se, že si vlastně připadám hloupě, jak stále opakuji slovo „přístup“, ve všech pádech a souvislostech. Ale je to těžké. Pokud hovoříte o Citrixu, jeho filozofii a produktech, tak synonymem může být právě „přístup“. Není to úmyslné nadužívání tohoto slova, je to tak, že Citrix = Přístup.
 
Když mluvím o přístupu, vrátím se ještě k vaší dřívější otázce, proč se Citrix orientuje na oblast bezpečného přístupu k aplikacím a podnikovým datům. Protože bez přístupu k aplikacím a datům je nemůžete vůbec využívat. To je opravdový základ využívání IT dat a infrastruktury. Sebelepší CRM aplikace vám neposkytne očekávané analýzy a informace o vašich zákaznících, pokud k takovým informacím nemáte přístup. Skoro bych se zde dostal až k filosofické otázce, co je důležitější: jestli data jako taková, nebo přístup k nim.


Rozhovor pokračuje v další kapitole

Určitě si přečtěte

Články odjinud