Přes 60 tisíc přispěvatelů se podílelo na crowdfundingové platformě Kickstarter na financování přenosné lednice Coolest Cooler. Po pěti letech čekání dostala třetina z nich místo dobře vychlazeného piva v přírodě doslova studenou sprchu – zaplacené zboží nedostanou. O celé kauze podrobně informuje GeekWire.
Generální ředitel Ryan Grepper během víkendu oznámil, že firma ukončuje provoz a objednávky 20 tisíc podporovatelů nenaplní. Jako poslední kapku, proč závazky nesplní, uvedl americká cla, která uvalila Trumpova administrativa na výrobky z Číny.
Přenosná lednička nebude
Produkt Coolest Cooler byl v podstatě obyčejná přenosná lednička, doplněná o mixér a Bluetooth reproduktor. Přestože při pohledu na snímky vytane mnoha čtenářům na mysli hláška z Pelíšků „Přitom taková blbost, že?“, zaujal projekt desítky tisíc zájemců z celého světa.
Přenosná lednice Coolest Cooler
Dle stránky na Kickstarteru investovalo celkem 62 642 uživatelů v roce 2014 částku převyšující 13 milionů dolarů (asi 300 milionů korun) a v té době se jednalo o rekord v rámci této platformy skupinového financování. Více než dvacet tisíc zákazníků však zboží v hodnotě 185 dolarů (4260 Kč) + 15 dolarů za poštovné a balné neobdrželo.
Coolest Cooler lze v tomto směru považovat za dosud největší neúspěch či dokonce selhání v rámci crowdfundingové platformy. Kickstarter se však brání negativním ohlasům odkazem na své podmínky, podle nichž neručí za to, že všechny projekty budou dotaženy do zdárného konce.
To je riziko crowdfundingu
„Kickstarter je domovem kreativních projektů. Při vytváření něčeho nového vždy existuje riziko, že některé projekty nakonec nebudou fungovat. V tomto případě bohužel třetina podporovatelů nedostane produkt, který jim byl slíben,“ uvádí Kickstarter v prohlášení. „Tvrdě jsme pracovali na tom, aby bylo zřejmé, že Kickstarter není obchod.“
Definitivní konec přichází rok a půl po poslední aktualizaci z června 2018, ve které Ryan Grepper uváděl, že po vyřešení problémů s oregonským ministerstvem spravedlnosti může trvat ještě další tři roky, než se zboží podaří dodat všem zákazníkům.
Jistým paradoxem je, že firma prodávala chladničku Coolest Cooler jinými cestami – například na svém e-shopu. Na kritiku přispěvatelů uváděla, že k naplnění závazků z Kickstarteru musí nejprve tímto způsobem vygenerovat zisk a pokrýt pohledávky věřitelů.