Odkud přichází spam?

Internetový portál Atlas nechal vypracovat zajímavou studii nevyžádaných zpráv zachycených pomocí filtrů služby Bezpečný mail. Analýza měla za úkol zjistit nejčastější obsah a původ nevyžádaných zpráv. Zajíma vás, odkud se všechen spam bere?

Nevyžádaná pošta je v současnosti problémem číslo jedna celého internetu. Až 70 % celkového množství odeslaných e-mailů tvoří právě spam. Tato situace nejen vyzývá k aktualizacím a vymýšlení nových praktik, jak nevyžádaná reklamní sdělení úspěšně odchytávat, ale také k nejrůznějším průzkumům jaké jsou, odkud jsou a kolik těchto e-mailů vůbec je.

Podobnou analýzu provedli v minulých týdnech pracovníci portálu Atlas. Do průzkumu byly zahrnuty všechny e-maily zachycené pomocí antispamových filtrů služby Bezpečný mail. Výsledky jsou kompletním souhrnem více než 15 tisíc analyzovaných zpráv, které byly zachyceny v průběhu 2. dubna letošního roku.

Původ

Prvním zkoumaným znakem byl jazyk, kterým je samotná nevyžádaná zpráva napsána. Zde výsledek nijak nepřekvapil, protože šlo v 99 % o angličtinu. Další jedno procento tvořily jazyky jako japonština nebo španělština.

S jazykem souvisí i druhý znak – doména prvního řádu. I zde podle předpokladů „zvítězila“ nadnárodní doména .com. To je dáno nejen její rozšířeností, ale také zemí, kam je většina nevyžádané pošty směrována – tedy USA. Celkově se doména .com objevila v 66 % případů. S obrovským odstupem následují další rozšířené domény .net s 13 % nebo .uk s 4 %. Ani „naše“ .cz nevyšlo při testu na prázdno. Z celkového počtu e-mailů však jen asi 2 % byla odeslána z české domény prvního řádu.

Podíl domén prvního řádu

Nepřekvapující jsou výsledky u domén druhého řádu. I zde najdeme položky, které bychom díky jejich rozšířenosti očekávali. Rozkouskovanost je ale značná, a proto se zaměříme pouze na několik prvních. S 3,25 % z celkového počtu odeslaných zpráv se na prvním místě usadila doména yahoo.com následovaná hotmail.com s 2,86 %. Potěšující zprávou snad může být fakt, že mezi deseti nejčastěji se vyskytujícími doménami druhého řádu nebyla ani jedna .cz.

Velikost

Největším problémem současného spamu není ani tak jeho objem, jako spíše celkový objem přenesených dat způsobený právě nevyžádanými e-maily. Jen pro představu: za tři hodiny filtrování zachytil Atlas Bezpečný mail celých 84 MB nevyžádané pošty. Pokud bychom tuto hodnotu brali jako průměrnou, denní objem by se vyšplhal nad 670 MB, což je pro obyčejného uživatele nepředstavitelné množství.

Jedním z pozitiv těchto negativ je fakt, že více než čtyři pětiny (konkrétně 82 %) všech e-mailů není větších než 10 kB. Nad 30 kB se vyšplhala asi 3 % zpráv, jen minimální počet zachycených spamů překračoval kapacitu 100 kB.

Témata

Všechny předchozí informace jsou pro uživatele prakticky novinkami, protože nemá z vlastních prostředků možnost takový průzkum uskutečnit. Následující odstavce už ale mohou potvrzovat všeobecně známý fakt – tedy na jaká témata je nevyžádaná pošta nejvíce zaměřena. Protože procházení a škatulkování 15 ticís e-mailů by zabralo i specializovanému týmu několik dní, probíhala tato část analýzy pomocí logů. V nich byly vypsány subjekty jednotlivých e-mailů a podle nich pak hodnoceno zaměření zprávy. Z celkového počtu tak bylo do tohoto průzkumu zahrnuto asi 43 % všech e-mailů.

Nejčastějším tématem zpráv je sex. Z logovaných spamů tvořil hned 15 % podíl. Kromě nabídek sexuálních služeb byly do této kategorie zahrnuty také stránky s erotickou tématikou nebo veškeré zprávy nabízející mužům zvětšení jejich mužství a výdrž po celou noc.

Na druhém místě pomyslného žebříčku se umístilo zdraví. Trochu překvapivý výsledek jen dokumentuje rozvíjející se černý trh s farmaceutiky na internetu. Jen malá část z celkových 10 %, které zdravotnictví v tomto průzkumu získalo tvoří reklama na obličejové a pleťové krémy.

Třetí místo patří, trochu překvapivě, softwaru. Předpokládali bychom, že se tato položka umístí mnohem výše. 8 % však hovoří jasně a výstižně. O legalitě nabízených produktů vypovídají už jen jejich ceny. Kromě obrovských slev programů Autodesk se setkáte s Microsoft Office za 70 dolarů (běžná cena 400 - 500 dolarů) nebo Adobe Photoshop za 60 dolarů (běžná cena 800 – 900 dolarů).

Další příčku tvoři luxusní zboží. S nabídkou hodinek Rolex nebo Omega za bezkonkurenčních 30 USD se můžete setkat i vy. Atlas Bezpečný mail se s takovými cenami setkal hned v 5 % případů. O kvalitě takto nabízeného zboží by se však dalo velmi jednoduše pochybovat.

Z položek pohybujících se pod 5 % stojí za zmínku ještě například 4 % finančnictví. Nabízení výhodných hypoték nebo půjček bez ručitele se v poslední době s úspěchem rozšiřuje.

Tematické zaměření nevyžádaných e-mailů

Závěrem

Přestože v poslední době zaznívají názory, že se spamem jsme se naučili žít a nepředstavuje pro nás takovou hrozbu jako v minulosti, stále představuje velkou část celosvětového objemu zasílaných zpráv. A případy, kdy se nevědomý uživatel nechá oklamat spamovou nabídkou, která se v zápětí promění v čistý podvod či phishing, se stále dějí.

Musíme tedy doufat, že v boji s tímto strašákem moderní doby budeme díky více a více sofistikovanějším antispamovým řešením, stále úspěšnější.

Diskuze (27) Další článek: Opera 8 způsobila větší rozruch než Firefox

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , ,