(Komentář) Google už je jednou nohou z obřího čínského trhu a média hned spekulují, která západní internetová firma ho zde zastoupí. Odpověď je jednoduchá: žádná.
Google sice přímo z asijské země neodešel a údajně stále probíhají jednání, postupně však v Číně přestává existovat. Firma své servery přestěhovala do Hongkongu, komunistická velmoc na ně však uplatňuje pravidla svého “velkého čínského firewallu”, boj za odstranění cenzury tak v podstatě vyšel vniveč.
Některá média “odchod” Googlu z Číny okamžitě vidí jako příležitost pro jiné kapitalistické společnosti ze Spojených států. Zejména Microsoft a Yahoo by údajně mohli zaujmout místo největší internetové firmy světa a ukousnout si z jeho aktuálních 30 procent tamního tržního podílu. Spíše než to se ale podíl z drtivé části přelije do dominantního Baidu a kombo Bing + Yahoo se bude muset nadále snažit pouze v Severní Americe a v některých rozvojových a tržně prozatím neobsazených zemích.
Uzavření vůči západu
Pro rozvoj Baidu mluví zejména současná obliba. I na Baidu je samozřejmě uplatňována silná čínská politika a pravidla cenzury nevhodného obsahu, má však velikou výhodu u tamních občanů - vyhledává v čínštině a umí pracovat s čínskými znaky. Google využívala zejména vzdělanější vrstva obyvatel pro hledání v angličtině. Ta by sice nyní mohla ocenit Bing či Yahoo, mnoho uživatelů Googlu se však řadí k jeho sympatizantům. Vztah například k Microsoftu už tak nemusí tak silný, Steve Ballmer totiž otevřeně vzkázal, že s Čínou bude spolupracovat a podřídí se nařízením vlády.
Dalším obrovským argumentem, proč západní firmy na čínském internetu neuspějí, je z veliké části uzavřený trh. Čína sice masivně podporuje společnosti, které své produkty vyrábějí na jejich území a dále vyvážejí do zahraničí, naprosto opačně se však chová k firmám, které do Číny chtějí své produkty pouze dovážet. Růst zahraničních internetových firem v Číně sice může nabídnout nové pracovní příležitosti, většinou však platí, že z trhu těží především daná firma. Pokud vláda společnosti jednoduše na svém území nechce, nevykáže je přímo, ale natolik jim různými požadavky stíží pozici, že nakonec couvnou samy.

Čínská sociální síť Renren.com se sice Facebooku hodně podobá, v asijské zemi je ale jasnou jedničkou
Dá se předpokládat, že čínská vláda po špatných zkušenostech s Googlem ani nebude chtít růst Bingu a Yahoo ve své zemi podporovat. Čína ani zahraniční internetové firmy na svém trhu nepotřebuje. Vždyť ohromně silný hráč Google obsadil pouze 30 % trhu, zbytek patří čínskému Baidu. Ještě více “extrémní” je situace v ostatních oblastech internetového trhu. V Číně ani v nejmenším nedominuje Facebook jako ve zbytku světa, ale tamní sociální síť Renren. V Číně nemá úspěch Live Messenger, ale komunikační síť QQ. A ani se zde nejvíce neobchoduje na eBayi, ale na Taobao.
Zapomenout se nesmí ani na to, že čínská diktatura kompletně ovládá mediální svět v zemi a může tak velice jednoduše vytvářet tlak na uživatele tak, aby nechtěli a nepoužívali kritizované služby. Obyčejní uživatelé jsou navíc podle ohlasů ve světových novinách velicí nacionalisté a ve sporu Číny s Googlem se staví na stranu svého státu.
Čína pro Google zemí zapovězenou
Zástupci Googlu už podle informací deníku New York Times lobují u americké vlády, aby byla vytvořena taková legislativa, která by společnostem umožňovala lépe a efektivněji bojovat v zemích mimo Spojené státy. To už je ale přesah do politické hry, kterou USA s Čínou vede mnoho let a jak lze odhadovat na základě jednotlivých jednání, posun v této oblasti směrem kupředu nebude záležitostí několika málo týdnů.
Tak, jako se největší asijská země nechce odpoutat od podhodnocené měny yuan, aby měla páku zejména na Spojené státy, tak jednoduše nebude chtít, aby služby z Ameriky vystrnadily jejich zlaté a spolupracující doly.

Čína je ohromný trh sám o sobě, proto si většina internetových (a nejen jich) služeb s jednou zemí naprosto vystačí. Příkladem je i asijská obdoba eBaye, aukční dům Taobao. Většina Číňanů nakupujících na internetu nakupuje právě zde.
A na závěr mi to nedá, ale Google si tak trochu podkopl nohy. Když v lednu oznámil, že z Číny odejde, obě varianty, které mohly nastat, by z něj udělaly vítěze. Buď by z Číny skutečně odešel a dostál mediálně tolik propírané mantře “Dont be evil” a náramně by si vylepšil PR, nebo by donutil komunistický režim k ústupkům. Nakonec se však ukázalo to, že Google v Číně chce kvůli finančním lákadlům zůstat a udělal dost možná to nejhorší možné - tamní vládu obešel. Neskončil sám, ale takto se nechal ze hry vyšachovat.
Zastupitelé Googlu sice tvrdí, že o přesunutí serverů do Hongkongu uvažovali už delší dobu, výsledek je ale poněkud, jak jenom to říci, špatně vykomunikovaný.
Největší internetová firma světa se ale minimálně postarala alespoň o jednu velice důležitou věc - publicitu. O cenzuře svobody slova v Číně se opět začalo mnohem více mluvit a psát a otevřela se nová jednání.
Takže, zbývá nám tu Indie, Blízký východ a veliká část Afriky...