Oculus uvedl nový prototyp a budoucnost virtuální reality

Oculus uskutečnil vývojářskou konferenci Connect, na které představil nejen nový prototyp brýlí, ale také detaily o vývoji a budoucnosti virtuální reality.
Oculus uvedl nový prototyp a budoucnost virtuální reality
Kapitoly článku

Zajímavá přednáška Johna Carmacka

Pokud chcete zaplout do trochu detailnějších technických podrobností fungování nejen Samsung Gear a vládnete angličtinou, určitě doporučujeme zhlédnout přednášku Johna Carmacka, která je jako vždy velmi zajímavá a neuvěřitelně podrobná.

John Carmack dokáže spatra přednášet neuvěřitelným způsobem, což ukázal i mnohokrát v minulosti. Tentokrát se pustil do popisování problémů s vývojem Samsung Gear VR na mobilní platformě Android.

Popsal i jeho poslední půlrok vývoje a i spoustu detailů, které možná měly zůstat skryté. Například Samsung přišel za Oculusem s vlastním prototypem virtuální reality, který byl samozřejmě hrozný. Oculus ale uzavřel se Samsungem dohodu o dodávce displejů (pravděpodobně za výhodnou cenu, přístup k ovladačům displeje atp.) výměnou za pomoc s bezdrátovou mobilní virtuální realitou.

Klepněte pro větší obrázek

Do toho se pustil téměř sám John Carmack ve spolupráci s týmem v Samsungu. Podle jeho slov to bylo poprvé po dlouhé době, kdy se setkal se systémem Android. Při vývoji a optimalizaci narazil na spoustu problémů, které bylo nutné vyřešit, přičemž některé nejsou ještě stále vyřešené.

Pokud jde o vykreslování obrazu a udržení 60 Hz, byly nutné úpravy tak, aby program obcházel celý systém Androidu, který velmi zvyšuje odezvu MtP (Motion to Photon). Odezva je vedle rychlosti vykreslování extrémně důležitá a musí být co nejnižší. Právě vysoká odezva způsobuje velmi rychle nevolnost, což je něco, co musí být ve finálním produktu co možná nejvíce minimalizováno.

Senzory v mobilních zařízeních jsou dle Carmacka stejné jako používá třeba Rift, ale mají vysokou odezvu, respektive nízkou frekvenci snímání. Jsou tak nutné úpravy na úrovní ovladače a opět je nutné obejít zpomalující operační systém a úsporné funkce čipsetu.

Android totiž stejně jako výkonný mobilní čipset počítá s řadou úsporných funkcí, které prodlužují výdrž zařízení na baterii, aby nebyla jen hodinu, ale vydržela třeba celý den. Jedním z cílů těchto úsporných funkcí je i hlídání maximální teploty, která hraje u mobilních zařízení bez aktivního chlazení důležitější roli než u komponent v běžném počítači s větráky.

Klepněte pro větší obrázek
John Carmack s Samsung Gear VR

John tak musel u bezdrátové virtuální reality Gear VR řešit nejen funkce, které automaticky snižují frekvence čipu dle vytížení a způsobují různé trhání obrazu virtuální reality i v 60 fps, ale také poměrně rychlé zahřívání. Volba nastavení a rychlosti vykreslování tak byla vždy ideálním poměrem mezi výkonem, spotřebou a teplotou.

Jak Carmack popisuje, při pořádném nastavení pro kvalitní a rychlé vykreslování došlo k přehřátí telefonu Galaxy Note 4 klidně i za minutu, což je samozřejmě nepoužitelné. Musel tak pečlivě volit mezi výkonem i optimalizacemi, což u běžného Riftu nemusel příliš řešit a vždy se snaží o co možná nejrychlejší vykreslení s co nejnižší odezvou.

Nezapomněl zmínit, že je nutný pokrok i v samotných displejích OLED, které stále používá některé staré a neefektivní techniky vykreslování, jež nejsou pro virtuální realitu příliš vhodné. Podle jeho slov je nízká odezva mnohem důležitější, než třeba další zvyšování rozlišení na mobilních zařízeních.

O důležitosti nízké odezvy před dvěma roky informoval i sám Microsoft, který ukazoval simulaci tabletu s odezvou dotyku 1 ms:

I když Samsung Gear VR není ultimátní virtuální realitou pro graficky propracované hry, nabízí oproti běžnému Riftu úplnou volnost pohybu a otáčení. Navíc v rámci tohoto řešení velmi dobře funguje třeba virtuální kino nebo prohlížení panoramatických snímků a videí.

Video

Témata článku: Technologie, Hardware, Budoucnost, Virtuální realita, Prototyp, Samsung Gear VR, Presence, Podobná odezva, Nový prototyp, Realita, Nutná úprava, Stejný případ, Virtuální, Virtual, Vysoká odezva, Herní konzole do ruky, Vyřešení problémů, Malý objekt, Virtuální kino, Nejtěžší problém, Klasická předpověď, Tablety Samsung, Zajímavá přednáška, Virtuální realita hry, Současný hardware, Počítače cena na Mall.cz


Určitě si přečtěte



Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest 18 grafických karet

Ukliďte data v počítači

Jak dobře koupit starší telefon

Vylepšete zvuk televize: test 7 soundbarů