Oculus uvedl nový prototyp a budoucnost virtuální reality

Oculus uskutečnil vývojářskou konferenci Connect, na které představil nejen nový prototyp brýlí, ale také detaily o vývoji a budoucnosti virtuální reality.
Oculus uvedl nový prototyp a budoucnost virtuální reality
Kapitoly článku

Budoucnost virtuální reality

V jednom z panelů se sešli hlavní představitelé Oculusu a odpovídali na otázky z Twitteru a publika. Otázky se samozřejmě týkaly především budoucnosti virtuální reality.

Jak už bylo několikrát zmíněno, kromě dosažení nízké odezvy vyslaného fotonu z displeje na pohyb, je nutné postupně zlepšovat i rozlišení displeje. Problémů s virtuální realitou, které je nutné vyřešit, je ale mnohem více.

Pokud jde o displej, podle Carmacka je v rámci jednodisplejové konfigurace současné řešení asi to nejoptimálnější, kterého lze dosáhnout. Lepší vyřešení problémů se zakřivením obrazu v čočkách už by zlepšilo jen použití dvou samostatných zakřivených displejů pro každé oko. Zlepšení odezvy vykreslování souvisí s frekvencí panelu, která by měla být alespoň 90 Hz, v lepší případě 120 Hz, aby bylo možné různými technikami dobře rozdělit snímky a dosáhnout stejného efektu i při hraní s 60 fps.

Moorův zákon totiž v této fázi pochopitelně nestačí držet krok s displeji a i pokud máte v desktopovém počítači čtyři výkonné grafické karty, nejste schopni u některých her dosáhnout 60 fps a více. Proto jsou nutné různé „cheaty“ k dosažení plynulosti i s nižším výkonem, který nestačí na plné vykreslování třeba na displeji s rozlišením 4K Ultra HD.

Jedním z možných technik jak dosáhnout vykreslování v tako vysokém rozlišení je sledování očí v reálném čase (a taktéž s nízkou odezvou) a podle toho na jakou část displeje koukáte, tam vykreslovat v plném rozlišení panelu. Výhodou je, že se v takovém vysokém rozlišení vykresluje jen na malé části displeje, zatímco ostatní plocha může být vykreslována s nižším rozlišením, které není tolik náročné na výpočetní výkon.

Mezi nejtěžšími problémy virtuální reality je zpětná odezva, čili fyzická odezva na virtuální objekt ve virtuální realitě. I když existují velké mechanické systémy, ve kterých máte například uchycené ruce, jedná se o drahou oblast, kterou nelze pro běžné uživatele použít. Zatím je to oblast, která nemá použitelné řešení.

Jaké je to létat jako ptát? Podívejte se na upravený mechanický stroj spojený s Riftem:

V případě čichu jsou problémy menší, protože se týká vypouštění synteticky vyráběných molekul u nosu a i když takové řešení asi v nejbližší době nebude v prodeji, je poměrně představitelné a v jednoduché podobě realizovatelné už dnes.

Velmi zajímavou a často chtěnou vlastností je prezence vlastních rukou ve virtuální realitě. To lze řešit nejen pomocí rukavic, ale v lepším případě pomocí sledování kamer s vysokou frekvencí.

Byla zmíněná i citlivá oblast v podobě přístupu dětí k virtuální realitě. Jedna z věcí, které je nutné zapracovat, je nový systém hodnocení přístupnosti. Zatímco u běžných her se počítá podle množství násilí, krve nebo erotiky v dané hře (podobně jako u filmů), v případě virtuální reality to nestačí. Skvělou ukázkou jsou různé hororové hry, které ve virtuální realitě dokáží navodit velmi silný zážitek i když neobsahují žádnou krev.

Samostatnou otázkou je i přístup dětí k virtuální realitě a vliv na vývoj jejich mozku. Jedná se o neprobádanou oblast, kterou nelze otestovat, protože se projeví až po mnoha letech. Stejný případ lze ale vidět třeba u rozmachu klasických počítačů a herních konzolí, kterým byly děti vystavené od malička.

Poměrně valná část prací je dnes už spojená s celodenní prací na počítači a nikomu to již nepřijde divné, zvláštní nebo nepřirozené. Naopak ti, co mají velké zkušenosti s počítači  jsou obvykle v předstihu před těmi, které je nemají. I v rámci hraní mají děti sociální přístup ke kamarádům z celého světa, se kterými hrají a zároveň se baví.

Pokud bude mít virtuální realita podobný úspěch jako domácí počítače a herní konzole, může to znamenat i další ukončení klasických pracovních pozic a vytvoření nových, které se budou týkat virtuální reality a práce v ní. A nastane podobný přechod jako jsme to zažili u počítačů.

Virtuální pracovní desktop kdekoli

Jedna ze zajímavých pracovních oblastí využití budoucí virtuální reality je virtuální desktop. Představte si, pokud by stačilo nasadit nějakou budoucí verzi Riftu, která bude malá a lehká a měli byste před sebou obraz stolu, na kterém jsou vykreslené monitory s vysokým rozlišením (samotný displej by musel mít násobně vyšší rozlišení). Mohli byste být produktivní takřka kdekoli i s velmi malým prostorem, protože pracovní displeje byste měli ve virtuálním prostředí.

Klepněte pro větší obrázek
Virtuální desktop Ibex už je ve vývoji

Samozřejmě je nutné počkat na to, aby se takové zařízení pro virtuální realitu dalo používat i několik hodin v kuse, což u současných verzí rozhodně nejde nebo je krajně nepříjemné z mnoha hledisek.

Dokonalá virtuální realita

A pokud jde o předpověď toho, kdy bude virtuální realita nerozeznatelná od „skutečné“ reality, je to podle Carmacka stejné jako s Turingovým testem. Záleží, kdo ho dělá, respektive kdo se kouká a také na co se kouká.

Uměle vytvořené objekty jsou snadné na vykreslení pomocí počítačové grafiky už dnes i v reálném čase se současným hardwarem, nejtěžší jsou ale přírodní věci – stromy, tráva, voda a podobně. Podle osobní předpovědi Carmacka by ale téměř dokonalá virtuální realita mohla být dostupná do deseti let.

Video

Témata článku: Technologie, Hardware, Budoucnost, Virtuální realita, Prototyp, Silný zážitek, Galaxy Note 4, Použitelné řešení, Základní forma, Galaxy Note, Unity, Gear Vr, Virtuální, Herní konzole pro děti, Klasická předpověď, Displej OLED, Nový prototyp, Nová sluchátka, Podobný úspěch, Virtuální realita hry, Tablety Samsung, John Carmack, Gear, Mobilní data, Virtuální kino, Počítače cena na Mall.cz


Určitě si přečtěte

Zorin OS 15: Vyzkoušejte další hezký a nenáročný linux pro mamku a taťku

Zorin OS 15: Vyzkoušejte další hezký a nenáročný linux pro mamku a taťku

** Ačkoliv je grafických linuxů plný internet, stále vládnou Windows ** Jeden z nich se jmenuje Zorin OS a nedávno se dočkal aktualizace ** Dělají jej dva kluci z Irska a je fakt hezký

Jakub Čížek | 114

Google Coral: Raspberry Pi s čipem, který zpracuje 4 biliony operací za sekundu

Google Coral: Raspberry Pi s čipem, který zpracuje 4 biliony operací za sekundu

** Je to velké jako Raspberry Pi ** Ale je to až o několik řádů rychlejší ** Dorazil nám exotický Google Coral s akcelerátorem Edge TPU

Jakub Čížek | 18

10 novinek Androidu 10, které vás budou bavit

10 novinek Androidu 10, které vás budou bavit

Jan Láska, Vladislav Kluska | 26

Biblická potopa Česka: Jak bychom dopadli, kdyby nás zatopil oceán

Biblická potopa Česka: Jak bychom dopadli, kdyby nás zatopil oceán

** Představte si biblickou potopu ** Nejprve zaniknou Děčín a Břeclav, pak i Brno a Praha ** Hlavním městem se stane Jihlava a zbytky Čechů přežijí na Kvildě

Jakub Čížek | 91

Pojďme programovat elektroniku: Postavíme bezpečnostní systém za 30 Kč

Pojďme programovat elektroniku: Postavíme bezpečnostní systém za 30 Kč

** Před pár týdny jste si mohli v akci koupit Wi-Fi desku za jeden dolar ** Nám už TTGO T-Display dorazila do redakce ** Připojíme k ní jazýčkový kontakt a vyrobíme bezpečnostní systém

Jakub Čížek | 30

3D tisk pro naprosté zelenáče: Co vyrobíte na laciném stroji za pár tisíc korun

3D tisk pro naprosté zelenáče: Co vyrobíte na laciném stroji za pár tisíc korun

** Domácí 3D tisk je dnes už finančně dostupný prakticky všem ** Lacinou tiskárnu pořídíte za pár tisíc korun ** Jak vlastně tisk probíhá a jak navrhnout, co vytisknout

Jakub Čížek | 66

Co zabírá nejvíce místa na disku? Těchto 10 nástrojů odhalí největší žrouty dat

Co zabírá nejvíce místa na disku? Těchto 10 nástrojů odhalí největší žrouty dat

** Je vhodné jednou za čas zanalyzovat, co vám leží na disku ** Poradíme vám nástroje, kterými zjistíte, jaká data uchováváte ** Podle výsledků můžete optimalizovat svá data či úložiště

Karel Kilián | 49



Aktuální číslo časopisu Computer

Speciál o přechodu na DVB-T2

Velký test herních myší

Super fotky i z levného mobilu

Jak snadno upravit PDF