Na Oculus Rift sa tesim najviac zo vsetkych technickych hraciek. Ako sa ale budu ovladat hry? Na klavesnicu nebude vidiet, po pamati to pojde tazko, Razer Hydra sa moc neosvedcil, Kinect zrejme nebude dostatocne presny a chyba pocitova spatna vazba atd... moze pomoct typ ovladaca, ktory reaguje na pohyb tak, ze clovek sa stava velkym joystikom vid http://www.youtube.com/watch...
vypadá to slibně, držím palce, brýle od Nvidie také nejsou špatné, a když se k tomu přidají pohybové senzory, bude to pecka:)
a ve verzi tři bude tohle http://www.youtube.com/watch... tadadadada tadadadada..................😀
Přijde mi trochu smutné, že si autor ani nevšiml VR Jamu, který Oculus pořádal spolu s IndieCade, ve kterém vznikla řada skvělých her (či prototypů) dělaných přímo pro Oculus. Třeba Half Life 2 s Oculusem je skvělý zážitek (sám jsem to celé s Oculusem projel, včetně obou epizod), ale hrám přímo stavěným s myšlenkou VR se to nevyrovná (a to neříkám jen proto, že moje vlastní hra vyhrála mezi +220 příspěvky třetí místo 😃 Viz zde (moje je Sight Line): http://www.oculusvr.com/vrjam/... 🙂 )Ono Oculus nejenom dá vjem prostoru a velikosti do existujících typů her, ale umožní zážitky zcela nové, které by na obrazovce nefungovaly (nebyly moc zajímavé a zábavné). Sám bych doporučil třeba Chicken Walk, Dragon (v tom jsem vydržel si jen tak létat nad krajinou dost dlouho), Private Eye, GravWing nebo SnowDrift. Super je třeba i PolyRider či "You're an ant" (i když ten má trochu potíže s kamerou). No a samozřejmě i Sight Line 😃 Taky by možná stálo za zmínku Oculus Share, portál který Oculus spustil právě na sdílení her/aplikací pro VR: http://share.oculusvr.com...
Ten Číňan co vypadá jak když šuká páníčkovi nohu vypadá jak Lister z Červenýho trpaslíka.
Kdepak, Lister hraje i bojové sporty a tenis....😉
Já vidím problémy spíš v tom, že k v celkové věrohodnosti má grafika opravdu daleko (navíc každá minuta "děje" je nesmírně náročná na přípravu nelze prostě jen natočit virtualitu jako např. na kameru, je to mnohem časově náročnější a to limituje produkci a ohromě navyšuje cenu), velice daleko ačkoliv si už mnoho lidí v této branži myslelo že ne (realita a obrovské množství detailů atd.). Pak otravnost toho monstra na hlavě plus také to, že k vjemům neodmyslitelně patří i pachy a ty zde musí chybět, taková technologie je zatím mimo dosah. Nejde o to vytvářet nějaký chemický smrad, ale aktivovat receptory v mozku aby přes falešný signál detekovaly co je třeba. V budoucnu to bude platit i pro obraz / hmat / pocit.
jaká nesmírná náročnost? Tohle je určeno pro hraní a naprostá většina 3D her je už z principu na tohle připravena. Ostatně se stačí podívat titulů podporujících (ofiko nebo neofiko) 3D hraní. Zjednodušeně - je to vlastně jen záležitost ovladačů. Místo jedné virtuální kamery bude hra generovat obraz dvou kamer těsně vedle sebe. Dokonce i ta možnost měnit výšku (ve hrách řešeno skokově - plazení/podřep/výskok) půjde určitě aplikovat i na starší hry (viz ten HL2). Prostě jediné co na trhu scházelo jsou ty brýle, vše ostatní už je dlouho zvládnuté.
Věrohodnost čeho, už teď člověk hraje 3D střílečky a má z toho dobrý pocit vnoření, přestože ta zeď v HL2 nevypadá úplně realisticky, ale nikomu to nevadí. V Oculus Riftu má navíc správné rozměry a člověk se může rozhlížet, takže efekt znásobený.Co se týče třeba tvorby videoobsahu, pro Oculus Rift se teď točí 3D dokument, který nabízí 360stupňové video, je to jen otázka záznamu. Ukázka na webu, kde se dá "rozhlížet" myší http://conditionone.com/solution/...
Hm, tak pocit vnoření má člověk jen z počátku pak už to zase není ono, ale neboj také k tomu dospěješ. Prostě to má velice daleko k dokonalosti nebo min. k velkému se přiblížení realitě.
Na HL2 jsou grafický mody který to posunují o dost dál, takže by mě zajímalo hrát to s tím. Každopádně, dá se Oculus někde vyzkoušet?
Vývoj nikdy neprobíhá tak, že se na trh posílá jakási dokonalá verze, protože ta nemůže existovat nikdy.Pokud někdo věří, že mu z čistého nebe náhle nasadí kontaktní čočky s fotorealistickou VR, je to naiva. Já vítám každý nesmělý krok, a OR je krok sakra smělý.
Nechápu tvou reakci to nikdy nerozporuje co mi vadí jaké "haló" se s tím nadělá není to nic světoborného a ještě mnoho a mnoho desítek let nebude můj odhad je +25 let.
Verte tomu , ze pokud vam nekdo nahraje pohled z nejake skaly a vy se budete prochazet nad propasti , tak se vam i ve fullHD rozklepou kolena a pokud mate zavrate tak ....... Nejde ani tak o rozliseni , ale o celkovy prostorovy vjem , pokud jste to nezazil tak je to tezke vysvetlit , pseudo 3D v dnesnich kinech je proti tomu jen vyvareny cajicek . Je to doslova neco nepopsatelneho .
až do teď jsem si myslel, že nejhorší bude našetřit na ty brýle ... po přečtení článku začínám tušit, že více mne finančně vyčerpá upgrade PC (fullHD + 60 snímků + antialiasing). Kurňa fix 🙁
Proč? To ti dá jedna nebo dvě průměrné herní karty s tím, že desky ASUS pro hry často nesou 2 nebo dokonce 3 sloty PCIe x16.
Aha, takže stačí vyměnit desku a pořídit jen dvě levné grafiky ... to je dobré, a já myslel že budu muset kupovat výkonnou grafickou kartu 😀.Ale vážně, jestli budou brýle za 7k tak mne upgrade PC fakt vyjde na víc, než ty brýle, což jsem nečekal. Ale jelikož jsem vždy toužil mát doma virtuální cockpit F15, nic jiného mně nezbude ...
No, ale tak to je nechápu čemu se divíš, takové PC máš mít už dnes já také kvůli FHD kamerovým záznamům / JPEG2000 velkým skenům musel ugpradovat již dávno (je to 50 fps progresivních) to by jsi čubrněl jak to žere výkon při střihu či kompresi 16-bit a 48-bit grafiky.
Ubohá náhražka mozkových implantátů, bez kterých se herní průmysl nepohne dál.
Nemůže být všechno hned 🙂 Virtuální realita pomocí neurálního rozhraní bude určitě super a ještě lepší než toto, ale potřebuje ještě poměrně hodně zkoumání a vývoje, aby se stala realitou :3 Taky to chvíli trvalo, než se počítače staly dostatečně výkonnými, aby umožnily hraní (skoro)fotorealistických her.
Sugestivní popis autorova zážitku s demem Humans jasně ukazuje, že si uvědomuje obrovský potenciál tohoto zařízení.......... v pornu!! 😀Ještě vhodný nástavec na penis a o odbyt je postaráno!
Vy si děláte srandu, ale v Japonsku už mají funkční prototyp http://www.youtube.com/watch... 😀
Najjjjsssssss! Teď ještě stáhout Lucy Liu ... a lidstvo bude na vymření 😀😀😀😀
Už se těším na video recenzi.Konečně redaktoři Živě poctivě ukážou, co v nich je! :-O
"Náš mozek ve velkém spoléhá především na zrak, což ukázalo i několik výzkumů." - tak o tomhle jsem neměl tušení!!! Ještě, že to prokázali těmi výzkumy, jinak bych tomu nevěřil... :-O
Ajfouny, ajpedy a další hračky mě nechávají naprosto chladným, fronty před prodejnami unikají mému chápání. Ale tohle, TOHLE bude moje nejblíbenější hračka 😀😀😀
Z clanku jsem pochopil , ze autor si vyskousel jen prvni verzi . Ja mel na EVEfestu moznost skusit obe a je to vyrazny rozdil , ta druha je v kvalite zobrazeni vyrazne dale . I kdyz jsme to testovali jen na jedne hre . Cekam az se uvolni do prodeje . Asi si ji poridim minimalne jako hracku . Ten zazitek byl neco neuveritelneho .
Tak to jsou dobré zprávy. Já měl silné nutkání koupit po vyzkoušení už první prototyp. Jo, má to ještě velký prostor na zlepšování, ale ten zážitek je tam už teď, 3D monitory se na tohle vůbec nehrabou.
Oculus Rift mě zajímá, prototyp jsem taky měl možnost před časem vyzkoušet, tady je několik mých subjektivních doplnění k článku:1) Nejpodstatnější na celém zážitku je hloubka scény a uvolnění očí, oči ostří díky optice v nekonečnu, ne pár desítek cm jako u 3D monitoru nebo metrů jako v kině. Kostky v Minecraftu díky tomu mají skutečně metr krychlový, hory jsou vysoké, údolí hluboké, až člověk dostává závrať. Tohle si každý musí zkusit na vlastní oči a pak už nemůže chtít jinak, právě proto bude Oculus Rift a podobné brýle takový hit.2) Potom efekt vnoření (immerse), způsobený širokým úhlem záběru (díky tomu, že je optika těsně před očima a rozostřuje obraz i do periferního vidění) a nízkou latencí sledování rotace hlavy (dodržování minimálních 60 fps v enginech). Člověk získá opravdu dojem, že je ve scéně, k dokonalosti chybí ještě sledování polohy hlavy, které bude v další verzi.3) Naopak stereoskopie (3D) je téměř druhořadá a i lidé s oční vadou neschopní vidět pořádně 3D si Oculus Rift užijí, jak ostatně potvrzoval i Palmer Luckey a Carmack.4) Docela zásadní problém ale může být s nevolností. U špatně napsaných her a enginů je to stále pravidlem i u otrlých uživatelů protypu (pokud padá latence, svět se otáčí jinak, než hlava, nesedí měřítko scény atd.). Ale i u dobře napsaných aplikací dost lidí citlivě vnímá, že oči ukazují něco jiného, než vnímá vnitřní ucho. Většina lidí si na to asi časem zvykne, ale rozhodně je potřeba počítat s tím, že nevolnost může být větší, než u 3D monitorů/TV/kina, kde člověk vnímá i okolí. Pro dost lidí možná nezbude než pro své VR zážitky využít něco jako castAR http://www.kickstarter.com/projects/technicalillusio... ... K článku:- "Oculus Rift je kompatibilní s brýlemi, balení obsahuje tři velikosti čoček, většina lidí si ale vystačí s jedním typem."Tohle asi málokdo správně pochopí. Takže - v Oculus Rift musí být vždy pár čoček, který převádí obraz z plochého displeje pro oko. Ty čočky se dají měnit, k vývojářskému prototypu se dodávají 3 páry označené A-B-C. A jsou pro lidi bez oční vady, B a C mají menší a větší korekci videa. Idea je v tom, aby i člověk bez brýlí je mohl sundat, zvolit si vhodné čočky (klidně pro každé oko jinou) a Oculus používat přímo. Jen tak se totiž dá docílit plné periferní vidění. Oculus umožňuje díky konstrukci, aby tam člověk nacpal i své dioptrické brýle, ale tím se hodně vzdálí od promítané plochy a úhěl záběru bude mnohem menší. Tohle by měl tedy případný zájemce zvážit (možnost kontaktních čoček, vyzkoušet, zda mu dodávané čočky budou vyhovovat atd.)- "Každopádně nízké rozlišení je jeden z hlavní důvodů, proč současný Oculus Rift ani nedoporučuji na běžné hraní."Problém není nízké rozlišení, ale hlavně viditelné černé mezery (mřížka) mezi pixely (screen door effect při nedostatečném pixel fill). Zvýšení rozlišení proto nemusí automaticky pomoct, důležité je co nejlepší zaplnění bez viditelných mezer mezi pixely, a to tvůrci vědí a na to se soustřeďují. Proto i nárůst z 1280x800 na 1920x1080 v dalším prototypu může mít větší efekt než by se mohlo zdát jen podle nárůstu plochy.Co se týče vysokých rozlišení, Palmer mluvil o využitelnosti 8K z jiného důvodu. Běžně se soudí, že nemá smysl dělat displeje s větším DPI, než kolik rozliší oko, ale on na příkladech např. lidských vlasů vysvětluje, proč to smysl má. Je rozdíl mít na přiměřeném DPI vykreslený vlas pomocí antialiasingu (takže rozmazaně) anebo na displeji s podstatně vyšším DPI ostře.- ad prototyp "Displej bude také umožňovat mírné překrývání obraz uprostřed tak, jak to mají naše oči přirozeně."Tohle jsem nepochopil, překrývání obrazu se přece děje už teď, obě oči dostávají prakticky stejný obsah, a jen v okrajích (periferní vidění) má každé oko ještě něco navíc. Výsledné 3D rozlišení tedy není 640x800 (jako by bylo pro jedno oko), ale o něco víc.- "Nevím jestli to lze popsat slovy, ale určitě znáte to, pokud se postavíte ke známému nebo dokonce neznámému člověk příliš blízko tváře."Lze to popsat slovy :), v angličtině je pro to výraz "invading personal space", tedy narušení osobního prostoru.- "Pokud se do budoucna musí virtuální realita zlepšovat, musí to být kromě vyššího rozlišení a dalších parametrů i bez kabelu."Ale to nemusí nutně znamenat bezdrátový přenos z PC. Carmack se nechal slyšet, že uvažují o zabudování Androidu do brýlí, který by jednak sloužil jako jednoduché nastavovací GUI, ale také by přímo mohl spouštět jednodušší 3D hry (typu Quake 3 Arena). Takže člověk by si jen nasadil brýle, spustil hru a hrál, nic dalšího by nepotřeboval. Později ale upřesňovali, že to určitě nebude v druhém prototypu ani první retail verzi.
Na něco takového čekám od svých dětských let. Zajímalo by mě, jaký pocit by byl v pozici zadního střeliště B17 ve virtuálním simulátoru.
Smiř se s tím, že Šturmovik už neletí. 😀
Je jedno, jak se to bude jmenovat, spíše by to mohlo být stylizované jako třeba "B17 Flying fortress 2", tam ta spolupráce v týmu hrála velkou roli.
To se pozná vyzrálá osobnost.Taky se docela těším na dobu, až mě ženské a sex přestanou bavit a konečně se dostanu ke kvalitním koníčkům!
Skvělá recenze. Děkuji autorovi za barvitý popis, moc se mi líbilo vyjádření jeho vlastních pocitů vůči této verzi virtuální reality.
Názor byl 2× upraven, naposled 19. 11. 2013 09:02
To zas budu mat psychiatri radost 😀
Nejvice z lidi jako ty, branici se pokroku jak to jen jde, co takhle ty vyvojare upalit za carodejnictvi?
Jo jo, braková literatura vzbuzuje v lidech násilné sklony a mohli by i zabít! Zakázat knihtisk! 😉 😀
Klidek, ten vtip mal len upozornit, ze pri pouziti technologii su 2 cesty. Jedna pomaha, relaxuje, inspiruje, vid. sci-fi pouzivanie holografickych palub v Star Treku. A ta druha z cloveka moze urobit trosku, vid. zavislosti gamblerov na hracich automatoch, atd.
Obavam se, ze i holograficka paluba ze StarTreku z tebe muze udelat na ni zavislou trosku. 😀
Presne tak, aj zbieranie zapalkovych skatuliek, moznosti su velke ... 🙂
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.