Oculus Rift: virtuální realita na vlastní oči

Můj názor  |  zobrazit i odpovědi (trvale)  |  řadit od nejstarších Komentáře nyní řadíme od nejnovějších.
Tímto odkazem můžete řazení změnit.
 |  nových názorů: 40

Názory k článku

06. 01. 2014 13:48

Na Oculus Rift sa tesim najviac zo vsetkych technickych hraciek. Ako sa ale budu ovladat hry? Na klavesnicu nebude vidiet, po pamati to pojde tazko, Razer Hydra sa moc neosvedcil, Kinect zrejme nebude dostatocne presny a chyba pocitova spatna vazba atd... moze pomoct typ ovladaca, ktory reaguje na pohyb tak, ze clovek sa stava velkym joystikom vid http://www.youtube.com/watch...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
20. 11. 2013 09:52

vypadá to slibně, držím palce, brýle od Nvidie také nejsou špatné, a když se k tomu přidají pohybové senzory, bude to pecka:)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
19. 11. 2013 19:59

a ve verzi tři bude tohle http://www.youtube.com/watch...
tadadadada tadadadada..................

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
19. 11. 2013 17:17

Přijde mi trochu smutné, že si autor ani nevšiml VR Jamu, který Oculus pořádal spolu s IndieCade, ve kterém vznikla řada skvělých her (či prototypů) dělaných přímo pro Oculus. Třeba Half Life 2 s Oculusem je skvělý zážitek (sám jsem to celé s Oculusem projel, včetně obou epizod), ale hrám přímo stavěným s myšlenkou VR se to nevyrovná (a to neříkám jen proto, že moje vlastní hra vyhrála mezi +220 příspěvky třetí místo :D Viz zde (moje je Sight Line): http://www.oculusvr.com/vrjam/... )Ono Oculus nejenom dá vjem prostoru a velikosti do existujících typů her, ale umožní zážitky zcela nové, které by na obrazovce nefungovaly (nebyly moc zajímavé a zábavné). Sám bych doporučil třeba Chicken Walk, Dragon (v tom jsem vydržel si jen tak létat nad krajinou dost dlouho), Private Eye, GravWing nebo SnowDrift. Super je třeba i PolyRider či "You're an ant" (i když ten má trochu potíže s kamerou). No a samozřejmě i Sight Line :D Taky by možná stálo za zmínku Oculus Share, portál který Oculus spustil právě na sdílení her/aplikací pro VR: http://share.oculusvr.com...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
19. 11. 2013 16:32

Ten Číňan co vypadá jak když šuká páníčkovi nohu vypadá jak Lister z Červenýho trpaslíka.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
19. 11. 2013 13:30

Já vidím problémy spíš v tom, že k v celkové věrohodnosti má grafika opravdu daleko (navíc každá minuta "děje" je nesmírně náročná na přípravu nelze prostě jen natočit virtualitu jako např. na kameru, je to mnohem časově náročnější a to limituje produkci a ohromě navyšuje cenu), velice daleko ačkoliv si už mnoho lidí v této branži myslelo že ne (realita a obrovské množství detailů atd.). Pak otravnost toho monstra na hlavě plus také to, že k vjemům neodmyslitelně patří i pachy a ty zde musí chybět, taková technologie je zatím mimo dosah. Nejde o to vytvářet nějaký chemický smrad, ale aktivovat receptory v mozku aby přes falešný signál detekovaly co je třeba. V budoucnu to bude platit i pro obraz / hmat / pocit.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (7)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
19. 11. 2013 10:48

až do teď jsem si myslel, že nejhorší bude našetřit na ty brýle ... po přečtení článku začínám tušit, že více mne finančně vyčerpá upgrade PC (fullHD + 60 snímků + antialiasing). Kurňa fix

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (3)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
19. 11. 2013 10:29

Ubohá náhražka mozkových implantátů, bez kterých se herní průmysl nepohne dál.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
19. 11. 2013 10:28

Sugestivní popis autorova zážitku s demem Humans jasně ukazuje, že si uvědomuje obrovský potenciál tohoto zařízení.......
... v pornu!! Ještě vhodný nástavec na penis a o odbyt je postaráno!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (3)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
19. 11. 2013 10:10

"Náš mozek ve velkém spoléhá především na zrak, což ukázalo i několik výzkumů." - tak o tomhle jsem neměl tušení!!! Ještě, že to prokázali těmi výzkumy, jinak bych tomu nevěřil...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
19. 11. 2013 10:02

Ajfouny, ajpedy a další hračky mě nechávají naprosto chladným, fronty před prodejnami unikají mému chápání. Ale tohle, TOHLE bude moje nejblíbenější hračka

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
19. 11. 2013 09:19

Z clanku jsem pochopil , ze autor si vyskousel jen prvni verzi . Ja mel na EVEfestu moznost skusit obe a je to vyrazny rozdil , ta druha je v kvalite zobrazeni vyrazne dale . I kdyz jsme to testovali jen na jedne hre . Cekam az se uvolni do prodeje . Asi si ji poridim minimalne jako hracku . Ten zazitek byl neco neuveritelneho .

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
19. 11. 2013 09:08

Oculus Rift mě zajímá, prototyp jsem taky měl možnost před časem vyzkoušet, tady je několik mých subjektivních doplnění k článku:1) Nejpodstatnější na celém zážitku je hloubka scény a uvolnění očí, oči ostří díky optice v nekonečnu, ne pár desítek cm jako u 3D monitoru nebo metrů jako v kině. Kostky v Minecraftu díky tomu mají skutečně metr krychlový, hory jsou vysoké, údolí hluboké, až člověk dostává závrať. Tohle si každý musí zkusit na vlastní oči a pak už nemůže chtít jinak, právě proto bude Oculus Rift a podobné brýle takový hit.2) Potom efekt vnoření (immerse), způsobený širokým úhlem záběru (díky tomu, že je optika těsně před očima a rozostřuje obraz i do periferního vidění) a nízkou latencí sledování rotace hlavy (dodržování minimálních 60 fps v enginech). Člověk získá opravdu dojem, že je ve scéně, k dokonalosti chybí ještě sledování polohy hlavy, které bude v další verzi.3) Naopak stereoskopie (3D) je téměř druhořadá a i lidé s oční vadou neschopní vidět pořádně 3D si Oculus Rift užijí, jak ostatně potvrzoval i Palmer Luckey a Carmack.4) Docela zásadní problém ale může být s nevolností. U špatně napsaných her a enginů je to stále pravidlem i u otrlých uživatelů protypu (pokud padá latence, svět se otáčí jinak, než hlava, nesedí měřítko scény atd.). Ale i u dobře napsaných aplikací dost lidí citlivě vnímá, že oči ukazují něco jiného, než vnímá vnitřní ucho. Většina lidí si na to asi časem zvykne, ale rozhodně je potřeba počítat s tím, že nevolnost může být větší, než u 3D monitorů/TV/kina, kde člověk vnímá i okolí. Pro dost lidí možná nezbude než pro své VR zážitky využít něco jako castAR http://www.kickstarter.com/projects/technicalillusio... ... K článku:- "Oculus Rift je kompatibilní s brýlemi, balení obsahuje tři velikosti čoček, většina lidí si ale vystačí s jedním typem."Tohle asi málokdo správně pochopí. Takže - v Oculus Rift musí být vždy pár čoček, který převádí obraz z plochého displeje pro oko. Ty čočky se dají měnit, k vývojářskému prototypu se dodávají 3 páry označené A-B-C. A jsou pro lidi bez oční vady, B a C mají menší a větší korekci videa. Idea je v tom, aby i člověk bez brýlí je mohl sundat, zvolit si vhodné čočky (klidně pro každé oko jinou) a Oculus používat přímo. Jen tak se totiž dá docílit plné periferní vidění. Oculus umožňuje díky konstrukci, aby tam člověk nacpal i své dioptrické brýle, ale tím se hodně vzdálí od promítané plochy a úhěl záběru bude mnohem menší. Tohle by měl tedy případný zájemce zvážit (možnost kontaktních čoček, vyzkoušet, zda mu dodávané čočky budou vyhovovat atd.)- "Každopádně nízké rozlišení je jeden z hlavní důvodů, proč současný Oculus Rift ani nedoporučuji na běžné hraní."Problém není nízké rozlišení, ale hlavně viditelné černé mezery (mřížka) mezi pixely (screen door effect při nedostatečném pixel fill). Zvýšení rozlišení proto nemusí automaticky pomoct, důležité je co nejlepší zaplnění bez viditelných mezer mezi pixely, a to tvůrci vědí a na to se soustřeďují. Proto i nárůst z 1280x800 na 1920x1080 v dalším prototypu může mít větší efekt než by se mohlo zdát jen podle nárůstu plochy.Co se týče vysokých rozlišení, Palmer mluvil o využitelnosti 8K z jiného důvodu. Běžně se soudí, že nemá smysl dělat displeje s větším DPI, než kolik rozliší oko, ale on na příkladech např. lidských vlasů vysvětluje, proč to smysl má. Je rozdíl mít na přiměřeném DPI vykreslený vlas pomocí antialiasingu (takže rozmazaně) anebo na displeji s podstatně vyšším DPI ostře.- ad prototyp "Displej bude také umožňovat mírné překrývání obraz uprostřed tak, jak to mají naše oči přirozeně."Tohle jsem nepochopil, překrývání obrazu se přece děje už teď, obě oči dostávají prakticky stejný obsah, a jen v okrajích (periferní vidění) má každé oko ještě něco navíc. Výsledné 3D rozlišení tedy není 640x800 (jako by bylo pro jedno oko), ale o něco víc.- "Nevím jestli to lze popsat slovy, ale určitě znáte to, pokud se postavíte ke známému nebo dokonce neznámému člověk příliš blízko tváře."Lze to popsat slovy :), v angličtině je pro to výraz "invading personal space", tedy narušení osobního prostoru.- "Pokud se do budoucna musí virtuální realita zlepšovat, musí to být kromě vyššího rozlišení a dalších parametrů i bez kabelu."Ale to nemusí nutně znamenat bezdrátový přenos z PC. Carmack se nechal slyšet, že uvažují o zabudování Androidu do brýlí, který by jednak sloužil jako jednoduché nastavovací GUI, ale také by přímo mohl spouštět jednodušší 3D hry (typu Quake 3 Arena). Takže člověk by si jen nasadil brýle, spustil hru a hrál, nic dalšího by nepotřeboval. Později ale upřesňovali, že to určitě nebude v druhém prototypu ani první retail verzi.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
19. 11. 2013 09:05

Na něco takového čekám od svých dětských let. Zajímalo by mě, jaký pocit by byl v pozici zadního střeliště B17 ve virtuálním simulátoru.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (3)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
19. 11. 2013 08:52

Skvělá recenze. Děkuji autorovi za barvitý popis, moc se mi líbilo vyjádření jeho vlastních pocitů vůči této verzi virtuální reality.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
19. 11. 2013 05:06

To zas budu mat psychiatri radost

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (5)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor