Oculus Rift: virtuální realita na vlastní oči

Příští rok odstartuje masové rozšiřování požitku virtuální reality v podobě brýlí Oculus Rift. Otestovali jsme podrobně vývojářskou verzi, jaké jsou zážitky, problémy a jak vypadá virtuální sex?

Virtuální realita v plné parádě jednou přijde. Můžeme si ji představit jako přímé napojení do „světa Matrixu“, který si však sami vytvoříme podle sebe nebo ho za nás vytvoří tvůrci nejrůznějších her. K docílení kompletní simulace, která bude nerozpoznatelná od skutečné reality, nás ale dělí ještě pár desítek let a spousta revolučních technologií. Už dnes ale můžeme trochu ochutnat, díky Oculus Rift.

TIP: Virtuální realita místo teleportace. Přivítejte Matrix

Přímé napojení na naše smysly a mozek je teprve v počátcích, první čipy napojené přímo na mozek už ale existují v prototypech, pomocí kterých lze ovládat třeba tečku na displeji. Těžko si ale lze běžnou cestou představit takovou formu napojení, řešení tak bude pravděpodobně neinvazivní.

Nejdříve zvuk a obraz

Než se tedy dostaneme do tohoto bodu, čeká nás nejdříve jednodušší ošálení jednotlivých smyslů zvenčí. Jedním z prvních smyslů, které jsme dokázali oklamat, je pro snímání zvuku. Jedná se jednoduché mechanické vlnění, které lze jednoduše rekonstruovat a simulovat. Dnes už máme i v rámci sluchátek prostorový zvuk, který dokáže simulovat pozici zvuku tak, aby ho rozpoznal náš echolokační systém - proto máme dvě uši.

Náš mozek ve velkém spoléhá především na zrak, což ukázalo i několik výzkumů. Zrak má oproti jiným smyslům prioritu, alespoň pokud mozek dostává rozporuplné signály od méně důležitého smyslu. Rozdíl v signálech ale znamená i riziko v podobě nevolnosti.

TIP: Z virtuální reality vám asi bude špatně

V případě obrazu je několik výzev. Naše oči snímají obraz z různých úhlů, zatímco u zvuku jde o malé množství dat, která je nutné simulovat a vytvářet, v případě obrazu už je to mnohem náročnější. Spektrum frekvencí je vysoké a datový tok také.

Abychom mohli oči velmi dobře oklamat, potřebujeme velmi vysoké rozlišení a samostatný obraz pro každé oko zvlášť tak, aby pokryly zorné úhly obou očí. Pokud nechceme koukat pouze nehybně na nějaký obraz, je nutné mít možnost se otáčet, ohýbat a to ve všech směrech. Klíčová je také odezva obrazu, který se musí překreslovat co možná nejrychleji, stejně jako oči stíhají zpracovat realitu.

A právě na tyto body se zaměřuje Oculus Rift, který je zacílen na oči a pohyb hlavy v prostoru. K vývoji se dostali doslova nadšenci, kteří chtějí mít zážitek co možná nejdokonalejší a už se k nim coby technický šéf přidal i John Carmack, který je velkým fanouškem nových technologií a myšlenky virtuální reality obecně.

Zatím první vývojářský prototyp

Bližší vlastnosti první verze Oculus Riftu určené pro vývojáře jsme představili už v dřívějších článcích, takže si to shrneme jen krátce.

První prototyp Oculus Rift

  • Displej: 5,6 palců, rozlišení 1 280 × 800 bodů, každé oko 640 × 800 bodů
  • Jemnost displeje: 270 ppi
  • Horizontální FOV: 90°
  • Diagonální FOV: 110°
  • Senzory: orientace 3DOF (gyroskop, akcelerometr, magnetometr), 1 000 Hz (standardní senzory mají maximálně 125 Hz)
  • Připojení: HDMI, DVI
  • Hmotnost: 379 g
  • Operační systém: podpora Windows, OS X, Linux, Android

Jak už to u prototypů bývá, jde především o základní vlastnosti produktu, se kterými ale mohou vývojáři počítat při tvorbě her a už se učit, jak udělat pro případného hráče nebo uživatele co nejlepší zážitek.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Oculus Rift v první vývojářské verzi, uchycení na hlavě lze nastavit dle potřeby

Oculus Rift nám zapůjčil Michal Červenka z vývojářského týmu Dreadlocks. Tvůrci v malém počtu nyní pracují na nové hře Dex z kyberpunkového 2D světa a před pár dny spustili kampaň na Kickstarteru, takže pokud vás tento styl hry oslovuje, určitě český tým podpořte.

Témata článku: Technologie, Hardware, Virtuální realita, Oculus Rift, Teleportace, Cinema, Shooter, Virtuální realita hry, Silný zážitek, Velký pokrok, Přímý odkaz, Specializovaná aplikace, Dvourozměrný obraz, Hydra, Half Life 2, Half Life, Nasvícení, Technický šéf, Dreadlocks, Displej, Podobný pocit, Směrový ovladač, Matrix, Chemický proces, Realita


Určitě si přečtěte

Roboruka se 100 let učila otočit kostičku. Skutečné A.I. se možná nikdy nedočkáme

Roboruka se 100 let učila otočit kostičku. Skutečné A.I. se možná nikdy nedočkáme

** Strojové učení v posledních deseti letech dokázalo divy ** Používáme ho dnes každý den nejen ve vyhledávači ** A přesto se člověku nepřibližuje ani náznakem

Jakub Čížek | 59

Solární panely v silnici vypadaly jako dobrý nápad. V praxi se ale neosvědčily

Solární panely v silnici vypadaly jako dobrý nápad. V praxi se ale neosvědčily

** Nápad použít na silnice místo asfaltu solární panely vypadal slibně ** Praktické testy však odhalily celou řadu nevýhod ** Nejhorší je směšná účinnost ve srovnání s fotovoltaickou elektrárnou

Karel Kilián | 65

Vylaďte si Wi-Fi: Podívejte se, jaká pásma máte doma volná a kam signál nedosáhne

Vylaďte si Wi-Fi: Podívejte se, jaká pásma máte doma volná a kam signál nedosáhne

** Prozkoumejte, jaké pásmo je pro vaši síť nejlepší ** Díky heat mapě snadno poznáte, kde to bude se signálem horší ** Vše zvládnete i z mobilního telefonu

Vladislav Kluska | 36


Aktuální číslo časopisu Computer

Jak vytvořit a spravovat vlastní web

Velký test herních klávesnic a DVB-T2 tunerů

Vše o formátu RAW

Vybíráme nejlepší základní desku