Oculus Rift: virtuální realita na vlastní oči

Příští rok odstartuje masové rozšiřování požitku virtuální reality v podobě brýlí Oculus Rift. Otestovali jsme podrobně vývojářskou verzi, jaké jsou zážitky, problémy a jak vypadá virtuální sex?

Koupit druhou vývojářskou verzi nebo finální?

Z Oculus Riftu jsem i přes problémy první verze, které vadí na kráse především nízké rozlišení, poměrně nadšený. Současnou verzi bych si sice nekoupil, ale uvažuji o druhé verzi, která už bude mít vyšší rozlišení a senzory pro snímání výšky a pohybu v prostoru – budete se moci třeba přiklonit ke zdi nebo předmětu, aniž byste museli chodit.

IMG_2770.jpg
Oculus Rift je v současné verzi dodáván v elegantním boxu

Ve spojení s Oculus Riftem je ale potřeba počítat i s tím, že je třeba relativně výkonný počítač s dobrou grafikou. Vzhledem k blízkosti obrazu je totiž důležité vyhlazování obrazu (využijete i 8´AA), což bude s Full HD verzí poměrně náročné. Je navíc nutné, aby hra běžela skutečně rychle, alespoň 60 snímků za sekundu, jinak může být zážitek o dost horší kvůli pomalejší reakci. To co vám při normálním hraní s myší nevadí, tady ano.

fbvdf.JPG

Druhý prototyp by měl mít téměř finální vlastnosti, které zahrnují i rychlejší displej, který překresluje obraz rychleji, než jakýkoli běžný, který je dostupných třeba v mobilních zařízeních. Měl by mít také lepší barvy a další obrazové parametry. Cena by měla být podobná současné verzi – kolem 300 dolarů (přibližně 7 000 Kč), ale tvůrci chtějí, aby finální verze pro zákazníky byla ještě levnější.

Bezdrátová budoucnost

I když je Oculus připojen pouze jedním kabelem k řídící krabičce a při sezení ani stání vás to neomezuje, jednat o omezení, které je potřeba vyřešit. Pokud se do budoucna musí virtuální realita zlepšovat, musí to být kromě vyššího rozlišení a dalších parametrů i bez kabelu. Člověk se tak bude moci volně pohybovat po místnosti - samozřejmě v rámci nějaké ochrany ať fyzické nebo virtuální, která bude hlídat okolní prostředí, abyste nenarazili do zdi.

Bezdrátový přenos má ale své limity v oblasti objemu dat a rychlostí odezvy. Propustnost musí stačit na přenos nekomprimovaného obrazu (jakákoli komprimace by byla hodně viditelná) a odezvu maximálně 1 ms. I když takové vlastnosti nelze čekat od běžných a univerzálních routerů a WiFi adaptérů, lze si představit, že specializovaná kombinace vysílače a snímače bude schopná takové parametry na krátkou vzdálenost a v přímé viditelnosti dosáhnout.

Tvůrci zatím zmínili, že s bezdrátovou technologií počítají, zatím ale není jasné, kdy bude možná. Pokud ale chcete zažít konečně novou generaci hraní, bude Oculus Rift připraven příští rok. 

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,