Oculus chystá další verzi virtuální reality i tento rok [CES]

Šéf Oculus na CESu prozradil podrobnosti o problémech a řešení budoucí virtuální reality a nazančil, kdy se dočkáme nového modelu brýlí pro virtuální realitu.
Oculus chystá další verzi virtuální reality i tento rok [CES]

Na CESu se objevila i společnost Oculus VR, která je známá nejpokročilejšími brýlemi pro virtuální realitu – Rift, které už mají vývojáři a fanoušci dostupné v druhé verzi. Oculus má ale i třetí prototyp Crescent Bay, který je dle tvrzení mnohem blíže finální verzi určené pro běžné uživatele a obsahuje i optimalizovaná sluchátka pro dokonalý prostorový zvuk dle natočení hlavy.

Klepněte pro větší obrázek 
Oculus má na CES velký stánek a u něj obrovskou frontu zájemců o vyzkoušení virtuální reality

Třetí rok a třetí model

Zakladatele a šéfa  Palmera Luckyho na CESu vyzpovídal redaktor webu Engadget. Na otázku, kdy bude uvedena nová verze vycházející z Crescent Bay, Palmer upozornil, že Oculus během 2 let už uvedl dva dostupné prototypy a Crescent Bay je zatím jen pro prezentaci. I když to přímo neřekl, poměrně jasně si naznačil, že se dočkáme třetího veřejného modelu i tento rok. Zda ale půjde o další vývojářský kit nebo konečně finální model, není stále jasné.

Klepněte pro větší obrázek
Oculs Rift Crescent Bay poskytuje mnohem lepší virtuální zážitek než Rift DK2, a to i dle tvrzení těch, kteří starší prototypy podrobně zkoušeli.

K nedávné akvizici společnosti Nimble (snímání rukou, teré se pak objeví ve virtuální realitě), která ještě stále probíhá, nechtěl zatím nic prozradit. Ale popsal, že snímání rukou v prostoru tak, aby vám z toho nebylo ve virtuální realitě špatně, je také složitý oříšek. Nestačí totiž dvě 2D kamery na brýlích jako třeba při natáčení 3D filmů, ale je nutné zpracovat hloubkový obraz a simulovat velikosti i vzdálenosti dle natočení hlavy s brýlemi. Dokonalá verze bude až v době, kdy se bude snímat veškeré reálné objekty v okolí a pak se dle nich bude případně upravovat zobrazení virtuální reality v reálném čase.

K problémům se vyjádřil i ohledně viditelného zorného úhlu. Podle jeho slov jsou čočky na svých aktuálních limitech kolem 100 stupňů a k dosažení plného zorného pole 180 stupňů a více je nutné vyřešit spousty dalších problémů, včetně přesné a rychlého sledování pohybu očí (poté je zorný úhel až 270 stupňů). Zatím má ale rozšíření zorného pole nižší prioritu.

Palmer také potvrdil, že lze očekávat, že stejně rychle jako mobilní telefony zrychlily vývoj malých displejů z pohledu kvality a rozlišení, tak pravděpodobně i stejně rychle vývoj v oblasti rozlišení ustane. Z pohledu rozlišení jsou totiž současné displeje (už v oblasti 2 560 pixelů) dostatečné pro použití v běžné vzdálenosti v ruce, takže už výrobce nebude nic nutit rozlišení zvyšovat a naopak se zaměří třeba na tloušťku, spotřebu a další vlastnosti.

Pro virtuální realitu je ale nutné ještě mnohem vyšší rozlišení, ani 4K nebude optimální a Palmer už o budoucím rozlišení 8K a 16K ve velikosti pro nasazení v brýlích mluvil dříve. Virtuální realita tak podle něj bude hlavní segment, který teď bude muset tlačit vývoj rozlišení v oblasti malých displejů a určitě bude nutné mít specializované displeje. Nyní se totiž stále používají upravené verze pro mobilní telefony.

Bezdrátová verze Riftu

Oculus Rift využívá výpočetní výkon v počítači a je s ním spojen kabelem pro přenos obrazu a dat ze senzorů. V případě bezdrátové verze Palmer hovořil o dvou možnostech – mít výpočetní výkon externě (počítač, konzole) a přenášet tak jen obraz a data ze senzorů.

Pro tento případ jsou bezdrátové technologie ještě nepoužitelné – zvládnou sotva Full HD v 30 snímcích za sekundu a odezva není použitelná pro virtuální realitu. Sám Palmer uvádí, že nyní jsou zaměření na minimálně 90 Hz/fps, kdy už mizí spousta neduhů s vnímáním obrazu (nevolnost) a simulace začíná být velmi věrná a příjemná.

Druhý způsob je integrace všeho do brýlí (ve stylu Gear VR, na kterých Oculus pracoval se Samsungem), zde je ale pochopitelně stále omezení výpočetního výkonu v malých rozměrech, spotřeba energie a další problémy. Cílovkou jsou tak zatím jednoduché věci jako prohlížení trojrozměrných fotografií či videa, kde více záleží na rozlišení a mobilitě.

Dle tvrzení se mu ale takové řešení zdá do budoucna jako ideální pro ucelený kvalitní zážitek, protože bude výrobce budoucí virtuální reality přesně kontrolovat vysokou kvalitu zážitku. V případě propojení s počítačem je problém, že někdo může mít pomalý nebo "zasekaný" počítač a zážitek z virtuální reality pak bude špatný. A virtuální realita je právě o co nejlepším a nejvěrnějším zážitku.

Video

Diskuze (5) Další článek: Byznysový zápisník: DámeJídlo.cz a JídloTeď.cz koupili Němci

Témata článku: Technologie, Hardware, Virtuální realita, CES 2015, Lucky, Nový prototyp, Brýle pro virtuální realitu, Sledování pohybu, Kvalitní zážitek, Trojrozměrný snímek, Virtuální 3D brýle, CES, Oculus, Gear Vr, Playlist, Bezdrátová verze, Virtuální realita brýle, VR brýle pro virtuální realitu, Stánek, Druhý způsob, Hlavní segment, Nimble, 3d brýle na telefon, Finální model, Verze, Nejprodávanější mobilní telefony na Mall.cz


Určitě si přečtěte

Galerie: Podívejte se na čínský Linux, se kterým to na svých PC zkusil i Huawei

Galerie: Podívejte se na čínský Linux, se kterým to na svých PC zkusil i Huawei

** Huawei se loni dostal do křížku s USA ** Začal to proto zkoušet s konkurenčním operačním systémem ** Jmenuje se Deepin a před pár dny se dočkal nové verze

Jakub Čížek | 36

Dost bylo moderních Windows 10. Pojďme je přebarvit zpět na Windows 95

Dost bylo moderních Windows 10. Pojďme je přebarvit zpět na Windows 95

** Stařičké Windows 2000 nedávno oslavily 20 let ** Někteří z vás si postěžovali, že to byly poslední hezké Windows ** Fajn, ukážeme vám, jak přebarvit Desítky o 25 let zpět

Jakub Čížek | 49

Zkusili jsme Ryzen 7 4800HS v notebooku Asus: drtí Intel výkonem a umí být potichu

Zkusili jsme Ryzen 7 4800HS v notebooku Asus: drtí Intel výkonem a umí být potichu

** Nové osmijádro AMD pro herní notebooky překvapuje výkonem ** V rámci notebooku ROG Zephyrus G15 umí být tiché i výkonné** Rozhodnou hlavně prodávané konfigurace s lepší grafikou

Tomáš Holčík | 72

Podívejte se na Windows z roku 1990. Před 30 lety přišly Windows 3.0 a líbily se nám

Podívejte se na Windows z roku 1990. Před 30 lety přišly Windows 3.0 a líbily se nám

** 22. května 1990 uvedl Microsoft Windows 3.0 ** Systém z Microsoftu definitivně udělal lídra na desktopu ** Tehdejší Windows byly vlastně grafickou nadstavbou nad MS-DOS

Jakub Čížek | 69


Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest 21 grafických karet

AMD poráží Intel už i v notebooku

Jak vytvořit 3D fotky v mobilu

Nejlepší fotoaparáty do 30 000 Kč