Ochrana cédéček se šíří dál i přes protesty autorů

I přes pokles prodeje hudebních nosičů se hudební společnosti nechtějí vzdát ochrany a prosazují ji i přes odpor některých hudebníků.

O poklesu prodeje hudebních nosičů o 5% jsme již psali. Tento pokles byl vyhodnocen ze studie Mezinárodní federace fonografického průmyslu – IFPI za rok 2001. Z poklesu byl samozřejmě stejnou organizací obviněn Internet s možností sdílet soubory. Dalšími obviněnými jsou piráti vyrábějící kopie ve velkém. IFPI nechce připustit, že by se příčina v poklesu prodeje mohla hledat i jinde. Za běžné uživatele bych si dovolil IFPI naznačit i další možnou příčinu poklesu. Tímto důvodem by mohla být přidávaná ochrana znemožňující přehrávání v počítačových mechanikách. Proti tomuto stavu se nesnaží bojovat pouze Philips, ale už i sami hudebníci. Jeden příklad můžeme hledat u české kapely Tři sestry.

Možná jste zaznamenali určitý rozruch okolo posledního cédéčka skupiny „Do Evropy nechceme“. Kapele byl přelepen vlastní text o tom, že ochrana proti kopírování byla na CD přidána proti její vůli a že návod na přehrání na PC se dá najít na webových stránkách skupiny. Místo toho je na obalu přelepka s textem upozorňujícím na skutečnost, že CD nelze přehrát na PC/MAC. Hudební skupina vydala k celé věci stanovisko, ve kterém se vyjadřuje i k použité ochraně Catus Data Shield. Když vydavatel nebere zřetel na autory, co teprve na uživatele?

Další příklad najdeme u kontroverzního rapera Eminema. Vydavatel Universal Music Group se snaží přesvědčit zpěváka a jeho nahrávací společnost Interscope Records, aby nové album „The Eminem Show“ bylo zabezpečeno proti kopírování. Veškeré jednání o ochraně je nutné ukončit čtrnáct dní před 3. červnem, kdy nové album vyjde. Pokud by vydavatel zpěváka přesvědčil jednalo by se o první CD chráněné na všech světových trzích. Doposud se ochrana dávala většinou jen v rámci různých regiónů. Universal Music Group předpokládá, že se album dostane na přední příčky a prodej dosáhne rekordních čísel, a proto nechce přijít ani o korunu.

Hudebníci bojujte, protože ani s tím poklesem to není jednoznačné. Největší pokles 15 % zaznamenaly v Dánsku a největší vzrůst tržeb v Číně, Indii a Rusku, o 15 až 17 %. Už to tak vypadá, že v Rusku nejsou hudební piráti.

Další argument vydavatelů, že ten kdo si hudbu stáhne si ji už nekoupí byl vyvrácen nedávnou studií agentury Jupiter Media Metrix. Ve zprávě se uvádí, že 34 % uživatelů peer-to-peer sítí nově utratí za hudbu více peněz. Dalších 15 % kupuje méně hudebních nosičů a 50 % svůj vztah k nákupu hudebních nosičů s používáním peer-to-peer nezměnilo. Tedy úplný opak, než jak vyplývá ze zprávy IFPI. Pokud mají lidé možnost poslechnout si hudbu ještě před nákupem jsou uvážlivější, ale prodej stoupá. Peer-to-peer sítě prodeji hudby neškodí, ale naopak mu pomáhají. Hudební vydavatelé mají možná na mysli mezinárodní „umělce“, kde opravdu mohlo dojít k poklesu prodeje. Naopak stoupá prodej méně známých neamerických hudebníků.

Můj závěr. Uživatelé internetu nevybírají podle popularity skupiny nebo zpěváka, ale mají větší přehled a hledají kvalitu. Takže stále opakované „Internet zabíjí hudbu“ neplatí, ale naopak Internet hudebnímu průmyslu prospívá. Což takhle zkusit nový přístup s prodejem většího počtu levnějších hudebních nosičů a bez ochrany? Jak už uvedla kapela Tři sestry ve svém prohlášení, existují šikovnější kamarádi, kteří stejně ochranu obejdou :-)

Diskuze (64) Další článek: Seminář: Windows v. Linux (živě)

Témata článku: , , , , , , , , , , , , ,