Obří reklamní kampaň s vyskakovacím oknem byla – obřím selháním

Každý je viděl, každého otravovaly… a skoro každý vyskakovací okno bez váhání ihned zavřel.
Kdo v červnu a červenci často navštěvoval různé americké weby, setkal se jistě hned několikrát s tím, že na něj i na renomovaných stránkách – například na New York Times nebo Yahoo – hned po otevření vyskočilo další okno s reklamou na jakousi malou videokameru od firmy X10.com. Okno vyskočilo na desítky miliónů návštěvníků webu (na řadu z nich samozřejmě několikrát až mnohokrát) a tato kampaň se zcela jistě stala nejmasovější „vlezlou“ reklamní kampaní na světovém Internetu doposud. Po svém ukončení se okamžitě stala předmětem pečlivého zkoumání: je toto cesta, jak prodávat reklamu na Internetu? Byla kampaň úspěšná – budou se podobné opakovat?

Podle dosavadních závěrů (průzkum Jupiter Media Metrix i dalších) kampaň bohužel byla obřím selháním. Jak si ukážeme dále, důvodů je více, a nedá se tedy už nyní jednoznačně říci, že vyskakovací okna (ať už „pop-up“ okno, tedy takové, které vyskočí nad to okno prohlížeče, které současně sledujete, nebo „pop-under“, tedy okno, které vyskočí pod aktuální okno, do pozadí) jsou dobrým reklamním médiem. Samotná kampaň totiž především měla špatný záměr i provedení.

V čem byl problém? Investice do kampaně známé nejsou, ale shlédlo ji jenom v červnu neuvěřitelných 34 miliónů lidí a stojí údajně 25-75 dolarů (1000-3000 Kč) na tisíc shlédnutí; protože bannery se zobrazily uživatelům Internetu obvykle mnohokrát (opakovaný efekt), můžete si náklady na tuto kampaň sami spočítat. (Mimochodem, uvádí se, že skutečné „pouliční ceny“ za standardní podlouhlý banner v USA klesají až k 1 dolaru na tisíc shlédnutí, tj. 40 Kč/CPM). O kampani na „tiny wireless camera“ v USA, ale i jinde ve světě skutečně vědí milióny lidí a povědomí o této předtím zcela neznámé firmě dramaticky vzrostlo – nebyl právě to zamýšlený účinek kampaně za zřejmě několik miliónů dolarů, nesplnila tedy účel? Analytici z Jupiter Research tvrdí, že ne: firma si vybudovala spíše negativní pověst, protože lidé se naučili naopak nově vyskočené okna s prohlížečem zavírat automaticky dříve, než se v nich cokoli objevilo, případně je zavřeli okamžitě, jakmile se v titulku stránky objevilo ono „X10…“. Zpráva hovoří, že tato kampaň vyvolala dosud nejsilnější negativní reakci uživatelů ze všech podobných kampaní a podstatně také vzrostlo používání programů filtrujících (rušících) reklamy na zobrazených stránkách. O umístění podobných kampaní na svých stránkách se budou příště hodně rozmýšlet i vydavatelé, protože počet negativních reakcí jejich čtenářů překvapil i je; v době mrtvé reklamní sezóny vzali zavděk i tímto mírně zavánějícím zbožím, přičemž (podle Jupiteru) neplatili za zobrazení, ale za výsledek – za to, kolik lidí si nechalo vyskočené okno otevřené a prošlo jím dále do oblasti nákupu. A toto číslo bylo podle Jupitera doslova zoufale malé, že není přesně měřitelné. Z 28 miliónů osob, kteří reklamu shlédli, zůstal na webu X-10.com asi 1 mil. osob; analytici to komentují, že kampaň nepochybně úspěšně zvedla povědomí osob o produktu a firmě, ale naprosto nevybudovala náklonnost.

Vyskakovací a jiné „vlezlé“ reklamy se ale v tom, že jsou uživateli vnuceny proti jeho vůli, nijak neliší od televizních reklam, zejména těch, které přerušují pořad; proč v Internetu nefunguje to, co je funkční u televize? Rozdíl je určitě v práci s oběma médii – televizi více či méně pasivně sledujeme, je to často kulisa pro jinou činnost; pokud „režisér“ této kulisy do pořadu občas vnese nějakou reklamu, nebolí to, sledování televize není tak intenzivní. Sedí-li ale uživatel za počítačem, pravděpodobně s ním pracuje aktivně, bezprostředně rozhoduje o tom, co se bude dít v další sekundě – a je tedy něčím vnuceným velmi iritován. Internet se ale s televizí bohužel nemůže měřit ještě v jednom ohledu: televize je na rozdíl od Internetu skutečně „mocná“, díky koncentraci do několika málo kanálů, které jsou soustředěny do rukou ještě méně vlastníků, si ji vlastně nikdo nesmí znepřátelit – na rozdíl od rozdrobeného Internetu, do něhož se bije hlava nehlava. Televize je starým, vyspělým průmyslem, který dokonale zvládl metody sebeprezentace: například se jí podařilo, aby peoplemetrové metody sledovanosti byly považovány za přesné a objektivní, a zmínky o tom, že nikdo nespočítá, kolik procent zapnutých televizí bliká do prázdných místností, se rychle zametou pod koberec. V Internetu naopak dostávají pochybnosti hned živnou půdu, přitom marketingový pracovník může, když se dozví o silné reakci na vlezlou internetovou reklamu, naopak zajásat: vždyť o co jiného v reklamním průmyslu jde než o silnou reakci.

Témata článku: Prohlížeče, Internet, Reklama, Televize 60, Camera, Televize 02, Televize a internet, I televize, Kampaň, Televize s internetem, Televize 4 k, Reklamní kampaň, Televize 80, Zprávy televize Nova, Televize 81, Milión uživatelů, Televize 32, Okno, Otevřené okno, Televize 55, Reakce, Under

Určitě si přečtěte

Tesla chce změnit nákladní dopravu. Její elektrický náklaďák má ohromující parametry

Tesla chce změnit nákladní dopravu. Její elektrický náklaďák má ohromující parametry

** Tesla představila elektrický kamion ** Má obdivuhodný výkon i dojezd ** Prodávat by se měl už za dva roky

17.  11.  2017 | Vojtěch Malý | 157

30 počítačových brzd, které vám zpomalí Windows

30 počítačových brzd, které vám zpomalí Windows

Na webu najdete hromadu rad, jak zrychlit počítač a Windows. My jsme na to šli opačně a naopak jsme hledali činnosti, které ho nejvíce zpomalují. Toto je třicítka těch základních.

12.  11.  2017 | Jakub Čížek | 90

Elektronika, která nepotřebuje kabel ani baterii. Živí se rádiovým šumem

Elektronika, která nepotřebuje kabel ani baterii. Živí se rádiovým šumem

** Každá elektrická krabička má konektor pro napájení nebo baterii ** Jenže pozor, jednou by to tak nemuselo být ** Drobná elektronika se může živit rádiovými vlnami

14.  11.  2017 | Jakub Čížek | 15

Nejlepší notebooky do 10 tisíc, které si teď můžete koupit

Nejlepší notebooky do 10 tisíc, které si teď můžete koupit

** I pod hranicí desíti tisíc korun existují dobře použitelné notebooky ** Mohou plnit roli pracovního stroje i zařízení pro zábavu ** Nejlevnější použitelný notebook koupíte za pět a půl tisíce

16.  11.  2017 | Stanislav Janů | 52

Do 20 let nebude nikdo vlastnit auta, říká zkušený šéf několika automobilek

Do 20 let nebude nikdo vlastnit auta, říká zkušený šéf několika automobilek

** Bývalý šéf a expert z několika velkých automobilek se vyjádřil k budoucnosti tohoto průmyslu ** Do 20 let „nikdo“ nebude vlastnit auta ** Veškerá doprava bude řešená pomocí velkých logistických platforem

15.  11.  2017 | Karel Javůrek | 74


Aktuální číslo časopisu Computer

Otestovali jsme 5 HDR 4K televizorů

Jak natáčet video zrcadlovkou

Vytvořte si chytrou domácnost

Radíme s koupí počítačového zdroje