Obchod na přání

Jak postupovat, když si necháte udělat elektronický obchod na zakázku.
Jan Morávek: Elektronické obchodování láká obchodníky a moc se nedivím. Když odhlédnu od velkých firem (to je trochu jiný příběh) a podívám se na ty menší, kouzlo internetové elegance je vidět na první pohled. Máte malou garážovou firmičku a chcete prodávat po celé republice? Nebo prodáváte něco tak speciálního a v tak malém množství, že nemůžete zaplavit běžnou distribuční síť? Dobrý internetový obchod je pro vás to pravé.

Nebudeme si tady povídat o vytvoření obchodu vlastními silami (o úskalích této nelehké cesty si přečtete na jiném místě časopisu), ale o variantě nepoměrně ekonomičtější a z pohledu menší firmy nejelegantnější – o využití některé aplikační služby (aplikačního hostingu), která zajistí provoz vašeho obchodu zdarma nebo za několik stovek korun měsíčně na cizím serveru.

Proč tak, proč ne jinak?
Pronajmout si obchod u někoho jiného umožní vaší firmě ušetřit několik statisíců korun za vlastní dílo. Takže je to jasné, chcete si internetové obchodování na začátku jen tak zlehka bez většího rizika vyzkoušet a nechcete platit příliš, chcete být „jen“ u toho. První kritérium je tedy cena – kolik stojí zřízení internetového obchodu? Kolik budu platit měsíční poplatky za provoz, co provize provozovateli aplikační služby, kolik položek zboží je v základní ceně?

Počítejte a potom vyberte. Hledejte odpověď na všechny otázky, ušetříte si později možné rozčarování.

Bez nemocí
Stejně důležitou, možná daleko důležitější záležitostí, je spolehlivost aplikační služby a s tím logicky i spolehlivost a funkčnost vašeho obchodu. Když odumře server poskytovatele služby, odskáčete to i vy. Vybírejte si proto na základě referencí a zkušeností jiných obchodníků, kolegů (či konkurentů). Samozřejmostí je smluvní podchycení tolerovaného množství výpadků a jejich řešení.

Raději ať to jde lehce
Rozhodně se obloukem vyhněte internetovému obchodu, který po vás bude chtít nějaké speciální znalosti nutné pro jeho obsluhu. Mluvím o záležitostech typu práce se skladem, vyřizování objednávek atd. – pokud poskytovatel služby připravil jednoduchou klientskou aplikaci nebo podporuje například standardní formát Excelu, je to v pořádku; v opačném případě ruce pryč – přece si na údržbu obchodu za pár korun měsíčně nebudete chtít najmout hejno programátorů a profesionálů v oblasti Internetu!

Chtějte jednoduchou obsluhu, chcete prodávat, nechcete programovat.
Ještě více dbejte na pohodlí zákazníka. Nestačí, když váš obchod bude umět „košík“ a „pokladnu“ – váš internetový obchod se musí chovat standardně. Zákazníci jsou zvyklí nakupovat v zavedených internetových obchodech a jako takoví se nebudou učit nic jiného. Je naštěstí třeba poznamenat, že většina aplikačních služeb toto splňuje.

Taky jednou vyrostete
Pevně věřím, že se vám prodej po Internetu zalíbí. To s sebou logicky nese další krok, vykročení do skutečného života. Už vám nebude stačit přednastavená škatulka běžného obchodu vycházejícího ze šablony aplikační služby – budete chtít skutečně vlastní design, napojení do ekonomického systému (to pohodlí, když vám objednávky samy skáčou do účetnictví), další platební kanály, vlastní speciality. Samozřejmě, že to nebude zadarmo, ale o to nejde. Nesmí se stát, že přerostete horní hranici možností svého obchodu! Předem si rozmyslete, co byste jednou mohli po svém obchodu chtít – raději více, než méně – a přesvěčte se, že vámi zvolený internetový obchod to v případě potřeby zvládne.

Není čas na pokusy
I když bude zvolená aplikační služba internetového obchodu sebedokonalejší, jistě budete potřebovat s některými věcmi poradit. Další otázka – je váš poskytovatel internetového obchodu ochoten a schopen rychle poradit? Existuje nějaká mailová a telefonická pomoc? A co ICQ? Pokud ano, a poradí vám jak s technickou stránkou věci a třeba i s marketingem, je to ideální stav.

Jako malé dítě
Internetový obchod je dobrá věc, ale bez zákazníků je spíš smutnou ukázkou nezvládnuté marketingové práce obchodníka. To, že je obchod na Internetu, neznamená, že ho lidi sami od sebe najdou – právě naopak, spolehlivě zabloudí a k vám pravděpodobně nedorazí. Tedy bez reklamní kampaně a vhodně zvolené adresy (či spíše aplikační služby) to váš obchod zrovna nevyhraje.

Samozřejmě se předpokládá, že budete vždy svůj obchod propagovat i sami, například uváděním jeho internetové adresy na vlastních propagačních materiálech a na webu. Ale to samo o sobě nestačí.

Pokud nemáte dost peněz na vlastní marketingovou kampaň, je ideálním řešením postavit vlastní obchod na aplikační službě typu „obchodní centrum“, které je jeho majitelem či poskytovatelem propagováno jako celek, se všemi obsaženými internetovými obchody. Ideální je, pokud těží ze známého jména, které zákazníci znají a jsou zvyklí chodit tam nakupovat.

Buďte u toho
Musíte se snažit o zájem zákazníků. Speciální akce jako např. slevy, pravidelně obměňovaná titulní stránka obchodu, nic z toho nesmíte podcenit. Zákazníka si prostě musíte podmanit, zaujmout a udržet, pak také i nakoupí. A koneckonců, o to vám přece jde, ne?

Dnes už existují cesty, jak si vyzkoušet prodej zboží na Internetu za velmi rozumných podmínek. Neváhejte a zkuste si to taky – opravdu stojí za to nastoupit do rozjíždějícího se vlaku na začátku. Kdo zaváhá, možná už potom do vlaku elektronické komerce v plné rychlosti nestihne včas naskočit.

Zdroj: Connect! 12/99

Váš názor Další článek: Internet se valí Evropou

Témata článku: , , , , , , , , , ,