O darech od Microsoftu...

Microsoft jistě ušetřil svým rozhodnutím darovat licence MS Windows školám i státu hodně peněz. Existuje ale i skeptičtější pohled. Zvláště v souvislosti s jeho podobnými snahami v zahraničí, které byly vážně zpochybněny společností RedHat. Není ale na místě z něčeho vinit Microsoft.
O darech od Microsoftu...
Když jsem si pročítal nedávný článek zde na Živě, oznamující, že Microsoft při příležitosti návštěvy Billa Gatese v ČR oznámil bezplatné poskytnutí licencí na MS Windows, moje pocity byly rozpačité. Okamžitě mě ale začaly napadat hlubší souvislosti s podobnými akcemi Microsoftu v zahraničí. Bohužel jsem byl nemile překvapen velmi nízkou úrovní diskuze pod článkem. Není třeba vždy a za každou cenu nenávidět Microsoft.

A tak si klademe otázky: Je to od MS dar nebo vtírání? Kolikrát se mu to v budoucnu zaplatí? Pomohl tím českému školství? A jakou spojitost má „Billův dar“ s žalobami na MS v Kalifornii? Co na to společnost RedHat, která dodává velmi populární distribuci GNU/Linuxu? Je možné provozovat v rámci projektu Internet do škol GNU/Linuxové stanice?

Na různých diskuzních fórech jsem mnohokrát slyšel, že to žádný dar není, že Microsoftu nic neubude a podobně. Ačkoliv jsem ve svých článcích často obhajoval virtuální povahu kopií software, musím se v tomto případě Microsoftu zastat. Kopie software nemají virtuální povahu vždy. Asi tomu tak je, pokud si doma amatérsky modelujete nějakou scénku na 3D Studiu MAX 3, ale již tomu tak není, pokud stojíte s naditou peněženkou před obchodem a ve výkladní skříni si prohlížíte krabici s MS Windows. Pokud vám v takovéto chvíli někdo za stovku prodá nelegální kopii, Microsoft utrpěl reálnou ztrátu. A před takovou skříní stál nyní projekt Internet do škol. Z obchodu vyběhl Bill Gates a řekl: „Ok, nemusíte nám ty peníze dávat, dostanete od nás část software zdarma.“

Microsoft tak přišel o část svého zisku a projekt zavádění počítačů ve školách tento obnos ušetřil. O tom není pochyb. Pokud by se tak nestalo, musel by jej zaplatit. Možná se o těchto věcech mělo přemýšlet dříve, ale v současném stavu, kdy již bylo vše nastartováno, svázáno k MS Windows, a smlouvy podepsány, je to od Microsoftu prostě dar a my můžeme být pouze rádi. Při mém telefonickém dotazu na projekt Internet do škol mi bylo řečeno, že ušetřené peníze se využijí k dalšímu vybavování. To je jen pozitivní a měli bychom být rádi.

Vzato z druhé strany, nejsem si až tak jist, jestli se jedná o „šlechetný dar.“ Microsoft je komerční společnost a jako každá jiná komerční společnost si jistě nejprve desetkrát spočítala, zda se investice vrátí. Na tom není vůbec nic špatného, jen je třeba si to uvědomovat. Usnadnit dětem učení používání právě vašich produktů je velmi dobrý tah. Dělá to spousta firem. Spíše než šlechetný dar bych to tedy nazval „nevyžadováním poplatků.“

Ačkoliv i čistě ekonomický motiv je naprosto dostačující, uvolňuje se zde místo pro různé postranní teorie. Například v USA čelí tato společnost přibližně 100 žalobám a jako své „potrestání“ navrhla darovat 1 miliardu USD na vybavení nejchudších amerických škol počítači. Chtěla se tím zalíbit nepříliš pozitivně nakloněné veřejnosti. Zajisté by jí pomohlo i jen tak mimochodem zmínit, že dává peníze školství po celém světě, třeba v ČR. Napasováno na americké poměry to Microsoft vlastně u nás téměř nic nestojí.

V případě USA Microsoft navrhuje, že dodá do škol software i hardware. Na Internetu a mezi lidmi znalejšími věci se návrh setkal s velkým odporem . Ne snad proto, že by nechtěli vybavit školy počítači, ale proto, že jako „trest za monopol“ je to poněkud absurdní řešení. Mezi netechnickými lidmi však takto Microsoft získává drahocenné body. Proč o tom ale mluvím? Ono totiž všechno souvisí se vším.

Odpověď společnosti RedHat, jednoho z hlavních distributorů GNU/Linuxu mnoha lidem vyrazila dech. „Pokud chce Microsoft darovat miliardu školství, dobrá, my zde máme návrh, jak ji zužitkovat“ dýchá z jejich tiskové zprávy. RedHat tak drze odstrčil Microsft do situace, se kterou se jistě nepočítalo. Tato přední GNU/Linuxová společnost navrhla, ať Microsoft v rámci potrestání za monoplní chování investuje tu miliardu do hardware, oni dodají zdarma software. I na laiky jistě velmi zapůsobí například fakt, že by se tak za stejnou cenu dle jejich tvrzení zvedl počet počítačů v jedné zapojené škole z původně plánovaných 14 na 70 a že by školy k produktům dostaly zdarma od RedHatu i technickou podporu, která v nabídce Microsoftu chyběla. Navíc by se ředitelé nemuseli strachovat co se stane, až za pět let smlouva s Microsoftem vyprší, a kolik budou potom muset platit.

Snaha Microsoftu rozšiřovat si svůj monopol pod hlavičkou „potrestání“ by tak vyšla naprázdno. Když se na to ale podíváme z jiného úhlu, těžko by Microsoft na takovou variantu přistoupil. Třeba i proto, že by pak šlo o miliardu reálných peněz, ne pouze virtuálních čísel ze vzorců.

Na první pohled tyto dva případy nesouvisí. V „české verzi“ se jedná opravdu o reálné peníze, zatímco ve verzi americké je jejich velká část virtuální. Když se nad tím ale zamyslíme, můžeme z porovnání obou případů poměrně přesně vyvozovat motivaci a účel takových činů.

Microsoft se sice naoko snaží pomoci (a pomáhá), ale již se zdráhá řešení, které by mu nic nepřinášelo. Například takového řešení, jaké navrhuje RedHat. Aby ze škol vycházeli lidé vycvičení na jeden konkrétní produkt a museli si ho brzy koupit, je snem každého obchodníka. U většiny odvětví naštěstí bývá velmi jednoduché změnit dodavatele a tak se žádné takovéto zamykání uživatelů nekoná. Ve světě software je tomu bohužel jinak. Částečně i díky špinavým praktikám různých IT firem bývá přechod z platformy na platformu velmi bolestný. Nezáleží ani tak na tom, zda přecházíte z Windows na Mac, z Windows na GNU/Linux, či z GNU/Linuxu na Windows. Nezáleží ani na kvalitě původního a budoucího systému. Změna má prostě své náklady a softwarové společnosti jsou si toho dobře vědomy.

Je tedy třeba vidět v tom z velké části dobrý komerční tah. Skvělou neplacenou reklamu v médiích v tomto světle označujeme za jakýsi „vedlejší efekt.“ Méně jsou již lidé informováni o tom, že Microsoft nabízí po omezenou dobu zadarmo něco, co jiní dávají zadarmo již dlouho a nastálo. Masivní mediální masáž tak spěje k dokonalosti. Není potom divu, že by mohl být v Kalifornii Microsoft „potrestán“ zvětšením monopolu.

Jak přímo ovlivní toto poskytnutí licencí české školství? Svázanost a nerozdělitelnost operačního systému MS Windows a počítačů dodaných projektem Internet do škol byla dána již dávno předtím. Bylo mi řečeno, že stanice s jinými operačními systémy, jako je např. GNU/Linux, mohou sice na školách fungovat, ale v žádném případě ne na hardwaru dodaném tímto projektem. Pokud tedy koupí škola vlastní počítač a spustí si na něm server či pracovní stanici s GNU/Linuxem, je to v pořádku.

Smysl takového opatření má prý být v tom, že dodavatel projektu zajišťuje kompletní řešení a GNU/Linux nemá technickou podporu. První část věty je jistě pravda, možná si dodavatel nechtěl dělat starosti s heterogenním prostředím operačních systémů, nicméně část druhá je nesmyslem. Navíc tón „tohle nebereme vážně, to je nějaký výstřelek pár nadšenců“ se mi nezdá adekvátní. Je však s podivem, že ani pokud by se škola zřekla podpory, a chtěla provozovat stanice s GNU/Linuxem na vlastní pěst, nesmí to na dodaném hardware učinit. Bylo by naprostým nepochopením věci házet toto na Gatese. Taková podivná pravidla balancující na hraně zákonů nevytvořil Microsoft, nýbrž náš stát a jeho instituce.

Nemyslete si tedy, že nějaký dualboot (XOSL, LILO) je řešením, jak žáky seznámit s jinými operačními systémy. Pokud nechce škola slepě ukazovat žákovi pouze jeden produkt, ale také alternativy, pokud škola chce zabezpečit, že studenti nebudou po jejím ukončení v situaci, kdy se chtě nechtě budou muset stát „piráty,“ pokud jim škola chce poskytnout ke studiu spoustu profesionálního i specializovaného software, musí nakoupit hardware vlastní. Proč nejsou po Gatesově daru takové peníze využity právě na to, je jedna z otázek, které zůstávají viset ve vzduchu.

Upřímně tedy děkuji Microsoftu za jeho již ne tak upřímný, nicméně velmi vhodný, dar. Proč nevíme, jak s ním naložit, proč náš stát sám buduje Microsoftu monopol, nad tím bychom měli přemýšlet.

Diskuze (237) Další článek: Adobe Acrobat i Reader 5.05

Témata článku: Microsoft, Windows, Velký odpor, Virtuální obchod, Velká motivace, Ušetřené peníze, Skvělá alternativa, Monopoly, Dobré řešení, Nelegální varianta, Virtuální peněženka, Dar, Jednoduchý vzorec, Podivná distribuce, Lili, Vedlejší produkt, Americká stanice, Lily, Nedávný článek, Americká škola


Určitě si přečtěte

Apple Macbook Air M1: testujeme výkon, výdrž, a hlavně kompatibilitu aplikací [průběžně aktualizováno]

Apple Macbook Air M1: testujeme výkon, výdrž, a hlavně kompatibilitu aplikací [průběžně aktualizováno]

** Testujeme Apple Macbook Air s procesorem M1 ** Zajímá nás nejen výkon, ale zejména kompatibilita aplikací ** Článek je průběžně doplňován na základě vašich dotazů

Jiří Kuruc | 205

Jiří Kuruc
Apple
Vážně dnes ještě někdo krade Adobe? Video můžete stříhat zdarma v Resolve a fotky i vektory zvládne Affinity

Vážně dnes ještě někdo krade Adobe? Video můžete stříhat zdarma v Resolve a fotky i vektory zvládne Affinity

** Kde jsou ty doby, kdy měl skoro každý doma Photoshop ** Photoshop a Premiere Pro od kamaráda nebo z warezu ** Dnes už to nemá smysl, existuje totiž hromada laciných alternativ

Jakub Čížek | 90

Jakub Čížek
Grafický editorStřih videa
WhatsApp konečně umožní smazat velké soubory z konverzací, aby nezabíraly místo
Vladislav Kluska
WhatsAppFacebookInstant Messaging
Teď už Chromium ovládne Windows 10 úplně. Microsoft dokončil WebView2

Teď už Chromium ovládne Windows 10 úplně. Microsoft dokončil WebView2

** Před dvěma lety se Microsoft zasnoubil s Chromem ** Nový Edge není zdaleka jejich jediné dítě ** Ještě důležitější je komponenta WebView2

Jakub Čížek | 53

Jakub Čížek
Windows 10ChromeSoftware
Šéf Spotify: Budeme zdražovat. Náš obsah se zlepšil
Markéta Mikešová
PředplatnéSpotify
26 užitečných rozšíření pro Chrome: Naučte prohlížeč nové věci

26 užitečných rozšíření pro Chrome: Naučte prohlížeč nové věci

** Prohlížeč Chrome obsahuje širokou škálu funkcí, neumí ale všechno ** Jeho schopnosti můžete rozšířit pomocí rozšíření ** Vybrali jsme pro vás zajímavé a užitečné doplňky

Karel Kilián | 44

Karel Kilián
Doplňky do prohlížečeChromeProhlížeče

Aktuální číslo časopisu Computer

Jak prodloužit výdrž notebooku

Velké testy: gamepady a inkoustové tiskárny

Důkladný test Sony Playstation 5