O budoucnosti počítačových časopisů (aneb nejen LAN Times končí)

Tradice je ničím, momentální úspěch je vším: proniká tento "internetový způsob podnikání" i do tak konzervativní oblasti, jako jsou tištěná média?
Ukončení vydávání počítačového časopisu Byte bylo pro mnoho z nás šokem. Podobným překvapením stejného kalibru ale je ukončení vydávání LanTimes - časopisem sice mladším, ale v posledních letech naopak úspěšnějším. Na Novinkách to komentoval Petr Stránský, sám kdysi redaktor české mutace ComputerWorldu. Dovolím si ale se závěry kolegy zásadně nesouhlasit - domnívám se, že důvody pro uzavření obou časopisů a jejich restrukturalizaci jsou zcela jiné.

Autor uvádí, že "o finančních problémech nemůže být ani řeč" a dokládá to tím, že Byte měl půl miliónu předplatitelů, Lan Times pak 215 000 předplatitelů. Pro běžné čtenáře či osoby mimo vydavatelství může být překvapením, že počet předplatitelů u tzv. "trade magazines" ani příliš nesouvisí s profitabilitou média; pro osobu, která delší dobu v redakci žila, by to ale nemělo být ničím novým. Časopisy velikosti Byte (cca dvěstěstránkové měsíčníky) jsou koncipovány tak, že cena produktu stěží pokrývá tiskové a distribuční náklady; výdaje na chod redakce, marketing a prostor pro případný zisk je dán inzercí. Příklad: roční předplatné amerického PC Worldu stojí 19.97 dolarů (550 Kč) - což je méně než u srovnatelně objemných časopisů u nás, PC Magazine, což je pěkně objemný čtrnáctideník, stojí 26.97 USD (780 Kč) na rok! Pro srovnání: český PC World stojí 590 Kč, český PC Magazine má na webu uveřejněné pouze předplatné pro rok 1998, což je už sice mírně zpozdilá informace, ale i tak to stojí 790 Kč (za měsíčník!). Kolegové z ostatních českých vydavatelství se mnou budou souhlasit, že i u nich prodej a předplatné časopisů jen "plus-mínus" pokrývá výdaje na jejich vytištění a hlavně na následnou agendu - účtování, fakturaci, dohledávání plateb, práci se složenkami atd. Zkuste pak u nás vymáhat neuhrazenou fakturu za 580 Kč! To ovšem platí v USA úplně stejně. Díky velkému nákladu je tisk v absolutních hodnotách levnější než u nás, časopisy jsou ale tlustší, a veškerá účetní (resp. jiná personální) je také mnohem nákladnější.

A chod redakce - což v případě amerického Byte byla skoro stovka lidí! - plus další výdaje už musí pokrýt inzerce. A pokud měl autor článku v ruce čísla Byte či LAN Times z letošního roku, asi mu bylo jasné, proč CMP Media tyto časopisy rychle ukončila - inzerce pomálu, na počet stran méně než v úspěšných časopisech působících u nás, jako je např. Chip či náš Computer.

Oba časopisy byly skutečně už trošku mimo mísu. Byte byl časopisem pro "počítačové nostalgiky", LAN Times rychle vyšel z módy už svým názvem - vždyť LAN dnes nikoho nezajímá, "letí" zcela jiné věci.

Pro CMP Media navíc uzavření LAN Times neznamená ztrátu tržní pozice; předplatitele obou časopisů svižně převede pod své další tituly, kde dominuje zejména skvělý InformationWeek, dále InternetWeek či Network Computing. Firma už naznačila, že předplatitelé LAN Times dostanou "silná lákadla" aby přešli právě do rodiny těchto časopisů. Mimochodem, pro zajímavost je dobré uvést údaje o cenách inzerce ve významných počítačových časopisech v USA: barevná strana v nich přijde zhruba na 700 000 - 1 000 000 Kč (u nás asi dvacetkrát méně, i náklad ovšem bývá dvacetkrát až padesátkrát menší - reklama je v USA "na hlavu" levnější než v Evropě).

Jak tomu bývá, lze z amerických zkušeností vyvodit leccos i pro nás. První je, že "tradice je ničím": co koho zajímá, že se ruší třicet let starý časopis a převádí se pod magazín s pětiletou historií? Doba se mění nesmírně rychle, s ní zákazníci i čtenářské skupiny, časopis musí reagovat rychle a jakmile uvidí, že někde jsou na jedné straně zákazníci, na druhé straně prodejci a mezi nimi vakuum, musí je hned vyplnit. A stejně tak: jakmile uvidí, že jeho role jako prostředníka mezi zákazníkem a prodejcem už začíná být zbytečná, je lepší zabalit krám. Nechci nyní příliš hodnotit český trh, neboť jsem samozřejmě zaujatý ve prospěch našich médií, přesto si však dovolím pár poznámek. Petr Stránský ve zmíněném článku hovoří o přecpanosti našeho trhu s tím, že mu připadá zajímavé, že vedle sebe existují obsahově příbuzné časopisy jako je PCWorld a CHIP. Jedno zlaté pravidlo vydavatelské branže praví: "kde je místo na úspěšný život jednoho časopisu, vejdou se i dva" (s tím, že se často extrapoluje: kde se vejdou dva, vejdou se tři atd. atd). To vypadá skoro bizarně, ale inzertní trh je skutečně docela elastický a pokud se například velká firma rozhodne trvale inzerovat ve čtyřech významných měsíčnících (které si jsou hodně podobné a jsou všechny hodně kvalitní), chtě nechtě její konkurenti udělají totéž - nebo naopak nejdou inzerovat jinam. Proto se u nás stále živí ne dva, ale hned čtyři hodně podobné měsíčníky, a proto se u nás neživí ani jeden typicky internetový časopis, protože zde není místo ani na jeden, tudíž ne ani pro dva nebo tři. (Svět Internet zanikl se svým vydavatelem, Internet čtyři Ú byl ukončen - oba tyto časopisy ale byly dělány doslova hrůzně; jediný Internet je vydáván, i když má inzerce velice maličko a profitabilní s největší pravděpodobností není).

S čím však souhlasit mohu a souhlasím, že u nás očekávám změny v zaměření časopisů - tu výraznější, tu jen kosmetické, tu úspěšnější a tu také méně úspěšné.

Váš názor | Nové rychlé harddisky od IBM

Témata článku: Budoucnost, Internet, LAN, Čas, Byte, Milión předplatitelů, Chip, LAN ?, Časopis, Tim, Případný zisk

Určitě si přečtěte


Aktuální číslo časopisu Computer

Zachraňte nefunkční Windows

Jak nakupovat a prodávat kryptoměny

Otestovali jsme konvertibilní notebooky

Velký test 14 herních myší