Nvidia | Grafické karty

Nvidia zcela překopala DLSS 2.0: vyšší herní výkon díky umělé inteligenci, nyní snadněji pro více her

Už při uvedení prvních karet GeForce RTX nás zaujala technologie DLSS. Ta dovoluje zvýšit počet snímků za sekundu díky dopočítávání snímků z nižšího rozlišení pomocí umělé inteligence. Oblast na grafickém čipu vyhrazená pro strojové učení by jinak ležela ladem, takže se výkon nutný pro upscaling nebere z tradičního počítání obrazu.

Napoprvé to nevyšlo

Původně DLSS počítalo s tím, že se vždy naučí obraz pro konkrétní hru. Neuronové síti předhodíte snímek ve nízkém a vysokém rozlišení a naučíte ji aby z nízkého rozlišení chytře určila podobu vysokého rozlišení.

Popravdě ale DLSS, eufemicky řečeno, nenaplnilo očekávání. Prostě nikdo to nepoužíval a i když vývojář chtěl použít DLSS, musel hru nechat zdlouhavě projet v Nvidii učením sítě. Ani pak nebylo vyhráno, protože DLSS se naučilo jen pevná rozlišení v poměru 16:9, a tak na širším monitoru nic nefungovalo. 

Hry jsou také z principu hodně náhodné, třeba částicové efekty záměrně nikdy nevypadají při opakovaném průběhu identicky, a to dokázalo hodně rozhodit neuronovou síť, která pak do výsledného obrazu cpala různé nepěkné artefakty.

Proto Nvidia začala pracovat na nové generaci DLSS, jejíž různé verze zkoušely hry Control a Wolfenstein: Youngblood. V případě Control ale tyto další verze DLSS jely na grafickém čipu bez využití oblasti čipu pro AI. To se nyní mění.

Znovu a lépe

Nová generace DLSS, oficiálně nyní uvolněná pod označením DLSS 2.0, se chová zcela jinak. Není nutné se učit žádnou hru, vše je univerzální. DLSS sbírá data z mírně posunutých následných snímků, rozeznává směry pohybu objektů a průběžně upravuje kvalitu.

Klepněte pro větší obrázek
Schéma DLSS 2.0

Bude tedy fungovat podobně jako upscaling s využitím temporal anti-aliasing (TAA), kdy se časem zpřesňuje vyhlazování hran ale přidává k tomu vyšší úroveň inteligence. Právě předchozí meziverze DLSS nabídly pevnou funkci pro upscaling s temporal antialiasing, v případě DLSS 2.0 je místo této pevné funkce průchod neuronovou sítí, která  se učila srovnáváním 4K výstupu s obrazem vypočítaným v rozlišení 16K. Další učení ale není potřeba, případné aktualizace dorazí formou nových ovladačů, ale nebude nutné na konkrétní hru síť naučit.

Představení DLSS 2.0 na videu:

K této snazší implementaci DLSS se nyní také přidává podpora herních enginů. Unreal engine 4 je nyní dostupný s podporou DLSS 2.0, vývojář tedy nemusí nic složitě vymýšlet, jen to zapne a může používat.

Není to obyčejný upscaling

Nač používat DLSS, vždyť stačí změnit rozlišení a ono se to taky nějak poskládá. DLSS ale právě dokáže nižší rozlišení přepočítat na vysoké tak, že si při hraní téměř nevšimnete rozdílu. Díky časové povaze, která postupně zpřesňuje obraz, bude obraz při zastavení se ve hře mnohem ostřejší. Při rychlém pobíhání bude efekt DLSS menší, ale v takovém případě špatně vnímáte detaily v jakémkoli rozlišení.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Mechwarrior díky DLSS nabídne vyšší výkon a dokonce více detailů ve stejném rozlišení
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Nové DLSS poskytuje ve hře Control ostřejší obraz než nativní rozlišení. Rychlost s plnými raytracing efekty je přitom příjemně vyšší
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Srovnání předchozí implementace DLSS s novou DLSS 2.0. Zejména u částečně průhledných objektů (jako tady mříž ventilátoru) došlo v výraznému potlačení rušivých artefaktů

Cesta k cíli

I když vám technické detaily unikají, podstatné je, že pokud máte kartu GeForce RTX a povolíte si ve hře DLSS 2.0, automaticky vám vzroste počet snímků za sekundu, aniž byste museli měnit rozlišení nebo snižovat detaily.

Vizuálně téměř nic nepoznáte, někdy je dokonce obraz vypočítaný přes DLSS 2.0 lepší než přes běžné počítání celého rozlišení. 

Klepněte pro větší obrázek
Aktuálníé podpora DLSS 2.0, snad bude rychleji lépe

Aktuálně DLSS 2.0 podporuje Control (formou nového DLC zdarma), Wolfenstein Youngblood, Deliver us the Moon a přidává se k nim Mechwarrior 5. Vývojáři mohou využít Unreal Engine 4 pro vše ostatní.

Diskuze (7) Další článek: Hackeři slibují, že během pandemie nebudou ransomwarem útočit na zdravotnická zařízení

Témata článku: Technologie, RTX 2080, Nvidia, Grafické karty, Neuronová síť, Strojové učení, RTX 2060, RTX 2070, Herní výkon, DLC, Čip, Wolfenstein Youngblood, Control, DLSS, TAA, Inteligence, Wolfenstein, Rozlišení, Unreal engine, GeForce, Obraz


Určitě si přečtěte

17 užitečných tipů a triků pro Mapy Googlu, které byste měli znát

17 užitečných tipů a triků pro Mapy Googlu, které byste měli znát

** Mapy Googlu mají spoustu funkcí, které jsou často přehlíženy ** Využijte například podrobnější možnosti plánování cest ** Hodit se mohou i tipy na sdílení nebo pohledy do minulosti

Karel Kilián | 25

Dost bylo moderních Windows 10. Pojďme je přebarvit zpět na Windows 95

Dost bylo moderních Windows 10. Pojďme je přebarvit zpět na Windows 95

** Stařičké Windows 2000 nedávno oslavily 20 let ** Někteří z vás si postěžovali, že to byly poslední hezké Windows ** Fajn, ukážeme vám, jak přebarvit Desítky o 25 let zpět

Jakub Čížek | 44

37 nejstrašnějších počítačů, které jste kdy viděli

37 nejstrašnějších počítačů, které jste kdy viděli

** Přehled nejhorších počítačů na světě ** Šílené konstrukce a materiály ** Jak to dopadne, když se o počítač nestaráte

Karel Javůrek | 24

Český Turris MOX: Nejbláznivější síťový počítač nejen pro fanoušky Lega

Český Turris MOX: Nejbláznivější síťový počítač nejen pro fanoušky Lega

** CZ.NIC začal prodávat svůj Turris MOX ** Z několika základních jednotek postavíte skoro cokoliv ** Kompletní Wi-Fi router, rozsáhlý switch i univerzální linuxový server

Jakub Čížek | 32



Aktuální číslo časopisu Computer

Velký test autokamer

Test ATX skříní

Jak surfovat pohodlně

Sportovní aplikace

Jak funguje procesor