Oficiální prezentace firmy nVidia nevybíravavě útočí na ATI a její nový Radeon X800. nVidia nabízí přesvědčivé argumenty, i když se pochopitelně jedná o hodně jednostranný pohled.
To, že firmy nVidia a ATI spolu rozhodně nejednají v rukavičkách, není jistě pro nikoho nic nového. Většinou jsou tyto kroky ale zabaleny tak, aby to nebylo možné brát jako přímý útok deptající konkurenta. Proto je vždy zajímavé, když jeden ze soupeřů z tohoto rámce vybočí a přibrousí si lokty trochu víc.
nVidia připravila prezentaci, kterou ukazuje některým novinářům a analytikům a uvádí ji jako svou čistě interní záležitost, kde si dala záležet na rozcupování Radeonu X800 a pochopitelně vychválení vlastností GeForce 6800.
Základní rozdíly mezi těmito dvěma kartami jsme již několikráte popisovali. Jde zejména o to, že nVidia připravila technicky pokročilejší kartu, která je navíc hodně rychlá, ATI zase velmi silně rozvedla své dřívější řešení grafického čipu a uvedla kartu, která dokázala vymazat nárůst výkonu u nVidie s menšími nároky na výbavu počítače a navíc zajistit v současných hrách vítězství proti nVidii.
Mezi recenzenty panuje velmi výrazná shoda v hodnocení obou novinek věčných soupeřů. GeForce 6800 je brána obecně jako pokročilejší grafická karta, přičemž jedním dechem je dodáváno, že to nedává nVidii jasné vítězství a naopak v řadě dalších ohledů se může jevit Radeon X800 jako lepší řešení.
nVidia se ve své pseudosoukromé prezentaci zaměřila na právě ty první části tvrzení, které uvádějí o kolik je GeForce 6800 lepší karta. Můžeme to tedy kriticky hodnotit jako vytrhávání z kontextu, ale i tak je tam dost zajímavých faktů u citací lidí přímo z ATI.
Hlavní boj se vede o podporu Shaderů 3.0, tyto prográmky pro jemné ladění výsledku na úrovni pixelů nebo hran jsou ve své třetí verzi podstatně náročnější na implementaci do čipu a i tak je výsledný čip nVidie o kus větší než nové dílko od ATI. Prezentace nVidie naznačuje, že ATI chtěla implementovat podporu Shaderů 3.0 i do X800, ale nedokázala překonat s tím spojené problémy, proto nyní zlehčuje význam Shaderů 3.0 a chce brzdit jejich zavádění.
Uvedená prezentace je jistě zajímavá, ať jste fanATIk, nVidiot nebo obyčejný neutrál. Dává totiž nahlédnout pod pokličku agresivního marketingu a minimálně naznačí několik zajímavě sporných faktů.
úvodní slajd • X800 od ATI je akt čirého zoufalství • proč platit 500 dolarů za loňskou technologii?
ATI sama potvrzuje význam Shaderů 3.0 • chtěla je, ale nevěděla jak na to • když to neumí, tak zlehčuje význam
ATI nemá jasno ve frekvencích Radeon X800 Platium • ATI na poslední chvíli upravovala frekvence karet • podezřelé zásahy do ovladačů.