nVidia tipy 1). - přetaktovávání

Drad: První část našeho seriálu se bude zabývat základním taktováním grafických karet osazených logikou firmy nVidia (mezi ně patří 80% dnes prodávaných typů - ať již ty s čipy TNTx či GeForce). Zvlášť užitečná je pak část o dostupných "tuningových" utilitách...

Proč ne. Je to naše svobodná volba. Karta, za kterou jsme dali dost peněz musí chodit na hranici svých možností a ne jen tak, jak si výrobce marketingově stanovil. Kupujeme tedy levnější karty a přetaktováváme je na úroveň dražších. Využíváme tolerance při výrobě součástek k vlastnímu prospěchu. Proč tohle všechno děláme ? Protože nás to baví a protože získaný výkon se rozhodně neztratí. Vývoj v grafických kartách jde rychleji než v jiných oblastech a tak naše karta ztrácí na hodnotě už jak ji vybalíme z krabice. Přetaktování je jen logická obrana.

Poznámka: Dnešní část seriálu se bude týkat pouze přetaktovávání. V přípravě je logické pokračování tohoto článku zabývající se věcmi jako nastavení ovladačů, FSAA apod.

Jaká jsou rizika ?

I zde platí, že je nutné se chovat s rozmyslem (tj. výkon nelze hnát až na okraj stability - není to příliš rozumné). Pokud to přeženeme krátkodobě, počítač často zamrzne či se v obraze se objeví vizuální poruchy (odborně řečeno artefakty). Pokud se však budeme pohybovat na mezi tepelné únavy dlouhodobě (takt bude příliš vysoký a chlazení se stane neadekvátním) je možné, že karta za 1-4 měsíce odejde (= čistá ztráta). I zde totiž platí - vše co podnikáte je pouze na vaši zodpovědnost. (joro: rozumnou pracovní mezí je pak frekvence cca -10 až -20 MHz od meze stability).

Konec řečí, vzhůru na to:

Co je třeba vědět ?

Karty s čipy nVidia používají dvě nezávislé frekvence (na rozdíl např. od 3dfx Voodoo 3/4/5, kde je hodnota jediná) – jednak frekvenci čipu (Core Clock Frequency) a dále takt pamětí (Memory Clock Frequency). Obě frekvence jsou nezávisle nastavitelné (není tedy dán jejich pevný poměr).

Čím přetaktovávat ?

Nejjednodušší možností je využít "přetaktovávací panel", který je přímo integrován v referenčních ovladačích od nVidie. Nejprve je nutné "nahodit" příslušnou záložku (Additional properties/ Hardware Options), a to následující úpravou registru:

Ručně: 

Regeditem (editorem registru) otevřeme klíč:

[HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\NVIDIA Corporation\Global\]

  • Vytvořte nový klíč (Add New Key) s názvem "NVTweak"

  • v tomto klíči vytvořte novou položku názvem “CoolBits” (New DWORD value)

  • nastavte hodnotu této položky na 3 (pravou myší klikneme na CoolBits, dáme Modify, necháme vybrané hexadecimal a do políčka napíšeme hodnotu 3)

Pro jistotu jsem příslušný klíč vytvořil zde. Stačí na soubor kliknout a potvrdit, že ho chceme vložit do registru. Následuje restart, zkontrolujeme zda se záložka “Hardware Options” objevila, označíme volbu “Allow Clock Frequency Adjustments“ a restartujeme znovu. Poté již lze bez problémů přetaktovávat. Nastavíme příslušné hodnoty taktu čipu (Core Clock Frequency) a pamětí (Memory Clock Frequency) a nové nastavení musíme otestovat pomocí tlačítka “Test New Settings”. Jde spíše o opruz než o cokoli jiného, protože pokud to opravdu nepřeženete a počítač nevytuhne okamžitě, tak tímto testem nezjistíte moc. Následuje tedy podrobné testování. Teprve pokud jsme si stoprocentně jisti, že nové nastavení je stabilní a bezproblémové tak můžeme na stejném místě zaškrtnout “Apply These Settings At Startup” což zajistí automatické nastavení těchto hodnot při startu Windows (jinak se po restartu vrací výchozí hodnoty).


overclocking v nVidia ovladačích

Z jiných alternativ vybírám:

Powerstrip (www.entechtaiwan.com) je velice populární utilitou běžící jako ikonka ve spodní liště (traybaru). Rozezná grafickou kartu a umožní příslušné přetaktovávání čipu a paměti (Advanced Options/ Performance). Dále detekuje specifické vlastnosti karty (Advanced Options/ Diagnostics) jako np. současnou rychlost AGP (1x,2x,4x), Sideband Adressing, Fast Writes a řadu dalších. Tato nastavení umožňuje i za chodu měnit (pokud je podporované čipsetem základní desky či grafickou kartou). Nevýhoda je, že program je shareware a v neregistrované verzi neukládá nastavení. Jinak je to asi ta nejšikovnější utilitka pro nastavování téměř všech grafických karet (podporuje jich opravdu hodně) a monitorů.


Powerstrip 2.78 – přetaktování


Powerstrip 2.78 – diagnostika

GeForceTweakUtility (http://www.guru3d.com/geforcetweakutility) je ladící utilitka pro čipy GeForce umožňující editaci spousty nastavení z nichž u mnohých ani autor programu nemá potuchy o jejich funkci. Obsahuje ovšem také přetaktovávací záložku (NVClock), která se ovládá stejně jako ta v nVidia ovladačích. Program je k dispozici zcela zdarma. Zatím použijeme pouze na overclock, ale asi se k ní ještě vrátíme v pokračování o nastavování parametrů ovladačů!


 GeforceTweakUtility

Nvmax (http://www.charnleys.co.uk/nvmax) je funkčně velmi podobná předchozí utilitce. Umožňuje i overclocking případně nahození příslušného overclockovacího menu v ovladačích (v úvodu zmíněné "CoolBits"). Má trochu přehlednější ovládání, ale jinak s ní nastavíme v podstatě to samé. Opět freeware.


Nvmax

Postup

V následující tabulce vidíme výchozí specifické hodnoty pro jednotlivé čipy. Žádoucí je pochopitelně, aby velká fillrate čipu byla vyvážena co nevyšší propustností pamětí. Už z této tabulky vidíme, že nejblíže ideálnímu stavu je ve srovnání s ostatními Geforce DDR. Pokud je fillrate čipu nižší (TNT2 Ultra), není to tak závažný problém jako u rychlejších čipů.

 

Stand. takt čipu (Mhz)

Stand. takt pamětí
(Mhz)

Propustnost paměti

Fillrate

TNT2 Ultra

150

183

2,9

150

GeForce SDR

120

166

2,6

480

GeForce DDR

120

300(2x150)

4,8

480

GeForce 2 MX

175

166

2,7

350

GeForce 2 GTS

200

333(2x166)

5,2

800

Lhostejno, zda zvyšujeme takt pamětí či čipu, postupujeme v malých krocích. Každé další dosažené nastavení podrobně a důkladně otestujeme. Postupujeme např. po 5 Mhz, protože nižší změna nemá z praktického hlediska smysl. Jakmile zpozorujeme první problémy, vracíme se na nejbližší nižší spolehlivě fungující mez. Je třeba pečlivě sledovat kvalitu obrazu – nezarovnané textury kde předtím bylo vše v pořádku, špatné barvy, bílé tečky v obraze, která se časem zhoršují – tyto jevy  jsou většinou důsledkem přehnané frekvence pamětí. Příliš velký takt jádra obvykle způsobuje kompletní zaseknutí počítače a to někdy až po určité době, kdy se čip pořádně zahřeje. Po přetaktování musíme proto provozovat co nejnáročnější testy, aby se stabilita opravdu ukázala. Vhodný je třeba zaloopovaný 3Dmark 2000 a nebo si vydatně zahrát Q3A či UT. Nastavte vyšší rozlišení a 32 bitovou hloubku, aby se grafický subsystém pořádně zapotil.

V následujícím odstavci vycházím z praxí ověřeného poznatku,  že pokud přetaktováváme paměti zvlášť dosáhneme zpravidla lepší konečné frekvence než při současném posunu taktu čipu. Jak to tedy pro jednotlivé čipy vypadá ?

TNT1,2,Ultra – použité paměti SDR dostačují na fillrate těchto čipů minulé generace. Zvyšujme takt čipu i pamětí najednou až do maxima.

GeForce SDR  - čip je limitován pamětmi typu SDR, které jsou navíc taktovány níže než např. na starší TNT2 Ultra. Nejlepší je při nastaveném taktu čipu na standard postupně nalézt maximum frekvence na pamětech. Poté pomalu zvyšovat takt jádra při zachovaném maximu na pamětech.

GeForce DDR  - poměrně vyvážený tandem, čip s nižší fillrate než GTS2 a k němu výkonné DDR paměti. Doporučuji vyzkoušet oba způsoby – tedy jednak zvyšování obou frekvencí najednou a jednak nejdříve maximum na pamětech a potom postupné zvyšování frekvence čipu. Mě osobně na Creative Annihilatoru Pro (GeForce DDR) lepší výsledky dal druhý postup, protože tímto postupem jsem dostal paměti o 17Mhz výše než při současném taktování jádra.

GeForce 2 MX – čip je značně a úmyslně limitován použitými pamětmi typu SDR. Doporučený přetaktovávací postup je nejprve zvyšovat takt paměti na dosažitelné maximum. Poté je možné přidávat takt jádra při současně nastaveném maximálním taktu pamětí. Po přetaktování má karta vynikající poměr ceny a výkonu. V prodeji je také verze s DDR pamětmi, která má ovšem redukovanou datovou sběrnici na polovinu – 64 bitů. Obě se prodávají za téměř stejnou cenu. Lepší je podle mě SDR verze, protože SDR paměti se jednak nesrovnatelně lépe přetaktovávají a jednak proto, že nejsem ochoten akceptovat okrouhnutou datovou sběrnici čipu (viz nevalná TNT2 M64). Pokud byste se přece jen k podobné kartě dostali, bude výhodnější zvyšování obou hodnot najednou.

GeForce 2 GTS, Ultra – čip má tak vysokou fillrate, že ani dvouportové paměti typu DDR jsou nedostatečné a proto jakékoliv jejich přetaktování má výraznější efekt než přetaktovávání jádra. Doporučený je stejný postup jako u MX – tedy nejprve maximum na pamětech a pak zlehka zvyšovat takt čipu.

Jak je vidět z tohoto přehledu, ve většině případů je cílem overclockera paměť na grafické kartě. Proto berte prosím s rezervou různé domácké úpravy instalovaných chladičů na čipech u GeForcí. Většinou nějakých dalších 10-15 Mhz více na taktu čipu je přeneseno do reálných čísel rozdíl řádově nižší než při stejné změně na pamětech. Efektivní jsou ovšem pasivní chladiče instalované na paměťových čipech tak jak je na GeForce instaluje např. Guillemont (dříve Hercules).

Paměti, paměti, paměti

Naším cílem budou tedy paměti, nyní tedy podrobněji k jejich variantám:

SDR – Single Data Rate

Tento druh pamětí přesouvá data jen jednou za hodinový cyklus. Jde o základní paměťový typ a proto je na kartách k vidění lecos. Pokud zavzpomínáme na značkové TNT2 Ultry s doporučeným taktováním pamětí na 183Mhz víme, že byly nutné paměti 5,5 NS. Trh ovšem zahltila vlna neznačkových či pseudoznačkových karet osazených 6 NS pamětmi u kterých bylo sníženo taktování až na 150Mhz podle drzosti výrobce. Bylo to levné, ovšem nazvat tento paskvil TNT2 Ultrou je troufalost. Stejný útok na neinformovaného uživatele bude jistě provázet i nový low-end – Geforci MX. Začátkem zmatků je již zmíněná DDR verze Geforce MX s okrouhnutou sběrnicí. Značkové Geforce MX používají vesměs paměti Samsung 6NS, které plně vyhovují taktování na 166Mhz. Guillemont používá 5,5N. Je pravda, že i na neznačkových kartách jsem viděl Samsungy 6NS, ale člověk nikdy není dost opatrný. Obzvláště u Geforce MX, kde je přetaktování pamětí zásadní. Vybírejte proto pečlivě. Geforce SDR je již asi díky MX ze hry, nicméně na 166 Mhz je nutných opět minimálně 6NS paměť.

DDR – Double Data Rate

Paměti typu DDR umožňují přesun dat na náběžné i sestupné hraně hodinového cyklu a tudíž efektivně přenášet data dvojnásobnou rychlostí oproti SDR. To se pochopitelně projeví je tehdy, pokud se dat přenáší více a to je logicky ve vyšším rozlišení a 32 bitech (zlomem je 1024x768x32). Jediné DDR čipy, které jsem dosud měl možnost vidět jsou Infineon 6NS. Tyto se používají  na Geforcích DDR (taktované na 2x150=300Mhz i na GTS2 (taktované na 2x166=333). Paměti na Geforci DDR tedy z klidem rovnou přetaktujeme na 333Mhz, potože jde o stejné čipy. Dále už musíme opatrně, řekněme po 5Mhz.

Co bylo potřeba říci jsem uvedl. Taktujte, taktujte a o své zkušenosti se podělte s ostatními v příslušném diskuzním fóru.

Drad

Diskuze (1) Další článek: Kolik skutečně stojí platformy Intel versus AMD?

Témata článku: Hardware, Download, Tolerance, Nvidia, Paměť, Maximus, Advanced Options, Takt, Špatná stabilita, Logická obrana, Doporučená verze, Paměti, Tandem, Nutná úprava, Instalovaný ovladač, Maxim, Clock, Hercules, Options, Maximum, Maxima, Nevalná kvalita


Určitě si přečtěte

Jak sestavit rodokmen. Z informací, které jsou na internetu

Jak sestavit rodokmen. Z informací, které jsou na internetu

Podrobný návod, jak hledat ve starých matrikách informace o předcích a nemuset při tom ani vstát od počítače. Základy internetové genealogie.

Marek Lutonský | 59

20 let nám vědci slibují revoluční baterie, ale revoluce se pořád nekoná

20 let nám vědci slibují revoluční baterie, ale revoluce se pořád nekoná

** Technologie baterií se stále zlepšuje, ale žádné revoluce se nekonají ** Nejpopulárnějším typem baterií je Li-ion ** Efektivní baterie se stávají důležitější s příchodem elektromobilů

Karel Javůrek | 101

Nejlepší aplikace na předpověď počasí: Kde nejlépe zjistit, co zrovna chcete vědět

Nejlepší aplikace na předpověď počasí: Kde nejlépe zjistit, co zrovna chcete vědět

Obecných aplikací na předpověď počasí je nespočet, jenže často skončí jen u základní informace o počasí a nenabídnou odpovědi na řadu praktických otázek. A tak jsme si položili právě několik takových otázek a hledali aplikace či meteoslužby, které nám nejlépe odpoví.

Karel Kilián | 4

Šmírování kamerami Googlu: Koukněte, co šíleného se objevilo na Street View

Šmírování kamerami Googlu: Koukněte, co šíleného se objevilo na Street View

Google stále fotí celý svět do své služby Street View. A novodobou zábavou je hledat v mapách Googlu vtipné záběry. Podívejte se na výběr nejlepších!

redakce | 4


Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest televizí do 25 000 Kč

Nejlepší herní klávesnice

Srovnání správců hesel

Jak upravit fotky pro tisk