GTC letos bude i navzdory koronavirové hrozbě! Jensena Huanga však uvidíte pouze online

GTC letos bude i navzdory koronavirové hrozbě! Jensena Huanga však uvidíte pouze online

Setkání vývojářů a obchodních partnerů se přece jen ruší, ale to hlavní, tedy představení novinek, proběhne formou živého streamu

Setkání vývojářů a obchodních partnerů se přece jen ruší, ale to hlavní, tedy představení novinek, proběhne formou živého streamu

Jensen Huang na GTC 2019 před sálem plným lidí. Letos mu bude asi aplaudovat jen menší publikum interních zaměstnanců, nebo vůbec někdo. 

Jensen Huang na GTC 2019 před sálem plným lidí. Letos mu bude asi aplaudovat jen menší publikum interních zaměstnanců, nebo vůbec někdo. 

20
Fotogalerie

Nvidia představila „superpočítač v krabici“ s výkonem 2 PFLOPS a další novinky

  • Nvidia pořádala konferenci GTC, kde představila spoustu novinek
  • Nový superpočítač v krabici – DGX-2, nabízí výkon až 2 PFLOPS
  • Nový systém simulace dokáže rychle trénovat autonomní systémy

Tak jako každý rok i tentokrát Nvidia pořádala konferenci GTC (GPU Technology Conference), kde představila spoustu novinek jak z oblasti hardwaru, tak i software. Vše se točilo hlavně kolem umělé inteligence a akcelerace vývoje a reálného nasazení. Nvidia již v minulosti oznámila, že segment umělé inteligence je pro ní klíčový a dle šéfa Jensena Huanga se umělá inteligence dostane do všech odvětví, které si lze představit.

Nvidia DGX-2

Hlavní hardwarovou novinkou bylo představení nástupce „superpočítače v krabici“, který je optimalizovaný pro využití v kombinaci s umělou inteligencí. Nvidia DGX-2 obsahuje v poměrně malém šasi celkem 16 karet Tesla V100 (architektura Volta), přičemž každá má 5 120 cuda procesorů a k dispozici zvýšených 32 GB vlastní rychlé grafické paměti HBM2. Celkově je tak k dispozici 512 GB grafické paměti, což umožní zpracovávat pokročilejší a náročnější neuronové sítě.

Všech 16 karet je navzájem propojeno speciálním rychlým rozhraním NVSwitch od Nvidie (celkem jich je v tomto počítači 12), které v tomto případě poskytuje celkovou rekordní propustnost 2,4 TB/s. Nelze se tak divit výpočetnímu výkonu této malé „bestie“, který je až 2 PFLOPS (tensor jádra). Nvidia tento propojený stroj prezentuje jako „největší a nejvýkonnější grafiku na světě“.

Uvnitř šasi jsou ještě dva klasické procesory Intel Xeon Platinum, 1,5 TB operační paměti a 30TB úložiště NVMe SSD. Protože lze těchto strojů zapojit více do společného výpočtu, nechybí ani rychlé síťové rozhraní. Využít lze jak 8 konektorů 100 GbE (Infiniband) s celkovou obousměrnou propustností 1 600 Gb/s, tak i dva klasické porty ethernet s rychlost 10 Gb/s nebo 25 Gb/s.

Spotřeba Nvidia DGX-2 je „pouze“ 10 kW a hmotnost pak jen 160 kg. Abyste mělo představu, podobně výkonný superpočítač Tianhe-I (nelze to příliš porovnat dle přesnosti výpočtů a testu Linpacku) byl v roce 2010 ještě řešen pomocí celého sálu a spotřeba byla takřka tisíckrát vyšší (kolem 4 MW).

Nvidia ukázala zajímavé srovnání výkonu s předchozí generací DGX-1, který byl představen teprve před 6 měsíci. Díky výkonnějšímu hardwaru a optimalizacím v softwaru je možné získat až 10x vyšší výkon oproti minulé generaci. To, co trvalo s DGX-1 natrénovat 15 dní, lze s DGX-2 stihnout za 1,5 dne. A to je technologický pokrok jen za posledních šest měsíců. Když se zkrátka rychle vyvíjí hardware a software zároveň, je to opravdu hodně znát.

Nvidia DGX-2 bude v prodeji ve třetím čtvrtletí tohoto roku a cena byla stanovena na 399 tisíc dolarů (přibližně 10 milionů korun).

Nvidia RTX

O nových technologiích ray-tracingu v reálném čase, které zamíří i do herní oblasti, jsme vás už informovali dříve. Nad rozhraním Microsoft DirectX 12 DXR se nachází Nvidia RTX, což je optimalizace pro tento typ ray-tracingu přímo od Nvidie.

Technologie přinese neuvěřitelně realistický obraz, hlavně díky přesnému zpracování odrazů světla. To zlepší reálnost vykreslení jak různých materiálů, tak i průhledných či kovových věcí a podobně. Nvidia se pochlubila novou „Star Wars“ ukázkou, která doslova bere dech. Ani se nechce věřit, že jde o výstup z grafického enginu v reálném čase (Unreal Engine):

Simulace a testování autonomní jízdy

Nvidia pokračuje ve vývoji hardwaru a hlavně software pro samořízená auta. Novinkou je nástroj Nvidia Drive Sim and Consttellation, který slouží pro učení systémů umělé inteligence v simulovaném dopravním prostředí.

Dle Nvidie lze díky tomu rychle a efektivně vyzkoušet mnohem více kombinací a kritických situací (generované prostředí zahrnuje i různé povrchy cest, odlesky, změny času, omezené vidění v noci, déšť, sněhovou vánici a podobně), než by se stalo při reálném testování a jízdě v běžné provozu za danou dobu. V této simulace lze tímto způsobem během krátké doby projet miliardy kilometrů a zkoušet různé scénáře, chování a reakce autonomního systému.

Video

Pokud se chcete podívat na krátký přehled všech novinek, můžete si pustit tříminutový videosestřih od Nvidie:

Na celou prezentaci, která trvá více než dvě hodiny, se můžete podívat na tomto videu:

Určitě si přečtěte

Články odjinud