Technologie | Nvidia | Grafické karty

Nvidia představila nové grafické karty GeForce RTX. Nastavila šílené ceny a chce přesvědčit ray tracingem

  • Nvidia představila nové desktopové herní grafické karty GeForce RTX
  • Tři modely se pyšní masivním výkonem pouze ve spojení s ray tracingem
  • Ceny jsou mnohem vyšší než u předchozích generací

Včera se uskutečnilo dlouho očekávané představení nových grafických karet od Nvidie, které jsou určené pro běžné hráče. Představeny byly celkem tři modely – GeForce RTX 2080 Ti, GeForce RTX 2080 a GeForce RTX 2070. Nvidia se pyšnila vysokým výkonem při využití sledování paprsku (ray tracing), což je nově implementovaná technologie už v současné verzi DirectX 12.

Turing nastupuje

Všechny nové modely mají 12nm čipy, které jsou založené na nové architektuře Turing a o výrobu se stará TSMC. Architektura Turing se značně liší od předchozího Pascalu, protože přináší dvě zásadní novinky – tensor jádra pro akceleraci zpracování umělé inteligence a RT jádra pro zpracování ray tracingu.

Snímek obrazovky 2018-08-21 v 12.40.48.jpg

Obě tyto technologie jsou bezesporu bezkonkurenční nabídkou, na kterou v současnosti AMD nemá odpověď a bohužel ani nikdo jiný.

Nejvýkonnější model GeForce RTX 2080 Ti má stejně jako model RTX 2080 čip TU104, přičemž u RTX 2080 Ti ho tvoří 18,6 miliardy tranzistorů. GeForce RTX 2080 TI má 4 352 cuda procesorů, 11 GB paměti GDDR6 (616 GB/s, 352bit) a TDP 250 W (v přetaktované verzi 260 W).

Střední GeForce RTX 2080 má 2 944 cuda procesorů, 8 GB paměti GDDR6 (448 GB/s, 256bit) a TDP 215 W. Nejslabší v současnosti představený model GeForce RTX 2070 (čip TU102) má 2 304 cuda procesorů, 8 GB paměti GDDR6 (256bit) a TDP 175 W. Karty mají vylepšený základní chladič, který je dle tvrzení mnohem tišší než u předchozí generace, ale stejně jako v minulosti lze předpokládat, že většina karet se prodá od výrobců třetích stran, kteří karty osazují podobnými chladiči už dávno.

Mezi technologiemi je i Boost 4 pro automatické zvyšování frekvence čipů dle zátěže, teplot a dalších parametrů, NVLink pro spojení více grafických karet, která díky obousměrnému spojení vytvoří jedinou společnou virtuální paměť s kapacitou například 22 GB u dvou GeForce RTX 2080 Ti. Také nechybí podpora nového rozhraní VirtualLink VR, což bylo oznámeno již dříve. Na hi-endovou virtuální realitu bude stačit jeden standardizovaný kabel. Zajímavostí je také podpora akcelerace enkódování HEVC v rozlišení 8K.

Výkon, to je oč tu běží

Celou dlouhou prezentaci se Nvidia snažila ukazovat schopnosti ray tracingu v demo ukázkách i reálných hrách, které přijdou na trh. Mezi nimi je Battlefield V, Hitman 2, Metro Exodus, Shadow of the Tomb Raider, Assetto Corsa a několik dalších. Je jasné, že v počátcích bude nabídka her s podporou ray tracingu omezená, ale v průběhu následujících let jich bude určitě přibývat, podobně jako třeba s příchodem samotného rozhraní DirectX 12.

Nové karty řady GeForce 2000 se dle Nvidie pyšní až šestinásobně vyšším výkonem ve zpracování RTX operací, čemuž odpovídají i zveřejněné specifikace, kdy Nvidia začala uvádět výkon v rámci Gray/S (miliardy paprsků za sekundu) a RTX-OPS. Nejvyšší model GeForce RTX 2080 Ti zvládne 10 GRays/s, 2080 pak 8 GRay/s a 2070 stále slušných 6 GRays/s. Mezigenerační rozdíl je bezesporu neuvěřitelný, ale nelze se tomu divit, když k tomu má architektura přímo připravený a optimalizovaný hardware.

A jaký je výkon ve hrách? Tady přichází jádro problému celé prezentace Nvidie. Nvidia za celou dobu totiž neukázala ani jeden graf a ani se nijak nezmínila o tom, jaký reálný výkon má nová generace ve hrách.

Jediná srovnatelná metrika, která byla zveřejněná, je výpočetní výkon v SP, který naznačuje, že by rozdíl oproti minulé generaci Pascal nemusel být tak dramatický a spíše půjde jen o klasickou evoluci v podobě nižších desítek procent navíc.

Snímek obrazovky 2018-08-21 v 12.12.29.jpg

Podívejte se na graf výpočetního výkonu v SP ve srovnání s řadou GeForce GTX 1000, kde jsou rozdíly v rámci stejného modelu pouze kolem 10 %. Možná to je právě důvod, proč Nvidia o výkonu ve hrách zcela mlčela, ale to je jen spekulace.

Nastřelené ceny

Ray tracing ve hrách vypadá nádherně a bez debat je to budoucnost, která se postupně stane standardem. Konec prezentace ale přinesl vystřízlivění a opětovnou ukázku toho, jak to dopadá, když silný hráč na trhu nemá pořádnou konkurenci, podobně jako jsme to mohli pozorovat u Intelu.

Nvidia posunula cenové hladiny modelů výrazně výše než u minulé generace, což pochopitelně nedává smysl – řady jsou pořád stejné, dochází k mírnému navýšení výkonu. Nvidia se snaží vše uhrát na ray tracing, kde je mezigenerační rozdíl skutečně několikanásobný, problém ale je, že většina her ještě ray tracing nepodporuje a nové budou přibývat pozvolna.

Snímek obrazovky 2018-08-22 v 14.39.24.jpg
Přehled chystaných her s podporou ray tracingu

Nejlevnější verze modeluGeForce RTX 2080 Ti u nás bude stát kolem 34 tisíc korun s DPH a GeForce RTX 2080 pak kolem 23 tisíc korun s DPH. V případě nejslabší GeForce RTX 2070 by to mělo být 500 dolarů, což je v přepočtu asi 16 tisíc korun s DPH.

Je vidět, že si Nvidia užívá absenci pořádné konkurence a zkouší, co počítačoví hráči vydrží. Než ale vyneseme skutečné závěry, musíme si počkat na první reálné testy ve hrách, kde se ukáže, jaký je skutečný mezigenerační rozdíl. Dostupnost karet je stanovena na 20. září a do té doby se snad dočkáme i prvních recenzí.

Platit tak vysoký příplatek pouze za první generaci technologie, která ještě není příliš rozšířená, je totiž poměrně zbytečné.

Videoukázky z her

Shadow of the Tomb Raider

Battlefield V

Metro Exodus

Celá prezentace Nvidie

Diskuze (108) Další článek: Skype přichází s end-to-end šifrováním textové i hlasové komunikace

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,