Nvidia: PlayStation už nikdo nevyvine, proto máme Shield

Jako jediní z České republiky jsme si mohli na CESu popovídat s šéfem Nvidie Jen-Hsun Huangem o projektu Shield, Tegře 4 i serverech Grid.
Nvidia: PlayStation už nikdo nevyvine, proto máme Shield

Shield je na hry, mobilní i z počítače

A nakonec, když máme zařízení v cloudu, chtěli jsme, abyste si mohli užít hry, ať používáte tablety nebo telefony s Tegrou, počítač s GeForce, ale i specializované přenosné zařízení. Představili jsme nový produkt, kterému říkáme Shield. Na velkých fotkách samozřejmě vypadá Shield mohutně, ve skutečnosti je ale docela malý.

Toto zařízení s Androidem má stejný objem jako běžný herní ovladač a je navržené pro hraní her. Uvnitř je čistý Android. Tedy vše na vašem telefonu nebo tabletu, hudba, filmy, knížky nebo fotky, když je to v cloudu, je to po zapnutí hned tady. Není to herní konzole ve smyslu jednoúčelového uzavřeného systému. Když si donesete herní konzoli domů, musíte do ní dát hru. U tohoto zařízení stejně jako u domácího počítače, když si jej donesete domů, máte přístup už ke všemu obsahu, který jste si pořídili dříve.

Toto je tedy herní zařízení s Androidem, je otevřené, s čistým Androidem. V důsledku tak hry, které si můžete koupit, jsou od zdarma nebo velmi levných nebo až k prémiovým titulům. Nesnažíme se postavit herní konzoli. Nejsnažší způsob, jak se dívat na Shield, je jako na herní zařízení. Postavili jsme Shield, protože si myslíme, že když žijete digitální život s Androidem, když si chcete číst knihy a časopisy, koupíte si Nexus 7. To je podobné zařízení. Čistý Android, ale zaměřuje se nikoli na telefonování, ale na časopisy, knížky nebo filmy.

Když žijete s Androidem a chcete hrát hry, můžete je hrát na telefonu, stejně jako můžete číst na telefonu. Můžete je hrát i na tabletu, ale nyní máte k dispozici zařízení, které je optimalizované pro hry. Vidíme to jako doplnění těch zařízení, které už máte. V budoucnu budou fotoaparáty s Androidem, ledničky s Androidem, myčky nádobí s Androidem a vše bude propojené do cloudu. Toto je tedy herní zařízení propojené do Cloudu, s čistým otevřeným systémem Android.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Nvidia project Shield

Myslím, že unikátní schopnosti, které dokážeme poskytnout, řeší i problém, který nikdo jiný vyřešit neumí. Myslíme si, že když hrajete na Androidu, hrajete i na PC. A většina našich PC uživatelů používá i Android. Cítili jsme, že můžeme udělat zařízení, které dovolí vychutnat si hry přes Grid, Android hry z Tegra Zone, ale také vzdáleně hrát hry, které jste si pořídili na svém PC. Proto když nyní máte hry na Steamu, můžete je streamovat z počítače pomocí stejné architektury, kterou používá Grid a vychutnat si tak PC hry i na Shieldu.

Sice jsme to ještě neukázali, protože na tom stále pracujeme, ale nabízí se otázka, proč nedat tento server i rovnou do Shieldu. Proč by měl být Shield jen přijímač, proč není i server. Samozřejmě to tak může být. Budete tedy streamovat ze Shieldu do chytrého připojeného televizoru. Ve výsledku tak můžete hrát hry na libovolné obrazovce. Ty pixely mohou být na vašem počítači, televizoru, tabletu nebo kapesním zařízení.

To je tedy naše vize a toto je zařízení, které vše v naší strategii propojuje. Pokud se nám to podaří, mohli bychom si počítačovou grafiku vychutnávat stejně jako hudbu nebo video. O tom jsme tedy mluvili na CESu a nadšení nás upřímně překvapilo. Čekal jsem, že lidé budou zvědaví, ale když postavíte něco úplně nového, nevíte, jak to lidé přijmou. Protože je v Nvidii hodně hráčů, postavili jsme zařízení, které nám dává smysl, a je fajn vidět, že lidem se to tak líbí.

Herní konzole už neosloví grafikou, ale ovládáním

Myslíte si, že se změní současný uzavřený obchodní model herních konzolí na podobně otevřený systém jako je Project Shield?

Když se vrátíte a vzpomenete si, jak se vyvinuly herní konzole, zhruba před 25 lety se herní průmysl přesunul k 3D grafice. Tehdy žádné PC, žádný běžně použitelný počítač na světě nebyl schopný zobrazit 3D grafiku. A tak společnost, která chtěla poskytnout tuto zábavu, musela vyvinout celý nový počítač. V případě PlayStation 2 to stálo pravděpodobně dvě miliardy dolarů. To znamená vytvořit procesor, operační systém, konzoli, a také naučit vývojáře dělat hry na tento složitý Emotion engine. Vytvoření této konzole bylo nezbytně nutné, protože jinak ty hry nikde jinde jet nemohly.

Tehdy tak byl trh s konzolemi přibližně 10 miliónů kusů za rok a trh PC s 3D grafikou tvořil 0 kusů. Dnes, po dvaceti pěti letech, je trh s 3D konzolemi přibližně 10 miliónů kusů za rok, počet běžných počítačů zvládajících dobrou 3D grafiku je 1 miliarda. Vidíte ten rozdíl? Ve výsledku tak není důvod investovat miliardy dolarů do vytvoření herní konzole, která by byla výrazně lepší než současné počítače. Není také možné vynaložit pouhou jednu miliardu dolarů na vytvoření počítače, který je lepší než rozpočet na miliardu jiných počítačů. Není už možné vyvinout PlayStation 2. Výkon PlayStation 2 byl stokrát vyšší než u tehdejšího PC. Jak můžete vyrobit něco stokrát lepšího než je GeForce GXT 680? Jestli je něco takového možné, Nvidia by to měla udělat, že? Prostě to není možné.

Pokud tak není důvod vyvíjet novou architekturu a není možné nabídnout lepší výkon, tak proč potřebujete konzoli dotovat? Je tu spousta rychlých alternativ. Všechna tyto zařízení jsou v podstatě zdarma, už je máte. Důvod, proč je hraní na PC tak rozvinuté, je, že počítač už máte. Používáte ho na jiné věci. Proti zdarma se špatně soupeří. V neposlední řadě vývojáři nemusí platit licenční poplatky výrobci konzole, když mohou prodávat instalované základně stovek miliónů.

Proto se obchodní model změnil. Oni mají malou instalovanou základnu, takže cena musí být vysoká. Tady je instalovaná základna obrovská, takže cena může být nízká. Tedy zákazník vyhrává. Místo sto tisíc hráčů platících za hru může 100 milionů hráčů platit menší částku. Přináší to i nové obchodní modely jako Free-to-play, virtuální zboží, opět zákazník vyhrává. Můžete si zkusit nové hry, aniž byste zaplatili 800 až 1600 Kč, což může být překážkou.

Stále si myslím, že trh s herními konzolemi tady zůstane a nabídne velmi speciální zážitky jako například Microsoft Kinect. To není jednoduché udělat na telefonu ani na Shieldu. Proto si myslím, že budou muset udělat ještě speciálnější zážitky. Nintendo, Sony i Microsoft jsou velmi chytré a inovativní společnosti. Myslím si, že přijdou s novými způsoby, ale v zásadě jsou otevřené platformy pro hraní velmi důležité a je i vidět jak v poslední době rostou.

Témata článku: Technologie, Hardware, Video, Nvidia, Herní konzole, Rozhovory, Playstation, CES 2013, Playstation 4 herní konzole, Otevřený systém, Jediný počítač, Snímek, Visual Computing, Základní problém, Cloud Computing, Tehdejší pc, Modemy, Halo, LTE Modem, Marie, Grid, Tisíc hráčů, Herní počítač, Denver, Playstation 3 herní konzole, Počítače na Mall.cz



25 filmů, které musíte vidět, dokud jste ještě na světě. Víme, kde si je můžete pustit online

25 filmů, které musíte vidět, dokud jste ještě na světě. Víme, kde si je můžete pustit online

Vybrali jsme 25 jedinečných filmů napříč žánry a historií. Nabídnou to nejzajímavější ze světové i české filmové tvorby. Je to základní výběr, který byste podle nás měli vidět, pokud chcete mít přehled o kinematografii.

Vojtěch Malý
Filmy, které musíte vidět
Nejpirátěnější filmy: Co se teď nejvíc stahuje (aktualizace duben 2021)

Nejpirátěnější filmy: Co se teď nejvíc stahuje (aktualizace duben 2021)

Vzali jsme týdenní přehledy nejstahovanějších filmů, které se objevují na torrentech, a spojili je do jednoho žebříčku. Tohle jsou aktuálně filmy, které se na světě nejvíc pirátí.

Ondřej Králík
Filmy a seriály
Vývojář objevil po 25 letech nový easter egg ve Windows 95
Markéta Mikešová
Operační systémyWindows
NÁVOD: Jak spouštět Linux z USB flashdisku a k čemu je to vlastně dobré

NÁVOD: Jak spouštět Linux z USB flashdisku a k čemu je to vlastně dobré

Chtěli byste vyzkoušet Linux, ale nechce se vám nebezpečně laborovat s diskovými oddíly? Ukážeme vám, jak můžete spouštět tento alternativní operační systém z flashdisku nebo přenosného disku.

Karel Kilián
USBLinux