Nvidia: PlayStation už nikdo nevyvine, proto máme Shield

Jako jediní z České republiky jsme si mohli na CESu popovídat s šéfem Nvidie Jen-Hsun Huangem o projektu Shield, Tegře 4 i serverech Grid.

Na CESu jsme se opět dostali do úzké skupiny novinářů, kteří mohli vyzpovídat šéfa Nvidie. Jen-Hsun Huang toho letos na tiskové konferenci představil hodně: procesory Tegra 4, herní servery Grid a herní konzoli Shield pro hry na Androidu nebo pouštěné z počítače.

Jestli umíte anglicky, podívejte se na kompletní video s rozhovorem, textový přepis najdete níže.

Jen-Hsun Huang: Tento rok jsme ohlásili několik produktů, na kterých jsme už určitou dobu pracovali. Během tiskové konference jsem vykládal, jak změníme způsob, jakým lidé hrají počítačové hry. Víte, nVidia je společnost pro počítačovou grafiku, nebo chcete-li visual computing. A naší strategií je přinést naše zkušenosti s visual computing na co nejvíce platforem a zařízení. A umožnit zákazníkům užít si skvělou počítačovou grafiku na co nejvíce zařízeních.

Děláme čipy pro některá zařízení, ale chceme najít způsob, jak dostat krásnou počítačovou grafiku i k těm, které naše čipy nemají.

Tegra 4 a HDR

Během tiskové konference jsem oznámil Tegru 4. Tegra 4 bude bezpochyby nejvýkonnější mobilní procesor v této generaci. Takže jsem na něj velmi pyšný. Tegra 4 má také jednu schopnost, které byla pro mnohé překvapením. Touto funkcí je trvale zapnuté HDR. Už nemusíte přemýšlet, zda zapnout či vypnout HDR. Vy víte, že expozice je komplikovaný problém, zvláště venku, když chcete vyfotit něco pěkného.

HDR se dnes dělá spojováním dvou snímků – podexponovaného a přeexponovaného. A potom smartphone tyto snímky překryje, upraví posun a pomocí obrazových algoritmů upraví každou jasnou a tmavou oblast do jednoho logického pěkného snímku. Celý tento proces jsou čisté výpočty. Říkáme tomu výpočetní fotografie (computational photography).

Tegra 4 nabízí novou technologii, která nám umožňuje pořídit dvě fotky současně. Tyto dva snímky jsou přexponované a podexponované. A pak použijeme naše GPU pro velmi rychlé propojení těchto dvou snímků. Ve výsledku můžeme vyfotit HDR snímek stejně rychle jako jeden snímek. Což znamená, že můžete použít blesk. HDR neví, jak pracovat s bleskem, u kterého snímku jej použít a blesk není tak rychlý. Na druhé straně můžeme mít dávkové focení, používat blesk, natáčet HDR video. HDR nemusíte vypínat. Vyfotíte snímek rovnou s HDR. To si myslím, že byla docela revoluce.

Schopnost vyrobit architekturu podporující výpočetní fotografii přímo na procesoru je podle mne průlomová. To je jedna z funkcí Tegry 4 a tak můžeme použít tyto schopnosti uvnitř procesoru.

Hodně lidí se mne ptá, jak můžeme udělat smartphone ještě rychlejší, když Galaxy SIII je už pěkně rychlý telefon. Galaxy S III je rychlý, ale uváděním nových funkcí jako je HDR fotografie, si myslím můžeme vyrobit mnohem magičtější zařízení. A abychom toho dosáhli, musíme nabídnout výkon, který to umožní. To je tedy Tegra 4, procesor.

Grafika v cloudu

Jestli chcete lidem umožnit přístup ke skvělé počítačové grafice na jakémkoli zařízení, jedinou cestou je cloud. Víme, že máme hudbu a video na jakémkoli zařízení díky cloudu, ale bohatou grafiku zatím ne. Důvodem je unikátnost počítačové grafiky. Zatímco hudba a video jsou už předem nahrané, časopisy a knihy už předem udělané, my už to jenom přehráváme. 3D grafika je interaktivní, což znamená, že každý snímek je vypočítaný z nuly. Proto každý další snímek vypadá jinak. Musíte to navíc dělat tak rychle, že se nevytratí pocit kontroly nad prostředím. Počítačová grafika není jako žádné jiné médium na světě. Proto, ač byl cloud computing dostupný pro každé jiné médium, pro počítačovou grafiku zatím ne.

Takže někdo musí přijít a vyvinout technologii. Procesor, systém, software, spojení od serveru k příjemci, někdo musí vyvinout všechny tyto díly a spojit je dohromady. A kdo jiný by to mohl udělat, než největší firma v počítačové grafice? Nemá smysl, aby to dělal někdo jiný. Proto jsme se rozhodli, že je to problém, který můžeme rozlousknout od začátku až do konce.

Na CESu jsme tak oznámili náš Grid server, GPU server. Uvnitř Gridu je Kepler GPU, které zvládá posílat výstup do počítačové sítě místo na displej monitoru. Také umí při malých rozměrech podporovat mnoho uživatelů současně. A samozřejmě umí se vším systémovým softwarem, hypervizory, GPU hypervizory a connection brokery pro sestavení spojení s koncovým uživatelem vytvořit v podstatě grafický počítač uvnitř tohoto serveru. Takže to je náš první plně integrovaný produkt. Navrhli jsme vše od samého počátku od čipu, systému po software. Celé to funguje jako jedno zařízení.

Grid znamená pro grafiku to, co NAS v síti pro ukládání dat. Není to běžný univerzální počítač. Nedává smysl, aby HP nebo Dell stavěli takového stroje. Toto je dedikované zařízení pro streamování počítačové grafiky, jako jsou například hry.

Témata článku: Video, Hardware, Technologie, Rozhovory, Nvidia, Herní konzole, Playstation, CES 2013, Cloud Computing, Playstation 4 herní konzole, Grey, LTE Modem, Denver, Samostatný čip, Důležitý produkt, Grafik, Grafika, Shield, 4G Lte, Počítačová grafika, Zařízení, Konkurence, Playstation 5 herní konzole, Herní počítač, Milión kusů

Určitě si přečtěte

Velká podzimní aktualizace Windows 10 je tady: Co přináší Fall Creators Update

Velká podzimní aktualizace Windows 10 je tady: Co přináší Fall Creators Update

** Po půl roce je tu další aktualizace Windows ** A opět přináší hlavně hromadu drobných kosmetických vylepšení ** Podívali jsme se na ty nejzajímavější

17.  10.  2017 | Jakub Čížek | 185

Budoucností Windows 10 je Fluent Design. Takto bude jednou vypadat celý systém

Budoucností Windows 10 je Fluent Design. Takto bude jednou vypadat celý systém

** Fluent Design je vzhled, do kterého postupně Microsoft převleče celý systém ** Staví na průhlednosti a velkých plochách ** Do Windows 10 se z části dostane už zítra při vydání podzimní aktualizace

16.  10.  2017 | Stanislav Janů | 155

Jak funguje největší akumulátor v Česku: podívejte se do elektrárny Dlouhé Stráně

Jak funguje největší akumulátor v Česku: podívejte se do elektrárny Dlouhé Stráně

** Přečerpávací vodní elektrárna Dlouhé stráně je obdivuhodné technické dílo ** Stejná turbína vyrábí elektřinu i tlačí vodu zpět do horního jezera ** Strojovna elektrárny je zabudována v podzemí

19.  10.  2017 | David Polesný | 17

Nejlepší optické iluze: Z toho vám půjde hlava kolem

Nejlepší optické iluze: Z toho vám půjde hlava kolem

** Mozek se nechá snadno ošálit, a to mnoha způsoby ** Podívejte se na několik nejlepších optických iluzí ** Iluze dokazují, že vnímání reality může být značně zkreslené

16.  10.  2017 | Vojtěch Malý


Aktuální číslo časopisu Computer

Nový seriál o programování elektroniky

Otestovali jsme 17 bezdrátových sluchátek

Jak na nákup vánočních dárků ze zahraničí

4 tankové tiskárny v přímém souboji