Mazec, takže 5070 je o 50 dolarů levnější, ale česká cena je prakticky úplně stejná, jako byla u o 50 dolarů dražší 4070. To se zase někomu povedlo.
Dobře a je někde porovnání i bez těch fičur jako je RT a DLSS? Prostě hrubý výkon těch karet. DLSS beru jako nutné zlo / přijatelný bonus, ale při představě, že je to hlavní zdroj fpsek se mi chce blejt. Pokud karta vyplodí jen 20 fps, a k tomu dlss přidá dalších 80, tak sice můžu onanovat nad hodnotou 100 fps z měřidla snímků, ale herní požitek bude blízko těm 20ti fpskům. AI tam prostě nemůže vyrobit enemáka, který v reálném snímku nebyl nebo reagovat na klávesu/kliknutí.Začínám uvažovat o nové grafice, ale pokud hlavní přínos nové generace je v tom, že si grafika vymýšlí nereálné snímky tak jsem dost zklamaný.
Bez těch featur je tu dávno výkonu dost, ale když už dnes hry mají RT bez možnosti jeho vypnutí a pro antialiasing se běžně používá DLAA, tzn DLSS, to totiž nemusí sloužít jen k upscale, ale naopak k downscale s lepšími výsledky než DSR, které funguje už dlouhá léta.A s těci 20 a 80 FPS, tedy konkrétně framgegen to není to samé jako upscale, kdy karta má výkon na 20 FPS v nativním rozlišení ale zvládne 80 v nižším rozlišení, které se následně pomocí AI rekonstruuje... Tohle je naprosto standardní u konzolí, které by 4k nativně v rozumných FPS vůbec nedaly. Jde jen o to jak kvalitní je ta rekonstrukce.U Framegenu to skutečně tak je, protože snímky navíc se skutečně "vymyslí". Proto se také doporučuje používat framegen kdy jsou základní FPS dostatečné. Stejně tak to může přidávat smoothnes, dnes jsem v jiné diskuzi psal, pokud mám výkon na 60FPS bez framegen, tak s framegen můžu mít 120 nebo taky 240 FPS při srovnatelné latenci. jako při 60FPS bez něj. Ale smoothnes pohybu bude daleko lepší s framegenem.A cesta skutečně jde formou lepšího upscalingu, lepšího "vymýšlení", navyšuje se ale i výkon, rasterizačního výkonu je ale dost, ten už netřeba hrotit, takže nějakých 20-30-40% je víc než dost. NV přidává AI do RT procesingu, kdy to umožní využít výrazně více paprsků = realističtější výsledek, nebo uvádí programovatelné shadery, které mohou využívat AI akceleraci, stejně tak bude možné používat AI výkon RTX karet pro AI ve hrách, třeba chování NPC...Hrubý, obecný výkon už se prostě nepočítá, když ty featury zvládají násobné objemy "práce" za nižší energetické nároky. Tam konec konců směřují i všechny chytrá zařízení, už dávno není potřeba výkonnějších CPU (v customer segmentech), ale potřebujeme to dělat efektivněji, za méně energie, příklad zpracování obrazu, i levný low end mobil umí zprocesovat 4k HEVC/AV1 video s minimálními nároky na příkon, kde bez všech video enginů a ISP by to musel hrubou silou počítat brutálně silný obecný procesor.
Názor byl 3× upraven, naposled 7. 1. 2025 19:51
U jaké hry to nejde vypnout? Prosím nějaký příklad, díky ;) dál jsem nečetl.
Avatar a Starwars Outlaws, tzn snowdrop engine. sw outlaws jsou always on rt contact shardows, diffuse a specular reflections. Dalsi rt efekty uz jde zapnout/vypnout. A k avatarovi https://www.gamestar.de/artikel/avatar...71105.htmlTam kde neni hw akcelerace se rt pocita sw cestou. Pro vyvojare je pouziti rt vzdy, misto rasterozace mene pracne a s lepsim vysledkem. A vykon je u lecceho stejny nebo lepsi. Treba v controlu byla cast rt mene narocna nez rasterozace, ktera byla mene realisticka nez rt. Uz se tesim na Division 3, snowdrop se od 2016 hodne vylepsil, ale drive nez 2027 to necekam.. Massive na to porad dela hromadne nabory lidi.
Názor byl 1× upraven, naposled 8. 1. 2025 07:41
Nevím jak to dělám, ale když nic nekupuju, tak jsou nové generace buď nezajímavé, nebo se zvedne cena oproti předchozí. Ale jakmile se rozhoupu, přijde generace která je při navýšení výkonu levnější. Vloni jsem pořídil 4070 Super, takže vy co ne, nemáte zač 😀 (ale omlouvám se že to není jako když jsem kdysi koupil 8800GTS a dva týdny na to mimořádně vyběhla 8800GT, která měla o polovinu vyšší výkon při poloviční ceně 😀 )
A to je problém?Už nějakou dobu si užíváš výkonu 4070S.Když nová generace nebude tak zásadně lepší že by ti to stálo za upgrade, žádný problém nemáš, pokud to bude pro tebe atraktivní tak vlastnictví 4070S ti nebrání koupit něco z 5000 řady a tu 4070S můžeš prodat. Problem solved.Osobně jsem někdy koncem prázdnin taky zatoužil po 4070S, ale nebylo to vlyoženě kritické, jelikož rumory mluvily o nové generaci začátkem podzimu, tak jsem čekal, po měsíci se objevily zvěsti že to bude spíš na začátku zimy, tak jsem si řekl, ok k vánocům, a v listopadu už bylo jasné že to bude až po novém roce, tak jsem si řekl že těch pár týdnů ještě můžu počkat, k vánocům si dám nový mobil a grafika bude na začátku jara k narozkám a kdyby něco, tak 4070S si budu moct pořád koupit. No a teď už to vidím poměrně jasně na 5070 a ty narozeniny :)kdyby mě to trápilo, tak už jsem měl dávno tu 4070S a o upgrade na 5000 řadu bych vůbec neuvažoval.
A kde říkám že je to problém? Mě to tak krásně vychází tak dlouho, že už se tím jen bavím. Momentálně o výměně fakt neuvažuju. S mým štěstím, kdybych to vyměnil, tak to bude poprvé co Nvidia uvede dvě modelové řady za rok 😀
No jestli tohle myslí vážně jako novou generaci, tak doufám že vydá... z toho všudypřítomného AI je mi k blití pomalu ;)
AI v nove generaci pomaha u RT, kde lze pouzivat vice rays = zvysije realističnost. AI akcelerace lze nove pouzit v shaderech = nove moznosti. AI bude mozne pouzit pro herni mechaniky, treba pro kontrolu NPC, ktere mohou s menší zátěži inteligentně reagovat, u otevřených světu reagujících na hráče jsou to obrovské výpočty, zda nejake npc nekde na druhe straně sveta může vedet co hrac udelal. Hw akcelerované AI modely umožní sledovat daleko vice interakcí a daleko rychleji..
Hele to už při minulé generaci NV blábolila, že nové karty budou 4x výkonnější než předchozí... Reálně tak 10-20% nanejvýš, ještě jim ty halucinace někdo žere? :) To už se ani nedá nazvat lhaním, to je prostě marketigová nepříčetnost.
Ale ony 4x výkonnější byly, třeba když jsem vyměnil GTX1080 za RTX2070S, v rastru to bylo asi 30%, ale kvůli rastru jsem neupgradoval, upgradoval jsem kvůli RT a tam ten výkon byl minimálně 3x vyšší, a kde jsem mohl použít DLSS, tak jsem se dostal teoreticky až na 10 násobný výkon.Rastr výkonu dnes máš hromadu, potřebuješ RT výkon, potřebuješ tu AI rekonstrukci, když ne kvůli upscale, tak minimálně kvůli antialiasingu/downscale. U nejnáročnějších titulů s PathTracingem je pak nedocenitelný framegen. Díky novému framegenu s DLSS 4 můžeš ten výkon neskutečně znásobit a to i kdyby měla grafika dost výkonu bez něj. Třeba v MSFS mě v určitých scénářích brzdí CPU (5800x3D, což je v MSFS výkonnější než kterékoli non 3D CPU AMD i Intelu), konzistentně to dává tak 30 FPS (velké addon letiště, komplexní addon letadlo, na finále, kdy na letišti začnou všechny efekty, AI provoz a detaily), s framegenem s DLSS 4 můžeš mít v danou chvíli 120 FPS, takže zobrazení bude působit daleko plynuleji, latence bude stejná, ale hlavně je irelevantní, když to letadlo na povel reaguje třeba až po 10 sekundách, protože to je fyziky, mnohatunové kolosy s malými řídícími plochami a turbínovými motory reagují pomalu, tak pár ms nehraje roli
Tak konkrétně u MSFS, když jsem zapnul DLSS musel jsem konstatovat, že kdybych snížil rozlišení a sundal brýle, tak by to vyšlo tak nějak na stejno, jen by mi byla zima na nohy. Fakt nevím jak hrozně by hra musela jet, abych byl ochoten to zapnout.
Tak ja bych okamžitě zapl framegen, kdyby mi to grafika podporovala. Kdyz si vezmes komplexní letadlo a scenerku velkého letiste, tak na finale ani nejnovejsi ryzeny 3d (ktere jsou vlastni vykonova liga v msfs) budes rad ze se ti fps udrzi nad 30. Na vic ty cpu nemaji i kdyz frafika jede na pul plynu. FG ti udela krasne FPS.Stejne tak ti fg umozni vyuzit treba 240Hz 4k monitor i kdyz mas vykon jen na 60FPS. Input lag to neovlivni protoze porad budes mit tech 60 realnych snimku jako bez fg, ale smoothness bude lepsi.A jestli se ti libi/nelibi vysledek dlss je subjektivni. V msfs mi to nevadi u steam gauges letadel, u glass cockpit ano - lehce maze text na dispejich, ale ja radeji ty steam gauges kokpity. Dalsi vec je v jakem rozliseni to dlss pouzivas. Cim vyssi, tim lepsi vysledek. Na fhd ti bude dlss quality renderovat cca 900p (zalezi na titulu, muze byt i mene) a dat na rekonstrukci je malo. Kdezto kdyz budes mit 4k a bude to renderovat v qhd, rekonstrukce bude kvalitnější protoze mas nasobne vic dat pro rekonstrukci. U vetsiny her nepozoruji viditelny rozdil mezi native a dlss quality. Pouzivam uwqhd monitor. Kdybych mel 5k/2k ultrawide, bylo by to jeste lepsi.DLSS se dnes navic bezne pouziva pro antialiasing - DLAA. Vysledky jsou typicky lepsi nez u TAA.
Názor byl 2× upraven, naposled 8. 1. 2025 08:38
Rozlišení de facto 2x 2064x2208. Ale i když zvednu škálování třeba na 1.5, tak je to taková mazanice, že přístroje prostě nepřečtu. To není o tom jestli se mi to líbí nebo ne, ale o to, jestli se s tím pak dá letět nebo ne. A se zapnutým DLSS jde lítat leda tak odhadem.Jako je pravda, že na 4k TV je to o maličko lepší, ale stejně je to taková z nouze cnost. Nic co bych chtěl používat, pokud existuje jiná možnost.Lítám výhradně s Icon A5.
Tak to abych tu svou milovanou 4090 odvezl do sběru ne?
Pokud je frame generation teď povinnou součástí DLSS tak je to podvod a hlavně to nechci, DLSS v pohodě, na to jsem zvyklej a funguje to pěkně, ale frame generation dělá takovej input lag že moc nechápu proč to zapínat, ze 20 FPS to fakt 60 neudělá, jenom fejkovejch 60 pro youtubery ale hrát se to reálně nedá a moc nevěřim že to bude teď lepší, to řikaj vždycky a je to jenom propaganda a bohužel většina populace je tak opožděná že jim ty lagy nevaděj a to je konec civilizace, protože pro ně se všechno vyvíjí.
DLSS a frame generation funguje separatne a zalezi na vyvojarich, jak presne to pouziji. Typicky jsou to dve ruzne volby v nastaveni daneho titulu. Tohle jsou spis takove zmatecne formulace (jak na strane novinaru, tak i na strane Nvidia) o "kouzelnem" ziskavani FPS.Ale bohuzel je obecny trend uz s DLSS pocitat jako s necim, co bude vzdy zapnute a optimalizace se dela kolem toho. Nebude se optimalizovat chod s nativnim obrazem, coz mi prijde smutne.
DLSS fakt zapnuté nebude pořád, ale RT ano, už dnes máme hry, které používají RT i v nejnižších nastaveních a vypnout je nejde. Pro vývojáře je to daleko lepší, protože nemusí dělat vylomeniny s rasterizací, nemusí generovat "fake" zdroje světel, nemusí zapékat některé efekty do textur nebo vkládat "fake" neviditelné objekty aby mohly házet obraz i když nejsou viditelné kameře, ale odraz viditelný kameře je... Tohle RT dělá automaticky. A ten DLSS pokud jde o upscale, tak to je nutnost díky vysokým nárokům, zvláště u path tracingu. Nebo na konzolích, ty aby zvládly 4k, musí renderovat v nižších rozlišeních a výkonem jsou srovnatelné zhruba s RTX2060S. která stejný detail ve stejné hře zvládne nativně 4k při stejných FPS ale konzole renderuje klidně i 1440p aby to vůbec dala.DLSS se dnes ale používá i pro antialiasing a může se používat pro downscale, dřív jsi mohl používat jen DSR, které to zmenšení dělalo jednoduchým alzogitmem, DLSS přidá AI zpracování.Framegen pak může přidat větší smoothness, zvláště do her kde tě limituje CPU, třeba takový MSFS, který v kritické situaci s topovými herními CPU dává 30FPS s odřenýma ušima, tak díky framgenu budeš mít klidně high refresh rate experience. Samo když máš nízký základ a spolehneš se na framegen, zaplatíš za to latencí. Ale když je základ dostatečný a ty přidáš extra dogenerované snímky, tak můžeš krmit i dost rychlé monitory aniž bys musel mít tak velký hrubý výkon grafiky a cpu.
Jiste. Vime, proc se DLSS pouziva. Problem je, ze to dopadne jako vzdy, vyvojari to pouziji jako jednodussi moznost, jak provozovat hry na rozumnych fps, vykaslou se na optimalizaci enginu, bez DLSS a podobnych funkci pak nebudou tituly prakticky hratelne a sbohem, nativni rozliseni...
Input lag je minimálně 90 % hráčů úplně ukradený.
A 5060 kedy predstavia?
Nejspíš až za několik měsíců. Mezi RTX 4090 a RTX 4060 bylo asi tři čtvrtě roku. 😀
Ale jo. Určitě tomu věřte! 😀
AI není výkon.Tudíž nenabídne.
AI samozřejmě výkon je, umožnuje využít třeba daleko víc parsků při RT = realističtější zobrazení. Programovatelné sharery budou moct použít Ai akcelerace, bude možné některé tasky které dnes řeší CPU přesunout na GPU, třeba ovládání NPC, kde bude možné použít generativní AI = chytřejší NPC...AI výkon může sloužit k lepší rekonstrukci obrazu = kvalitnější upscaling, kvalitnější anti aliasing, kvalitnější downscaling.
Kdo má zájem, může se podívat na představovačky třeba zde: http://www.ddworld.cz/videa/pc-a-it/...s-atd.html
nebylo by lepší odkázat rovnou na ty videa?
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.