Novým bojištěm firem AMD a Intel se stávají Indie a Čína

Čína se stala za loňský rok jedničkou ve vývozu informačních a komunikačních technologií a předstihla Spojené státy. I Indie je v IT odvětví velmi perspektivní. Není tedy divu, že právě do těchto oblastí zaměřují svojí pozornost dva rivalové - AMD a Intel.
Novým bojištěm firem AMD a Intel se stávají Indie a Čína

Společnosti AMD a Intel spolu bojují již celá léta. Jeden druhého se snaží překonat technologicky a kde to nejde, pomůže nějaká ta žaloba. V globálním měřítku patří zatím Intelu zhruba 85 procent trhu počítačů a serverů, zbytek pak patří AMD. Globální čísla jsou však často matoucí, v některých oblastech či lokálních trzích je na tom AMD podstatně lépe než jinde.

Indie a Čína jako nové bojiště

Intel má ze své pozice přesto jistou výhodu a tak AMD musí hledat nové a nové příležitosti. Ohromné peníze generují a budou generovat trhy, jako je Čína a Indie. A právě tam se teď přesouvá zájem firmy AMD. Intel si však nechce nechat nic ujít, takže obě firmy svádějí v těchto zemích zajímavé souboje. "Budoucí růst Intelu bude poháněn rozvíjejícími se trhy a Čína a Indie jsou klíčové". To alespoň prohlásil Amar Babu, ředitel prodeje a marketingu Intelu pro oblast jižní Asie.

O důležitosti těchto trhů asi netřeba příliš spekulovat. Obrovský potenciál levné pracovní síly vede například k tomu, že Čína je největším výrobcem notebooků, mobilních telefonů a dalšího hardware a překonává i Spojené státy. Podle údajů OECD za minulý rok dosáhl vývoz informačních a komunikačních technologií z Číny hodnoty 180 miliard dolarů, zatímco Spojené státy vyvezly IT zboží "jen" za 149 miliard.

Přitom ještě rok před tím byly Spojené státy na špičce se 137 miliardami, zatímco Čína byla se 123 miliardami druhá. Důležitost čínského a také indického trhu je tak zjevná. Evropa i Spojené státy přestávají na asijské trhy stačit. Není tak žádné překvapení, že se výrobci procesorů snaží získat v těchto oblastech výhodné pozice (alespoň do té doby, než si Čína nebo Indie začnou vyrábět své vlastní procesory).

Kdo dá víc?

Jednotlivé kroky, které obě firmy podnikají, aby nalákaly místní výrobce hardware, jsou někdy až úsměvné. Na konci listopadu navštívil Hector Ruiz, CEO společnosti AMD, Indii a přislíbil, že AMD vstoupí do konsorcia, která hodlá vybudovat v Indii první továrnu na polovodiče. Hned vzápětí přišel Craig Barrett, předseda představenstva Intelu, s nabídkou miliardy dolarů jako investice do výzkumu čipů v Bangalore a do některých indických podniků.

Během říjnové návštěvy Číny zase Hector Ruiz "nabídl Pekingu", že se AMD podělí o své technologie. Naproti tomu Barrett zase před týdnem otevřel v západní Číně novou montážní a testovací továrnu za 200 milionů dolarů.

Úspěchy AMD

AMD již zaznamenává první slušné úspěchy. Podařilo se například uzavřít velmi výhodnou smlouvu s čínským gigantem Lenovo, který vede čínský trh, má velký vliv v celé Asii a jistě také víte, že před časem pohltil počítačovou divizi IBM. Ve většině desktopových sestav, které Lenovo prodává v těchto lokalitách, tak najdete procesory AMD. Tento krok pak dokonce zvýšil podíl AMD na trhu téměř dvojnásobně a vyskočil až na 19 procent. Byl to rozhodně velmi klíčový úspěch.

I v Indii však zaznamenává AMD celkem hmatatelné úspěchy. Díky silnému partnerství s lokálními distributory počítačů získalo AMD 13 procent trhu, přičemž ještě nedávno byl podíl nulový. Úspěchu AMD však trochu nahrál i Intel. Například v létě se snažil indický ministr pro technologie Dayanidhi Maran přesvědčit Intel k otevření továrny pro testování v čipů v Indii. Craig Barrett však na nabídku reagoval vyhýbavě. Toho se chopila společnost AMD a přislíbila dodat technologii pro tuto továrnu. Na oplátku pak Maran slíbil AMD, že ministerstva a státní organizace jako jsou třeba železnice nebo školy mohou používat i procesory od AMD. Dřívější politika vlády a příslušná smlouva zaručovala v tomto segmentu monopol Intelu.

Jenže ani všechny tyto úspěchy zatím nestačí společnosti AMD k vítězství v souboji s Intelem ani v Indii ani v Číně. Intel má stále rozhodující podíl na trhu, větší prodeje i lepší distribuci a také tisíce výzkumníků. Na příští rok navíc chystá Intel další trumf v podobě levného počítače, který má být použit na vesnicích jako "multimediální kiosek" v oblastech Indie a pravděpodobně se dostane i do Číny.

Témata článku: Hardware, Čína, Indie, Levné zboží, Indický ministr, Hector, Bojiště, Jižní Asie, Silný vliv, Asijský trh, Čínské mobilní telefony, Hmatatelná výhoda, OECD, Zjevná výhoda, Čínský výrobce, Bangalore, Spojené státy, Čínský trh, Baby, Obrovské překvapení, Kiosek

Určitě si přečtěte

Tesla chce změnit nákladní dopravu. Její elektrický náklaďák má ohromující parametry

Tesla chce změnit nákladní dopravu. Její elektrický náklaďák má ohromující parametry

** Tesla představila elektrický kamion ** Má obdivuhodný výkon i dojezd ** Prodávat by se měl už za dva roky

17.  11.  2017 | Vojtěch Malý | 228

Nejlepší notebooky do 10 tisíc, které si teď můžete koupit

Nejlepší notebooky do 10 tisíc, které si teď můžete koupit

** I pod hranicí desíti tisíc korun existují dobře použitelné notebooky ** Mohou plnit roli pracovního stroje i zařízení pro zábavu ** Nejlevnější použitelný notebook koupíte za pět a půl tisíce

16.  11.  2017 | Stanislav Janů | 54

Do 20 let nebude nikdo vlastnit auta, říká zkušený šéf několika automobilek

Do 20 let nebude nikdo vlastnit auta, říká zkušený šéf několika automobilek

** Bývalý šéf a expert z několika velkých automobilek se vyjádřil k budoucnosti tohoto průmyslu ** Do 20 let „nikdo“ nebude vlastnit auta ** Veškerá doprava bude řešená pomocí velkých logistických platforem

15.  11.  2017 | Karel Javůrek | 75


Aktuální číslo časopisu Computer

Otestovali jsme 5 HDR 4K televizorů

Jak natáčet video zrcadlovkou

Vytvořte si chytrou domácnost

Radíme s koupí počítačového zdroje