Nový trh aktivních síťových prvků

Nový segment trhu je velký a extrémně zajímavý.
Že jde v komunikacích o velké peníze, nepochybuje snad nikdo. Groteskně na člověka působí prezentace čísel, která se evidentně střetávají snad v každém odstavci. Na tiskové konferenci společnosti Cisco Systems jsou prezentována čísla podílu společnosti na trhu aktivních síťových komponent. Průzkum tvořila jedna z pěti renomovaných agentur zabývajících se statistickým vyhodnocováním trhu a Cisco Systems je podle této tabulku první v osmi z desíti kategoriích. Dvaadvacet hodin poté zasedám za stůl při prezentaci společnosti Bay Networks, která se také chlubí vynikajícími výsledky prodeje, a opět vítězí v sedmi z desíti kategorií, ovšem průzkum dělal někdo zcela jiný (prý také nezávislý). Co si o tom myslet? Jsou dvě možnosti, buď tyto firmy průzkumy dělají špatně nebo dochází k jejich zkreslení při prezentacích. Ať je to jak chce, není to fér.

Přepínání na třetím "patře"

S příchodem nové idei o přepínání na třetí síťové vrstvě jsme mohli zaznamenat bleskové reakce největších výrobců aktivních síťových prvků. Co je zatím zcela jistě spojuje je to, že všechny o sobě tvrdí, že tento segment trhu je velký a pro jejich firmu extrémně zajímavý.

Na tiskové konferenci společnosti Cisco Systems jsme se dozvěděli známá fakta nijak nevybočující z běžného rámce informací, které jsou každodenně k dispozici. Rezignoval jsem na tisíckrát položené otázky a raději se zeptal ředitele Miloslava Ruta na to, jaké zkušenosti má Cisco na našem trhu s tzv. šedými kanály (tedy obchodními cestami, které vedou mimo oficiální distribuční kanály). Zde totiž číhá potenciální problém pro zákazníka, protože nákup prostřednictvím takového obchodního kanálu v sobě zahrnuje riziko s nedostatečným servisem a neschopností dodavatele poskytnou dodatečné služby.

Nevybírejte podle ceny

Cisco podle odhadů ředitele Ruta takto ztrácí na našem trhu kolem pěti procent svých "hlídaných" dodávek. Myslím, že podobná situace je i u ostatních firem na trhu aktivních prvků a že tento problém není zcela vymýtitelný. Na toto téma mně zaujala ještě jedna otázka týkající se účastí českých partnerů Cisco Systems ve veřejných soutěžích. Mnohdy (a společnost Bay Networks s tím bojovala již před dvěma lety) se stává, že do soutěže se hlásí i několik partnerů firmy Cisco a dochází k cenovým střetům mezi distributory. Tak se například může setkat levní reseleři a z principu dražší partneři s certifikátem pro provádění podnikových (enterprise) instalací, např. s ATM nebo FDDI. Cisco v těchto případech nezasahuje, ale spíše se snaží zákazníkovi vysvětlit, jaký partner by pro konkrétní projekt byl asi nejvhodnější.

Z finančního hlediska se Cisco u nás nechce smířit s inflačním růstem objemu obchodu a jejich čtyřicetiprocentní plán nárůstu pro letošní rok mnohé novináře zatlačil do křesel… Za současného ne zcela robustního stavu distribuční sítě by to ve firmě Cisco neměli snadné, plán proto také hovoří o rozšíření počtu tzv. Silver partnerů (u nás jej vlastní Expert&Partner Engineering). Procentní čtyřicítka ovšem není až tak extrémní číslo, jak by se zdálo; pokud vezmeme v úvahu další propad koruny, inflaci okolo desíti jedenácti procent a přirozený růst tohoto segmentu trhu…

Že Cisco změnit svůj tržní záběr, potvrzuje svými novými prvky útočícími na dobře obsazený segment trhu SOHO pro malé sítě a podniky. Cisco v tomto postupuje cestou od VELKÝCH instalací směrem "dolů". Poslední řada Cisco Networked Office stack je jen název pro skupinu jednoduchých produktů Cisco 1600 směrovač, rozbočovač, přepínač Cisco 1548 10/100, rozbočovač Cisco 1528 a webový server Micro Webserver 200. Jistě každého napadne jistě ne náhodná podobnost s produktem společnosti 3Com s názvem OfficeConnect. Rádi bychom v tomto navázali na naši speciální přílohu o aktivních prvcích typu SOHO z čísla 8/97 a představíme vám v nejbližších číslech i novinky v této oblasti.

Dvaadvacet hodin poté

Po dvaadvaceti hodinách a pár tisícovkách kilometrů vzduchem uspořádala společnost Bay Networks prezentaci svých představ dalšího vývoje zejména v oblasti přepínání na třetí vrstvě. Přestože se cesta do Monte Carla klikatila až hrůza, neušla mému oku tabulka, kde se hovoří o 26procentním podílu společnosti na trhu sítí Token Ring.

Osobně jsem si myslel, že se jedná o překlep nebo chybu, ale vše později vysvětlil Dave House (prezident, CEO, ředitel) při jedné diskusi s německými a českými (českým) novináři. Růst Bay Networks v sítích Token Ring není plánován pro vývoj nových zařízení, ale spíše pro zařízení, kterými chce společnost Bay Networks umožnit migraci ze sítí Token Ring k ATM. Samozřejmě, že tato myšlenka najde více obchodního dopadu zejména na trhu v USA, ale i přesto je zajímavé ji registrovat. Stále mně ovšem přepadají pochybnosti o možná trošku podceněném významu "stovkového" a gigabitového Ethernetu, který může cestě Token Ring-ATM nasadit ještě citelnou ránu v odbočce Token Ring-Ethernet-Gigabit Ethernet-ATM. Ovšem v době, kdy je u nás kolem 80 procent sítí vystaveno na technologii Ethernet (můj odhad) je jakýkoliv giga-mega Ethernet bezpředmětný.

Dave House zeštíhlel společně se "svou" firmou

Dave House představil Bay Networks více jako firmu jednotnou a omlazující se. V době, kdy odcházel z firmy Intel, opouštěl ji jako šéf divize Architektury procesorů; jako otec kampaně Intel Inside a zakladatel aliance s firmou Hewlett-Packard založené pro spolupráci ve vývoji 64bitové architektury. Dnes se například ve Francii (obchodní centrum pro oblast Evropy, střední a východní Evropy) významně posilují týmy na všech úrovních a produktové řady se soustředí kromě zavedených komodit (kabelové modemy, střední a menší přepínače a rozbočovače) také na nové technologie přepínání na druhé a třetí vrstvě a ATM.

Tisková konference ve své podstatě nebyla vůbec tisková. Celá společnost doznala loni významných organizačních změn, které měly za úkol odstranit snad věčné kastování zaměstnanců na Wellfleet a Centilion a zprůhlednit obchodní a marketingový aparát. Loni v květnu oznámená produktová řada Adaptive Networking sice oživila firmu, ale úsporná opatření se také asi dotkla jejího šéfa – na konferenci přišel bez svého knírku.

Ačkoliv asi nejvíce radosti udělal lidem v Bay Networks velice dobře prodávaný přepínač Bay 350, 70procentní podíl na trhu kabelových modemů nebo finanční výsledky za poslední kvartál; naplněné 650 miliony dolarů (25procentní nárůst proti poslednímu 2. kvartálu), nesmíme zapomenout na přímou konkurenci Cisco Systems (růst 27 procent), 3Com (ztráta 146 mil.). V prodeji přepínače 350 byl na konci února zaznamenán milióntý prodaný port (!); což je něco kolem šedesáti tisíc přepínačů, pokud počítáme 16 portů na přepínač.

Kromě uvedených produktů spoléhají zejména na nové přepínání na třetí vrstvě a produkty Accelar 1000 s jejich variantami označenými 1200; první krabice s 1200 by měly být až v dubnu, takže zatím jen bublina. Bay Network se hlásí k myšlence přepínání na třetí vrstvě a zejména k útoku na pozice Cisco Systems v oblasti směrovačů. Na prosazení nové technologie vrhá Bay Networks všechny síly do marketingu a hodlá pořádat 29 seminářů po celém světě s předpokládanou průměrnou účastí kolem 300 lidí. Dnes se tedy vsází na několik karet a všichni doufají, že to zrovna budou esa, nikdo z odborníků totiž není přesvědčen, že by zrovna přepínání na třetí vrstvě mělo být konečnou přepínací horečky.

Poslední poznámka: ocenění Silver Partner Sisco Systems dostala i společnost ANECT, a. s.

Váš názor Další článek: Co jste chtěli vědět o tvorbě webových stránek a báli jste se zeptat

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,