Nový příběh Apple: návrat se podařil, podaří se i růst?

Úspěšný MacWorld potvrdil, že firma Apple zůstává hrdým a obdivovaným inovátorem, společností, kterou nelze přehlédnout ani zapomenout – ale kdy se jí podaří překonat pět let starý rekord v příjmech?
Úspěšný MacWorld potvrdil, že firma Apple zůstává hrdým a obdivovaným inovátorem, společností, kterou nelze přehlédnout ani zapomenout – ale kdy se jí podaří překonat pět let starý rekord v příjmech?

Výstava MacWorld Expo, která se koná dvakrát do roka a je věnována pouze této jediné značce (a všemu, co je „okolo ní“, tj. periferiím, softwaru atd.), je vůbec čímsi výjimečným: nedovedeme si představit nějaké dvakrát do roka konané „Compaq Expo“ nebo „Cisco Expo“, zatímco applisté, ti se mají – na svůj velký svátek se těší hned dvakrát do roka (a ještě mají Vánoce).

Letošní MacWorld byl rekordně úspěšný a potvrdil, že firma Apple už prakticky nemá žádný problém s přítomností: řady věrných neřídnou a spíše se mírně množí, produkty jsou výborné, vývojové směry do budoucna celkem zřetelné, vývojáři se vrátili zpět, zapomenuty jsou problémy s vývojem operačních systémů a firma nemá žádný nepříjemný „krvácející“ byznys, jako byl třeba starý Newton. Apple se podařilo „zbavit se“ klonařů a plně je nahradit svými výrobky – riskantní krok, který se povedl. Nyní firma staví vše na svém levném desktopu (iMac), výkonném desktopu (PowerMac G4), legendárním laptopu PowerBooku a na novém iBooku. Má ještě servery, ty ale nejsou klíčem k prodejům, brzy však přidá do nabídky kapesní počítač – ten by mohl být zajímavý.

Jenomže – co dál? Investoři, vlastníci firmy se zcela jistě neuspokojí tím, že firma vyrábí počítače pěti barev, zatímco Dell jenom jedné – ptají se: kdy dosáhnete aspoň takového obratu, jaký jste měli v roce 1995 (těsně před velkou krizí)? Na to Apple recept ani nemá, ani nenabízí – prakticky v žádné ve svých stávajících silných produktových řadách to nevypadá na podstatné zvýšení tržního podílu. Bylo by totiž nutné vytlačit pécéčka – a to je stejně těžký úkol, jako kdyby měla pécéčka vytlačit Macy, podařilo se jim to historicky jenom o malinký kousek právě před čtyřmi lety, kdy byla firma Apple skoro na kolenou. I přímo lidé od Apple očekávají, že růst, když bude úspěšný, zvedne jejich tržní podíl ze čtyř na pět procent – hodně daleko od osmi až deseti procent, což měla firma na vrcholu slávy. Navíc, trošku jako naschvál, přicházejí úspěšné roky firmy do doby, která už bude pro osobní počítač (kam patří PC i Mac) spíše stagnující. Bude-li chtít firma hledat nové cesty růstu, bude to zřejmě mimo oblast běžných osobních počítačů – tedy tam, kde je firma úplně neznámým hráčem (Newton sice byl první a je legendou, ale kdo ze zákazníků už na něj pamatuje?) a kde bude mít výchozí pozici úplně stejně těžkou jako kdokoli jiný.

Diskuze (5) Další článek: Ekonomika se potácí, CAD Studio roste

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , ,