Nový Office od Microsoftu: je dostatečně zaděláno na úspěch?

Přesně za týden tu bude česká verze Office 2003. Na první pohled běžné inkrementální vydání systému, který již dříve svou kvalitou pohodlně vyhovoval. A na druhý?
Rituál se opakuje už od Microsoft Office 97, ne-li déle. Nový programový balík od Microsoftu obsahuje vylepšení, avšak nejsou zásadní, přičemž se konstatuje, že ani zásadní být nemohou, protože co zásadního lze vylepšovat na Wordu a Excelu? Analytické firmy konstatují, že uživatelé nebudou spěchat s upgradem a vyjádří pochybnosti o tom, jestli nová Office bude pro Microsoft očekávaným mlýnkem na peníze. Microsoft ví svoje. Následně se roztočí kola obchodní a marketingové mašinérie firmy a jeho partnerů, mocná a věčná jako kola osudu, a začnou trh pomalu semílat – za pár let většina zákazníků přejde, někteří dříve, někteří později, verzi přeskočí, a ještě jiní přeskočí dvě. Analytické firmy pak vyjádří názor, že sice uživatelé upgradovali, ale je to asi naposledy. Microsoft ví svoje. Každá verze Office zaznamenává vyšší tržby než její předchůdce.

Nepřichází však Microsoft Office 2003 – přesněji Office System, firma poprvé změnila název balíku, což je samo o sobě zajímavé – přece jenom do odlišné doby? Poprvé v historii totiž existují kancelářské balíky, které jsou funkčně rovnocenné přinejmenším předchozím verzím Office, a i kdybychom měli výhrady vůči jejich současným verzím (např. u OpenOffice), rychlý vývoj a odstraňování chyb je naprosto zřetelné.

Microsoft se snaží dát na otázku „proč zůstat u nás“ v Office Systemu hned několik argumentů. Balík je podstatně rozšířený: i když nové aplikace nepatří mezi tak požadované a frekventované favority jako je textový a tabulkový procesor, znamenají zajímavé plus, které dosud konkurence nemá. Rozšíření základní funkčnosti ve Wordu a Excelu je, při vší úctě, skutečně spíše zanedbatelné; z frekventovaných produktů je ovšem výrazně a pozoruhodně pozměněn Outlook.

Druhou, významnější odpovědí ovšem je daleko lepší ušití Office na míru firemním požadavkům a potřebám. Zde nezaškodí projít si rychle historii kancelářským programům: ze začátku mířily „přímo na desktop“, a bylo úplně jedno, jestli uživatel sedí v kanceláři velké firmy nebo doma za počítačem. Však psací stroj se také nedělá jiný pro domácnost a jiný pro firmu. Spolupráce kancelářského balíku s firemním informačním systémem byla dlouho mizerná a neplatilo to jen pro Microsoft: vrcholem možností bylo uložení souboru na síťový disk, tisk na síťovou tiskárnu nebo jeho odeslání kolegovi e-mailem. Microsoft uvedl některé funkce umožňující lepší provázanost s centralizovanými aplikacemi už v předchozí verzi, ale tak jak to u první verzi čehokoli od Microsoftu bývá, jedná se spíše o demonstraci „co by to příště mohlo umět“. Office System má tyto funkce skutečně dramaticky vylepšené – alespoň na papíře: budou muset projít praktickou zkouškou ve firemním nasazení a to bude chvilku trvat. Studie (placená Microsoftem) tvrdí, že použitím nové verze Office získává „information worker“ (= kancelářský pracovník) díky vyšší efektivitě dvě hodiny času týdně navíc, což ročně tvoří hodnotu čtyř tisíc dolarů. Existují nicméně také studie, které tvrdí, že díky nadužívání informačních technologií firmy podnikají hůře než dříve, neboť podstata úspěšného podnikání nespočívá v tom, že někdo tráví čas klepáním do klávesnice počítače.

Zdá se, jako kdyby Microsoft v nové verzi opomněl v oslovení individuálních a domácích uživatelů – nové a rozšířené aplikace jsou zřídkakdy využitelné mimo organizaci alespoň středního rozměru. Přitom jsou aplikace, které domácím uživatelům chybí nebo které si musejí dokupovat zvlášť, zejména v oblasti multimédií (digitální hudba, digitální foto, digitální video, počítačová grafika). Je pravda, že to už není „Office“, ale spíše „Home Equipment“, od Microsoftu bychom ale nečekali, že tento segment bude takto opomíjet. Chystá něco zásadního nebo si spočítal, že domácnost není dostatečně výnosným trhem a víceméně ji ignoruje? Z podnikových multilicencí získává Microsoft 75%, volný trh a malé firmy doplňují čtvrtinou.

Analytici jako vždy prorokují, že nová Office bude mít pomalý start, a že bude možná pomalejší než jindy. To bude zřejmě pravda, neboť zatímco u předchozích verzí k plnému využití skutečně stačilo jen „nainstalování“ na počítač, dnes to znamená „implementaci“, zasazení, zakomponování do podnikového informačního systému. Tak jako vždy budou firemní uživatelé ve většině případů čekat do prvního servisního balíčku (rok až rok a půl po uvedení produktu na trh); stejně ovšem určitou dobu k poznávání schopností balíku a k připravování implementace potřebují.

Microsoft s novou verzí Office nepochybně uspěje, i když je pravděpodobné, že mu konkurence poprvé po mnoha letech, vlastně od doby kdysi vládnoucího Lotusu a WordPerfectu, pár procent trhu vezme. OpenOffice se vyvíjí rychle a její programátoři bedlivě sledují trendy: jestli Microsoft v této verzi postavil vše na základu XML, přišel se samodestrukčními e-maily a zavedl DRM (digital rights management), bude mít příští verze Open Office tyto či podobné funkce také. Pokud se ale vůbec bude konat velká, „rozhodující“ bitva mezi Microsoft Office a Open Office, nebude to ještě během této verze obou programů.

Diskuze (109) Další článek: Microsoft: na Virtual PC poběží i Linux

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,