Virtuální realita | Oculus Rift | Oculus Touch

Nový Oculus Rift S: Vylepšená virtuální realita k počítači za přijatelnou cenu

  • Oculus má novou VR helmu Rift S
  • Připojuje se klasicky k počítači, stejně jako předchozí Oculus Rift
  • Vylepšení jsou jen částečná

Oculus patřící Facebooku představil novou verzi svého klasického hi-end desktopového headsetu, který se připojuje k počítači. Pokud jste čekali, že se už nyní dočkáme 4K rozlišení a dalších větších vychytávek, nový model pro vás bude asi zklamáním. Přízvisko „S“ totiž označuje spíše jen drobná vylepšení (proto se asi Oculus neodvážil to nazvat Oculus Rift 2), podobně jako tomu je u iPhonů nebo tomu bylo u Xbox One S.

Neoficiální informace, které pravděpodobně vedly i k odchodu jednoho ze zakladatelů Oculusu, už nějakou dobu tvrdí to, že Oculus respektive Facebook pod vedením Marka Zuckerberga se chce soustředit na levné helmy pro virtuální realitu, které budou fungovat samostatně. Uživatel tak nebude potřebovat žádný počítač, veškerý výpočetní výkon obstarává mobilní čipset uvnitř helmy.

V tomto směru se již brzy na trhu objeví dlouhou očekávaná novinka - Oculus Quest. A právě Oculus Rift S si bere část vylepšení, které přináší Oculus Quest.

Lepší, nebo horší displeje?

Oculus Rift S má dva samostatné LCD displeje (dříve OLED), které mají každý rozlišení 1 280 × 1 440 pixelů. Oproti první verzi se tak jedná o mírné zlepšení z rozlišení 1 080 × 1 200 pixelů na každé oko, ale došlo ke snížení frekvence panelů. Zatímco první Oculus Rift má OLED displeje s frekvencí 90 Hz, Oculus Rift S už má jen LCD panely s frekvencí 80 Hz.

Jedná se o stejně displeje, jako má mobilní a nejlevnější Oculus Go a Oculus tento krok obhajuje tím, že nižší frekvencí panelů chtěli snížit i náročnost na výpočetní hardware. Je ale spíše pravděpodobné, že tím značně sníží náklady a zjednoduší výrobu, protože mohou využívat jeden typ displeje.

Integrované snímání pozice

Hlavní novinka, kterou bude mít i Oculus Quest, je integrované snímání pozice v prostoru. Zatímco dříve bylo ke stejnému účelu nutné přikoupit externí snímače, nyní se vše řeší pomocí kamer, které jsou integrované přímo v konstrukci helmy.

Zatímco Oculus Quest bude mít 4 kamery, Oculus Rift S jich má 5 - dvě po stranách, dvě vpředu a jednu na vrchu. Díky tomu se už budete moci relativně bezpečně pohybovat v místnosti a užívat si tak více otevřeně zážitek ve virtuální realitě. Zároveň budete chráněni, abyste do něčeho nevrazili.

Vylepšená konstrukce

Oculus Rift S rovněž přináší vylepšenou konstrukci, která pomáhá opět o něco lépe rozložit hmotnost nejtěžší přední části. Nový design trochu více připomíná řešení PlayStation VR a je pohodlnější.

Zároveň umožňuje rychlé upínání a zajímavostí je, že na headsetu, který měli redaktoři k dispozici k testování, bylo kromě loga Oculusu také Lenovo, které se podílelo i na designu. Nová konstrukce už neumožňuje fyzické nastavení vzdálenosti mezi očima, nyní je tato úprava řešena pouze pomocí softwaru. Fyzické nastavení vzdálenost čoček od očí je ale stále k dispozici. Nechybí integrovaná sluchátka.

K připojení k počítači se nově používá jeden Displayport 1.2 a jeden USB 3.0. Mezi minimálními požadavky na hardware je procesor Intel Core i3-6100 nebo AMD FX4350 a grafická karta Nvidia GeForce GTX 1050 Ti nebo AMD Radeon RX 470 a vyšší. Oculus počítá pouze s operačním systémem Windows 10 a minimální konfigurace zahrnuje i 8 GB operační paměti.

Výroba první verze Oculus Rift končí a nahradí ji právě Oculus Rift S. Nová verze má stanovenou cenu 400 dolarů, což je v přepočtu asi 11 200 korun s DPH. Tato cena by neměla zahrnovat ovladače, prodej začne během jara.

Diskuze (9) Další článek: NASA si hrála s plamenomety? Ne, šlo o test záchranného systému

Témata článku: Facebook, iPhone, Virtuální realita, Oculus Rift, OLED, Oculus Touch, Počítač, Nvidia Geforce, Přijatelná cena, Marek Zuckerberg, Vylepšení, Oculus quest, Oculus, Oculus go, Xbox One S, Rift S * *, Displej, Rozlišení, Helma, AMD Radeon, Playstation VR


Aktuální číslo časopisu Computer

Test 9 levných notebooků

Jak na digitalizaci fotek

Otestovali jsme chytré osobní váhy

Ohebné displeje: budoucnost či slepá cesta?