Nový Oculus na vlastní oči: V akci s Rift DK2

Podrobně jsme se podívali na novou vývojářskou verzí nejpokročilejších brýlí pro virtuální realitu – Rift DK2 od Oculusu. Jaký je rozdíl od první verze a co na to klasická realita 1.0?
Kapitoly článku

Na konci minulého roku jsem se dostal k první vývojářské verzi (DK1) brýlí pro virtuální realitu – Oculus Rift. Jedním z hlavních problémů bylo nízké rozlišení, kvalita použitého displeje a absence snímání pohybu v prostoru.

Oculus ale představil novou vývojářskou verzi Rift DK2, která obsahuje displej nejen s vyšším rozlišením a kvalitou, ale také infračervenou kameru, která je určená pro sledování vaší hlavy a nepřímo tak i vašeho těla v prostoru.

Těžší konstrukce

Oculus Rift DK2 je o něco těžší než první verze (453 g vs. 395 g), což ale není příliš poznat. Došlo také k výraznému zjednodušení dodatečné elektroniky.

Klepněte pro větší obrázek
Oculus Rift DK2 vs. DK1

K samotným brýlím vede jen jedna dvojice svázaných kabelů, přičemž do brýlí lze přes integrovaný port USB zapojit dodatečné zařízení. Asi největší očekávání je použití portu USB pro rukavice, které budou přenášet pozici rukou a prstů.

Klepněte pro větší obrázek
Oculus Rift DK2 už není v luxusním kufru, ale úsporné krabici

Několik společností se o podobné rukavice pokouší a zatím to vypadá velmi nadějně. Otázkou tak není, jestli dorazí, ale kdy dorazí a zda to bude i součástí první verze pro koncové uživatele.

Z původní velké krabičky, která se připojovala k počítači, už je pouze miniaturní spojovací člen. Do počítače potřebujete zapojit DVI, dva USB porty (kamera a senzory v brýlích) a případně sluchátka.

Oculus Rift DK2

  • Displej: 5,7 palců, 1 920 × 1 080, každé oko 960 × 1 080 pixelů
  • Typ: Super Amoled (Samsung)
  • Jemnost displeje: 386 ppi
  • FOV: 100
  • Senzory: orientace 3DOF (gyroskop, akcelerometr, magnetometr), 1 000 Hz, infrakamera se sledování pohybu v prostoru
  • Připojení: DVI, USB
  • Hmotnost: 453 g
  • Operační systém: podpora Windows, OS X, Linux, Android
  • Cena: 350 dolarů (přibližně 8 400 Kč s DPH)

 

Když ani Full HD nestačí

V první verzi měl displej velmi nízké rozlišení, nevýrazné barvy a hroznou černou. S novým displejem, který je takřka stejný jako u Galaxy Note 3 a má úhlopříčku 5,7 palců, narostlo rozlišení na Full HD (960 × 1 080 pro každé oko). Barvy a skvělou černou tak zajišťuje panel Super AMOLED, který je navíc přetaktovaný na 75 HZ. Standardní frekvence u mobilních zařízení je 60 Hz.

Byl jsem ale velmi zklamán z toho, že ani Full HD rozlišení neznamená tak velký skok, jak by se dalo očekávat. Zatímco rozlišení displeje u první vývojářské verze bylo šíleně nízké, v případě DK2 a Full HD displeje je už jen hodně nízké.

Klepněte pro větší obrázek
Porovnání kvality displeje (Zdroj: In2Gpu)

Viditelnost jednotlivých pixelů je stále hodně znát a troufám si tak říct, že i když se Oculusu podaří do finální verze dostat panel například s rozlišením 2 560 × 1 440 nebo podobný, který už mají i první mobilní telefony, stále to bude proklatě málo.

Abyste to správně pochopili – rozlišení nevadí v samotných hrách, kde jsme celkem zvyklí na neostré hrany, obzvláště ve větší vzdálenosti. V případě Riftu jde ale o ty viditelné svítící pixely a mezery mezi nimi, které opravdu kazí zážitek.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Čočky jsou větší, ale FOV je menší (Zdroj: In2Gpu)

Jak se vyjádřil i sám zakladatel Palmer Luckey, na dokonalý zážitek nebude stačit ani 8K, natož případné budoucí rozlišení 4K (možná v roce 2016?). S tím samozřejmě souvisí i problém, že výkon průměrných domácích počítačů není na taková rozlišení stavěný. Ani nejvýkonnější grafika s výkonným čtyřjádrem nestačí na moderní hry v rozlišení 4K v 60 a více snímcích za sekundu.

Horší je „screen door effect“ i viditelná černá oblast kolem obrazu, která vám více připomíná, že máte něco na hlavě. Kvůli snížení FOV z 110 na 100 je tento nepříjemný efekt znatelnější. Jak ale upozornili tvůrci na Redditu, je to ústupek, který museli s novými většími čočkami a displejem udělat.

Sledování pozice v prostoru

Jednou z hlavních novinek nové vývojářské verze Riftu je sledování hlavy v prostoru pomocí infračervené kamery s frekvencí 1 000 Hz. Systém funguje překvapivě dobře a je velmi rychlý. Připadá vám to jako normální věc, která v první generaci hodně chyběla.

Klepněte pro větší obrázekJe ale potřeba vyladit nejen viditelný záběr, ale také chyby snímání. I když se snažíte držet doporučení o vzdálenosti kamery od Riftu na hlavě, jste poměrně dost omezení pohybem v prostoru. Pokud se blížíte k hranici, kde už kamera váš Rift už hůře vidí, na obrazu se vám objeví varování.

To by nebyl takový problém, jako spíš občas zadrhnutí a poskočení virtuální světa z důvodu chvilkové špatné detekce. Tato problémová „vlastnost“ hodně vadí a dokáže zkazit virtuální zážitek.

Pokud jste ve virtuální realitě a váš mozek je obelháván obrazem, jakékoli trhnutí, trhání nebo nečekaný pohyb, který jste neudělali, velmi vadí a dokáže velmi rychle způsobit nevolnost.

V nastavovacím programu lze určit, jakou máte výšku, což pomůže zlepšit věrnost zážitku. U současných čerstvě upravených demoukázek se ale stává, že se virtuální výška mění i v průběhu.

Témata článku: Technologie, Hardware, Virtuální realita, Oculus, Oculus Rift, VR brýle pro virtuální realitu, Přirozené světlo, Past, Blázen, Standardní frekvence, Ústupek, Side, Virtuální realita hry, Lady, Zářící displej, Klasický displej, Současná konstrukce, Lens, Svítící pixel, Virtuální realita brýle, Reddit, Nový, VLA, Hraní, Dodatečná data, Monitory levně na Mall.cz


Určitě si přečtěte

12 netradičních map České republiky, které jste ještě nikdy neviděli

12 netradičních map České republiky, které jste ještě nikdy neviděli

** Tušíte, kolik je u nás hřbitovů a jak jsou velké? ** Dokážete si představit mapu českých řek a potoků? ** Udělali jsme to všechno za vás nad daty ČÚZK

Jakub Čížek | 10

Podívejte se na Windows z roku 1990. Před 30 lety přišly Windows 3.0 a líbily se nám

Podívejte se na Windows z roku 1990. Před 30 lety přišly Windows 3.0 a líbily se nám

** 22. května 1990 uvedl Microsoft Windows 3.0 ** Systém z Microsoftu definitivně udělal lídra na desktopu ** Tehdejší Windows byly vlastně grafickou nadstavbou nad MS-DOS

Jakub Čížek | 76

Nejlepší programy z roku 2000: Další várka zapomenutých legend, které jste měli v PC

Nejlepší programy z roku 2000: Další várka zapomenutých legend, které jste měli v PC

** Pokračujeme ve vzpomínání na prehistorické programy ** Pročetli jsme vaše tipy v diskuzi ** A všechny ty vykopávky spustili na Windows 2000

Jakub Čížek | 74

Je to dobré, cetky z AliExpressu budou nejspíše relativně levné i v roce 2021

Je to dobré, cetky z AliExpressu budou nejspíše relativně levné i v roce 2021

** V roce 2021 začneme platit DPH i u laciného zboží z asijských e-shopů ** Daň ale budeme většinou platit už na e-shopech ** Nemusíte se bát zdlouhavého a drahého celního řízení

Jakub Čížek | 75

Z rozmazané šmouhy krásná fotka. Takhle kouzlí nová umělá inteligence MyHeritage

Z rozmazané šmouhy krásná fotka. Takhle kouzlí nová umělá inteligence MyHeritage

** MyHeritage slibuje nejlepší neuronovou síť pro vylepšování fotek ** Funguje tím líp, čím horší fotku upravuje ** Otestovali jsme desítky různých snímků

Marek Lutonský, Lukáš Václavík | 39

Nové názvy, upravený vývoj. Microsoft ukázal, jak teď bude vydávat Windows 10

Nové názvy, upravený vývoj. Microsoft ukázal, jak teď bude vydávat Windows 10

** Podzimní vydání Windows 10 přinese jen minimum novinek ** Aktualizace ponese formální označení 20H2 ** Microsoft mění názvy v programu Windows Insider

Lukáš Václavík | 17

Co přijde po Netflixu a Amazonu? Tohle jsou streamovací služby, na které v Česku čekáme

Co přijde po Netflixu a Amazonu? Tohle jsou streamovací služby, na které v Česku čekáme

** Rozhodujete se mezi Netflixem a HBO Go? Věřte, bude hůř ** Na trhu je mnohem víc ambicióznějších streamovacích služeb ** Některé by mohly do ČR zamířit ještě letos

Lukáš Václavík | 45


Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest: nejlepší notebooky do 20 000 Kč

Test 8 levných IP kamer

Jak vybrat bezdrátová sluchátka

Testujeme Android 11