dolph1888
dolph1888
14. 10. 2019 • 16:27

Zase, opět, tudíž opakovaný nesmysl. Co když těch minikrámů budou bambiliony? Nebo jinak, když vymyslím takové řešení, tak za chvíli mám zase zahlceno, pak přijdu s jiným a zase zahlceno, přínos? Ekologický žádný, energetický žádný, zlepšení života lidí ve městech 0.
> Zamítnuto.

Martin Prokop
Martin Prokop
14. 10. 2019 • 13:58

Psal jsem to už na autorevue. Minibusy nebudou spásou MHD aď se jim kola otačej kam chtěj... ...protože minibusy nebudou mít dobrý poměr nákladů, rychlost a komfortu. Lidé v tak malém prostoru nechtějí s cizími lidmi cestovat. Proto zaději pojedou s anonymitou davu v klasické MHD. Nebo individuálně něčím jiným.Kdyby lidé po takovém způsobu dopravy toliko toužili tak by více využívali různou spolujízdu a skutečný carsharing, nebo smluvní přepravce kteří vozí x lidí na x různých míst najednou....

-drb-
14. 10. 2019 • 13:58

Ve spojení s autonomním řízením a hlavně možností zapojit "smart" technologie to naopak může pomoci hodně. Tohle by mohlo být výborným doplňkem k současné hromadné dopravě, kdy by to mohlo řešit problémy, které jsou dnes třeba v okrajových částech Prahy, tím spíše pak v okolí dalších měst (ale myslím, že zpočátku půjde jen o doplněk do velkých měst a konkrétně Praha má systém MHD v tomto ohledu nejkomplexnější, takže bych si to dovolil zatím vztáhnout jen na tohle město).MHD je v Praze na hodně vysoké úrovni, co se týká rozsáhlosti i dosupnosti dopravy (a co jsem měl možnost porovnat s dopravou v dalších zemích, tak si Praha nestojí nijak špatně ani v kultuře cestování, i když tohle bude prostě vždycky problém). Na okrajích Prahy je ale s MHD problém mimo špičku. Spoje jezdí řídce, dost často se jedná o kombinace několika různých spojů, které vymetají všechny zapadákovy kolem, aby sesbírali těch pár lidí. Zatímco v centru je tedy MHD ve většině případů výhodnější než auto (zdůrazňuju, že píšu ve většině - nikdy to nebude tak, že MHD bude lepší ve všem; to prostě nejde a nemá cenu argumentovat, že zrovna vy chce jet radši autem, protože vezete náklad, jedete na jednání apod. V tomhle MHD nekonkuruje), čím dál více k okraji jsou výhody stále více na straně auta, hlavně kvůli dostupnosti.Takže pokud by bylo možné si přes aplikaci přivolat podobný minibus stejně snadno jako taxi, za cenu běžného tarifu (včetně předplatních jízdenek), začne to být hodně zajímavé. Zadám si podobně jako třeba v IDOSu cestu, kam chci, vyjede mi cesta, že na nejbližším rohu mi za pět minut zastaví tahle hračka, doveze mne na metro, kde si přestoupím, dojedu na stavici XX, přestoupím na tramvaj a dojedu, kam potřebuju. Ideální. Případně mne to může dovézt z Dolních Počernic na Černý Most přímo - je to hned vedle sebe, ale dnes při hvězdicové struktuře pražské MHD jede typicky autobus nejdřív kamsi do Hloubětína, aby tam člověk přestoupil a jel na Čerňák. Tento minibus by nemusel mít pevnou trasu a upravoval by jízdu podle aktuálního stavu a prostě by tam ty dva lidi odvezl hned.Zkrátka není dobré se na to dívat jako na normální autobusovou linku obsluhovanou malou samohybnou mrchou, tohle by mohlo mít úplně nové využití, které by stávající MHD mohlo ideálně doplnit. Právě to spojení různých technologií - pohon v kolech, který tomu umožní dobrou manévrovatelnost, autonomní jízda, provázání s aplikacemi v mobilu, případně třeba plánování přes AI, které by mohlo vyhodnocovat aktuální využívání - to vše tomu dává zajímavý potenciál. Jako nahrazení kapacitního autobusu, který sváží lidi z Bohnického sídliště (kde v době špičky jezdí co dvě minuty kloubák narvaný k prasknutí a je to zábava pro vyznavače adrenalinových sportů), to nemá smysl. Pro obsluhu malého počtu lidí, které to sveze z několika satelitů (a kteří díky tomu nechají auto doma), to už smysl má.

Net.Xtreme
14. 10. 2019 • 11:48

Osobně bych uvítal v MHD možnost si sednout (ve směru jízdy). Většinou pouštím někoho sednout nebo se ani sám nemám kde posadit a pak je MHD zabitý čas, pokud neposlouchám audioknihu a to můžu dělat i při řízení (byť se na ni při řízení nemohu tolik soustředit). Když popojíždím pár zastávek, tak mi stání ani nevadí, ale pokud jedu hodinu cukajícím autobusem v koloně nalepený mezi lidi všech vůní a smradů, tak to na komfortu cestování nepřidá.

Caleb
14. 10. 2019 • 11:21

Heh, vidim ze se tu sesla prehlidka pesimistu, kteri ale bohuzel (?) maji pravdu. A je tu jeste jedna vec: motory v kolech jsou dost zranitelne na poskozeni. Jinymi slovy, tohle je mozna tak reseni pro Miami, kde maji silnice v perfektnim stavu, ale rozhodne ne pro CR a nase tankodromy.

Jan Smetana
14. 10. 2019 • 11:18

Napady pekne, ale zbytecne. Kdyz di precpaneho mesta, kde neni moznost uz ani zaparkovat nebo rpojet autem, pridate kolobezky, lidi vam je nahazi do vody.

dušan  rajninec (alter012)
14. 10. 2019 • 10:18

A to je ten "nový nápad" ? Možnosť nastavenia kolies 0-90 ° je známy 30 rokov , alebo aj viac ; 50 rokov ? Ale sa neujal vo veľkom . TAk prečo zrazu o tomto hovoríte ako o spáse dopravy ?
Už to tak vyzerá , že spoločnosť začína byť infantilná , každých 30 rokov objavuje objavené .

Názor byl 1× upraven, naposled 14. 10. 2019 10:18

acrux
14. 10. 2019 • 9:19

Pokud někdo chce spasit veřejnou dopravu, tak mu fakt nepomůže natáčení kol ani ve 4. rozměrů.
1) musí něco přinášet navíc, jako výhodu proti IAD
2) cestování na úrovni - klima, žádní nepřizpůsobivý nebo bezďáci
3) využitelnost času, tzn možnost sezení a ideálně stolku (jinak totálně padá hlavní argument, proč jet mhd, když čas nelze využít stejně jako v autě.
4) ekonomické hledisko - v autě jezdím za 4.5/km, nejlevnější lístek tu stojí 26 kč....
Spoustu zásadních nevýhod IAD odbourá autonomní řízení - parkování, využitelnost času...

vransen
14. 10. 2019 • 9:17

Zatím jsem si moc nevšimnul, že by se ty minibusy nějak extra ujaly. Něco snad jezdí v historickém centru Prahy ale spíš z důvodu, že normální bus se tam nevleze.

Kevlarius
14. 10. 2019 • 8:38

No, proč né, že? Pokud to bude mechanicky dostatečně spolehlivé a trvanlivé, tak bych v tomhle neviděl problém. Je to jen o nákladech na provoz, versus úsporách a kvalitě přepravní služby.
Ještě to zkombinovat s autonomním řízením, což by mohlo zvýšit množství autobusů v ulicích a tedy rozhoupat řadu lidí k tomu, aby osobní auto nechali doma a na jízdy po městě raději používali mhd....a byla by to značka ideál.

Určitě si přečtěte

Články odjinud