Nový iDnes: novinkovatíme

Bez varování na nás v pondělí vyjukla nová podoba iDnesu: proti staré domovské stránce nezůstal kámen na kameni, na smetiště odkráčelo staré logo a objevilo se nové.

Nová struktura domovské stránky přinesla přeskládání priorit rubrik i dalších funkcí iDnesu – nová homepage tak neukazuje jen to, že se grafici a webdesignéři vyřádili, ale naznačuje, kudy chce nejvýznamnější domácí deníkář dál směřovat v publikování na internetu.

Změna je život

Jak je obvyklé, nová struktura stránek vyvolala v internetových diskusích častější nesouhlas než souhlas. Toto si vyzkoušel snad každý vydavatel: udělá novou homepage a v nadšení z díla na ni pověsí anketu – líbí, nelíbí? Výsledek je obvykle tak 70:30 ve prospěch starého layoutu a čtenáři posílají maily „zpět, nebo vás přestanu číst!“. Vydavatel je zoufalý. Pokud ale počká pár dní, rozhořčené maily ustanou, v nově uspořádané anketě je poměr opačný. Člověk je konzervativní a změnu v prvním okamžiku nevítá; ocení ji až při dlouhodobějším používání.

Novou strukturu stránek dělá čas od času každý vydavatel. Má totiž ještě jeden ne nezajímavý vedlejší účinek: okamžitě mu zvedne návštěvnost, i když ne nutně trvale. Lidé si na novou tvář webu zvykají, což znamená, že klikají – objevují nová zákoutí, o kterých dříve ani nevěděli, zkoušejí všechno možné. Tento jev je ostatně dobře známý provozovatelům hypermarketů, kteří čas od času své bludiště (od másla k sýru se jde přes prací prášky, předražené hračky a pneumatiky) přeskládají, protože myši se v něm už naučily orientovat.

Existují příklady

Ale zpět k iDnesu. Je známé, že iDnes patřil mezi pionýry webového publikování u nás – sice nebyl prvním médiem na českém internetu, ale zejména v začátcích intenzivně zkoušel všechno možné. Od relativně jednoduché prapůvodní homepage vytvořil nejdříve docela ojedinělou koncepci tzv. „ostrovů“ (řekněme „sub-webů“) a následně razil pojem „superhomepage“, tedy domovské stránky, která byla zaplněna obrovským množstvím odkazů. Pak postupně zjednodušoval a osekával, a výsledkem další prořezávky je i dnešní nová podoba: opět stručnější a přehlednější, opět obsahující méně jednotlivých prvků a odkazů než předtím.

Cesta tam a zase zpátky. Nemusíme se ale iDnesu pošklebovat – všichni internetoví pionýři, kteří se nebáli zkoušet, se mohou ověnčit titulem Šampioni slepých uliček, platí to o iDnesu stejně jako o našich webech, o Atlasu a v jednu dobu docela jistě i o Yahoo. Vývin a závin iDnesu ale znamená rezignaci na obsahovou bohatost a smutné ujištění se, že lidé čtou méně, a ne více. Že je lepší předložit tři články v atraktivním aranžmá (velký obrázek, velký titulek) než šedesát zajímavých materiálů jako šedesát malých odkazů nad sebou. Je pravdou, že MaFra na toto nemusela přicházet sama, kdyby se zeptali Dana Dočekala, ten by jim to řekl: čím více článků na svém Světě Namodro denně generoval, tím rychleji mu klesala čtenost.

Web iDnesu nám tak trošku „znovinkovatěl“, či případně „zlidovkovatěl“. Když srovnáte jak domovské, tak i některé další stránky těchto tří webů (Novinky, Lidovky, iDnes), zjistíte, že všichni tři nabízejí funkčně prakticky totéž. Pouze to na každém z nich dělal jiný grafik, takže někde je víc čtverečků, jinde linek, někdo má rád modrou a někdo červenou. Přitom není nutné dělat velký zpravodajský portál zrovna takto: viz MSNBC, který považuji za skvěle funkčně navržený a přitom zcela jiný než česká scéna, nebo BBC, která je u mě jedničkou v příjemné a korektní prezentaci čtenářům.

Nastane odliv čtenářů?

Osekání iDnesu na desítku hlavních rubrik znamená, že se nemalé množství projektů patřících pod tohoto vydavatele dostává pod vodu: zmizet z homepage znamená, že si mohou o vysoké návštěvnosti jen nechat snít (občasné zařazení do boxíku „Naše služby“ na tom nic nemění). Kde je Jarmark, Automodul, Pandora, Levný Benzín, Můjpas, Melior Annis? O malé pozornosti vydavatele těmto webům (ne všechny mu patří, některé jsou partnerské) svědčí i letitý design – v případě Jarmarku dokonce jeho domovská stránka hrdě říká, že na něj nikdo nesáhl již pátým rokem – a někde ještě dlí i staré logo iDnesu (dokonce i na Bonuswebu, který je největším sub-webem iDnesu).

Což o to, některé služby jsou tak jako tak polomrtvé, ale docela překvapuje i mrzí „odstranění“ sub-webu Kultura z domovské stránky: iDnes má kulturní sekci dle mého názoru nejzajímavější i nejširší ze všech domácích vydavatelů a dnes na ni z homepage nenajdete ani jediný odkaz.

Přeskládání priorit z domovské stránky jasně svítí. Rozhodující je sekce Zpráv, ve které se hledá „trhák“. Tím je velmi často nějaká aférka z černé kroniky (dnes „Anonym z psychiatrie se pokusil upálit“). V dalších zprávách má rovněž přednost násilí; z deseti zpráv viditelných v hlavní sekci jich dnes šest popisuje zločiny či násilné činy (denní menu: 1x sebevražda, 1x dopravní nehoda – smrtelná, 1x dopravní nehoda – bez úmrtí, 1x dopravní nehoda – zahraniční, 2x pašování drog). Sedmou je nenásilně nový Rambo.

Takto vypadá hlavní část homepage, která nejvíce přitahuje oko; mix viditelných sekcí („bez page down“) doplňuje oblíbený sport a celebrity (Sexy Šeredová). Nic proti – to jsou věci, které se čtou; jestli chce iDnes jít „proti Novinkám“ tím, že je začne emulovat i tematicky, zřejmě ví, co dělá. Nezažene čtenáře na sice bezkrevné, ale korektní, neutrální České noviny?

O čem logo vypovídá?

Nemalou pozornost poutá nové logo iDnesu. Nemilosrdný odsudek mu vystavil Petr Staníček, jeden z nejvýznamnějších českých webdesignérů, ovšem právě tak známý i svým někdy příliš ostrým jazykem. Původní logo bylo skutečně nedobré (k vidění např. stále zde), ale tak ostrý odsudek si nový návrh nezasloužil. MaFra o něm říká, že vyjadřuje „důvěryhodnost, rychlost, spolehlivost a dynamiku“ (hle, co všechno může „vyjadřovat“ shluk sedmi písmenek běžného fontu!), a to bych zrovna neřekl – když už chceme mermomocí vdechnout sedmi písmenkům emoce, někdo jiný by možná řekl „nenápadnost, bezkrevnost, skromnost až bázlivost“.

Logo ale je – a v tom má Standa Holec na stránkách, kde jej obhajuje, pravdu – přehledné a čisté (možná až příliš? Dvě obarvené tečky jako rozdíl od prostého fontu nejsou příliš). Zda písmo, které je v něm použito, „na první pohled evokuje internet“, tedy opravdu nevím – mně žádné písmo na první pohled neevokuje internet, ale možná mám málo fantazie. Mně internet evokuje jenom internet. Myslím však, že v diskusi o logu iDnesu je potřeba vyhlásit tak na měsíc klid zbraní: jak jsem psal v úvodu článku, je potřeba jej zažít. Je dost možné, že se bude líbit stále více; ostatně, máte pocit, že jinak skvělá BBC má vůbec nějaké logo?

Diskuze (37) Další článek: Přes MSN Messenger se rychle šíří nový červ

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,