Novinky z hardwaru: Intel Viiv už v únoru

Diskuze čtenářů k článku

jaromir, jaromir  |  22. 12. 2005 06:52

Takty kolem 3GHz? kde jsou ty časy, co rostly takty/relativní-rychlosti CPU jako houby po dešti, dnes se nic neděje a jak to vypadá, tak se ani nic dalšího dít nebude. Co zbývá? kupovat dvě a za čas více jader?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Elpin, Elpin  |  22. 12. 2005 11:47

Spis se bude zlepsovat architektura cipu. Vem si napriklad GPU v grafickych kartach. Poslednich par let jedou vsechny novinky v oblasti grafickych karet na frekvenci plus minus 400 - 600 Mhz a pritom kazdy rok jsou karty 2x rychlejsi nez ty predchozi.
Nicmene ale intel planuje uvest procesory se ctyrmi jadry, takze asi i tudy vede cesta Ono jakmile je totiz aplikace napsana pro Hyper Threading, je ji uz pak jedno jestli mas jen procesor s HT a nebo nejakou osmi jadrovou bestii - vykon pujde o tolik nahoru, kolik mas jader. Pokud aplikace neni napsana pro HT, muzes mit jader kolik chces a vykon bude porad stejny. Pridavani jader ma tedy budoucnost, jelikoz jejich dalsi a dalsi pridavani neni zavisle na software

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
nythrix  |  22. 12. 2005 13:14

...vykon pujde o tolik nahoru, kolik mas jader...

tak ti nevim. nutnost vice jak ctyri jader je podle me jenom marketingova masaz. ze 4 na 8 je narust tak 10 - 15%. pokud neprovozujes server tak takove procaky jsou na nic.
kdyby se tak vysrali na kremik a na x86 architekturu to by bylo nejlepsi. ale nejdriv se z blbejch lidi musi vytriskat prachy, zejo?

"Poslednich par let jedou vsechny novinky v oblasti grafickych karet na frekvenci plus minus 400 - 600 Mhz a pritom kazdy rok jsou karty 2x rychlejsi nez ty predchozi..."

to neni stejna situace. pocitani a vykreslovani grafiky je vyborne paralelizovatelny problem takze tam by se hezky projevovalo jakykoliv narust poctu shader jednotek (treba i z milionu na milion a pul )

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Elpin, Elpin  |  22. 12. 2005 13:26

To si prave nemyslim. Podivej, kdyz kodujes video, spotrebujes 100% CPU casu. Cim vic mas jader, tim vic videi muzes kodovat naraz bez zpomaleni procesu a nebo muzes kodovat jedno video tolikrat rychleji kolik mas jader.
S tou grafikou s tebou souhlasim. Neuvedomil jsem si ze prace CPU neni prece jen natolik paralelizovana, krome specialnich aplikaci - jako prave kodovani videa ci renderingu v 3d aplikacich.
Je treba si ale polozit otazku - kdo potrebuje tak masivni vykon (vetsi nez 3Ghz)? Jedine lide casto kodujici video, 3d grafici a hraci pocitacovych her (mozna i pak nejake minority vyuzivajici specialni vypoctove aplikace - ale to jsou firmy ktere vyuzivaji spise viceprocesorove stanice). Jelikoz ale vykon ve hrach ovlivnuje cim dal vice graficka karta, zbyva uz jen ta druha skupina lidi. Pro ty je pridavani jader absolutnim prinosem, kde roste vykon s kazdym pridanym jadrem. Jinymi slovy - ze 4 na 8 je 100% narust vykonu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
nythrix  |  22. 12. 2005 22:06

2 jadra se daji vzdy vyuzivat. minimalne v pripade, kdy treba na jednom jadre bezi os a na druhym zbytek. aby tam byla nejaka rezerva tak rekneme, ze 4 jadra se taky daji jakz takz vytizit. ale pro procesory s osmi a vice jadry neni na trhu misto. cena bude urcite astronomicka a prinos pochybny. video, jak casto ho prekodujes? lidi co se tim zabyvaji profesionalne tak asi nespolehaji na x86 procesory. a co se tyce her tak to taky nevidim az tak jednoznacne. to co hry omezuje, neni vypocetni potencial stavajicich procesoru ale programatorske schopnosti. na 286 jsem kdysi parival 3D letecky simulator s pravymi polygony a texturami a co ja vim jeste (mel 400kB) a ktery navic bezel rychleji nez mel, protoze byl navrzen pro starsi procesor. dodnes se toho sice moc nezmenilo ale presto nejnovejsi hardware mnohdy nestaci. a proc? protoze programatori jsou lina prasata (sam jsem jeden z nich ) a pristupuji k tomu  style m "jooo, jasne to se jeste zoptimalizuje, az bude cas..."

omluvte prosim stavbu vet. momentalne jsem trochu ozraly, to vite predvanocni atmosfera

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
jaromir, jaromir  |  23. 12. 2005 06:42

máte pravdu, že dvě jádra jsou celkem vpohodě, taky si plánuji příští rok koupit nějaká uP s dvěmi jádry a myslím, že ho celkem dost zatížím :) (i jen běžnou prací).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
developer  |  23. 12. 2005 09:02

Az na to, ze cely svet toho stareho simulatoru mal urcite menej polygonov ako palec na lavej nohe pilota nejakeho toho sucasneho... jo mas pravdu ze developeri hier su lenive prasce (sam som jeden taky kus), mozem ta vsak uistit, ze core hry byva zoptimalizovane dobre. az nasledne nejake tie gameplayove sracky nad tym, plus gui, az na to kazdy prdi:)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
AZOR  |  22. 12. 2005 13:26

 2 a více jader = nemusel by mít ted azor spustene dva pocitace : notebooku a wokno s realvnc s druhým pc...  

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
jaromir, jaromir  |  22. 12. 2005 14:59

Ano, architektura se zlepšuje s každou generací. Mě jen zaráží, že přírustek frekvencí za poslední 3 roky je naprosto minimální (tak 300Mhz za rok). Je jasné, že se to dá dohnat na straně architektury chipu, ale jako technika mě mrzí, že nemůžou dělat chipy, které poběží na vyšší frekvenci a přitom kdyby je udělali třeba 15nm technologií (místo nynější 65nm), tak by ani neměli takový ztrátový výkon. Je to škoda, prostě mi připadá, že v poslední době vývoj přešlapuje na místě.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Wain  |  22. 12. 2005 20:06

Videl jsi nekde neco co je vyrobeno 15nm technologii???! Pokud vim tak nejmensi technologie ktera je ve vyvoji je 35nm.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
jaromir, jaromir  |  22. 12. 2005 21:58

neviděl

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
touchwood, touchwood  |  22. 12. 2005 20:31

jo, kdyby to bylo tak jednoduché... každé "zmenšení" výrobního procesu je provázeno dosti velkým vývojovým úsilím. Z čeho vyrobit substrát, čím to dopovat, jak vůbec vytvořit masku, jak řešit parazitní kapacity na tak malém prostoru, jak zajistit vnější vývody atd. atd. A to už nemluvím o ekonomických aspektech, jako je třeba výtěžnost výrobního procesu.
 
Dneska se už pohybujeme na hraně frekvenčních a tepelných možností (tedy u "standardních" a  zavedených procesorů, jednodušší modely by nejspíše nebyl problém taktovat mnohem výše i se současnou technologií). Je to prosté - fyzikální parametry polovodičového přechodu lze modifikovat relativně jen velmi málo

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
jaromir, jaromir  |  22. 12. 2005 21:57

však nikdo neříká, že to je jednoduché, šlo mi jen o to, že v poslední době jde vývoj šnečím tempem
jediný růst vidím v grafických kartách, ale v trhu pro nehráče, se nic neděje

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
developer  |  23. 12. 2005 09:05

hmm.. napr sa zrychluju pamate a zbernica cpu. co ma podla mna vacsi dopad na vykon ako nejaka ta frekvencia..

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
jaromir, jaromir  |  23. 12. 2005 12:12

to jo, ale ještě více zpomalují HDD a u těch jde pokrok taky pěkně pomalu

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
jaromir, jaromir  |  23. 12. 2005 12:37

to jo, ale třeba u HDD jde vývoj zase pomalu a ty mají na výkon skoro stejně zásadní vliv

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
jaromir, jaromir  |  23. 12. 2005 12:41

zatracenej starej NN :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
touchwood, touchwood  |  23. 12. 2005 18:51

ano, ale tam dnes už existují (a už dlouho existují) řešení (SCSI, RAID, SRAMdisk), která diskové operace zásadně urychlují, je-li to mission-critical.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
jaromir, jaromir  |  24. 12. 2005 23:01

já už HW RAIDy nějakou dobu používám, měl jsem na mysli zvýšení jedné jednotky, nechci si nakoupit 50 strojů a používat jejich výkon dohromady, vždy je tady možnost, jak naškálovat potřebný výkon ale mě šlo jen o to, že výkon jednoho PC v běžných aplikacích už neroste tak rychle jako kdysi

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
touchwood, touchwood  |  23. 12. 2005 18:44

a viděl jsi brutální výkony AMD X2? Co na tom, že to jsou dvě jádra, když to "Shrinkuje" DVDčko na dva průchody za cca 30-40minut? (což dnešní "průmerné" PC udělá za více než hodinu a půl)
 
Nehledě na to, že dnes máš i "free" (tj. např. linux) možnosti jak si doma "za pár šušňů" postavit docela výkonný cluster... to vše bylo dřív (a docela ještě v nedávné minulosti) doménou velkých firem a národních výpočetních center. Jednoduše řečeno, vývoj nejde už jen tím "buranským" extenzivním zvyšováním frekvence, ale hlavně intenzivním směrem, tj. paralelizace, optimalizace, clustering, decentralizace jednotek (viz GPU) atd.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
jaromir, jaromir  |  24. 12. 2005 23:03

AMD X2 si chi právě někdy v druhém pololetí příštího roku koupit (až klesne cena)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
touchwood, touchwood  |  25. 12. 2005 11:17

jj, doporučuju. Já si postavil jedno "testovací" AMD X2 a byl jsem příjemně překvapen... A s ohledem na prémiové ceny AMD je právě proto třeba, aby Intel už konečně byl zase konkurenceschopný a dodal na trh něco jiného, než parodii na CPU, pak ty ceny spadnou. Jiný důvod pro to, aby AMD zlevňovalo bohužel není... Jediné, co se X2 vyrovná, jsou dva Xeony (ale tam je ta cena někde ale úplně jinde)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jakub Hegenbart  |  23. 12. 2005 18:30

"...jednodušší modely by nejspíše nebyl problém taktovat mnohem výše i se současnou technologií..."

Třeba jednou ožije zájem o dílo Chucka Moorea...

http://www.forthfreak.net/misc/25x.html

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
touchwood, touchwood  |  23. 12. 2005 18:49

LOL... to je zase už trošku moc ořezané

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jakub Hegenbart  |  24. 12. 2005 13:18

Mno, jak se to vezme... Ořezané to sice je, ale 2.5 GHz na 0,18 mikronech je docela hezký výkon a navíc, na plochu dnešního typického dektopového CPU by se jich vešlo...

Nebo třeba tohle? http://www.ultratechnology.com/f21cpu.html 0,8 mikronu, 500 MHz...nemělo Pentium 0,3 mikronu při 200 MHz? Udělat masivně paralelní systém na tomhle by mohlo být docela zajímavé...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
touchwood, touchwood  |  25. 12. 2005 11:22

no já bych měl docela bobana z toho jednoho registru Neříkám, že to je nepoužitelné, ale pro komplexnější aplikace z toho bude jen samé POP, PUSH... a tím zabiješ "spoustu MIPSů"

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jakub Hegenbart  |  27. 12. 2005 01:32

PUSH a POP tam IMHO moc nebude, je to Stack Computer. Ten registr je adresační, zástupcem registrů (a zároveň stack framu) je DATA STACK. Ten má tady kapacitu 18 úrovní, to mi přijde slušné. Že se hromada isntrukcí ztratí, to je samozřejmě pravda. Nicméně MISC to kompenzuje malým počtem tranzistorů a především mnohem vyšší taktovatelností při zachování technologie výroby. (2.5 GHz P4, jako má x18, se určitě nedělá 180 nm postupem. Spíš se bojím efektivního kešování dat a kódu při velkém počtu jednotek, ale rozhodně je to zajímavý směr. (Co třeba integrovat CPU jádra přímo do paměťových čipů?) Kromě toho má tahle architektura délku pipeline 1 (odpadá potřeba branch-prediction a podobných kravin), přitom má 1 instrukci na takt. Instrukce jsou tak kompaktní, že se dají pakovat po několika do jediného paměťového slova (throughput instrukcí z operační paměti zběsile vzroste.

Třeba jádro x18 má 2400 MIPS, při násobení je to jen 125 milionů operací za sekundu. Když jich člověk dá na plochu dnešního desktopového CPU několik set nebo tisíc...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
touchwood, touchwood  |  27. 12. 2005 20:11

no, na některé úlohy to bude asi výhodná konfigurace, ale obecně (tj. ve smyslu dnešních "univerzálních" CPU) to IMHO asi vždy výhodné nebude. Jako jednočip to je jistě bomba, případně bych to viděl jako geniální CPU pro neuronové sítě.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor