Český Telecom na setkání s novináři představil závěry testu služby Internet NaDoma a představil náhradní řešení, které přinese vybraným zákazníkům možnost přístupu na internet za paušální poplatek do doby, než u nich bude zřízeno ADSL. Novinka se opět nelíbí alternativním operátorům.
Český Telecom připravil další pracovní snídani, na kterých přináší informace týkající se rozvoje služeb připojení k internetu a dalších oblastí podnikání společnosti. Hlavním bodem, který se Telecom snažil zdůrazňovat, byla snaha o větší penetraci připojení k internetu a rozvoj služeb spojených s tímto fenoménem.
Testování skončilo, výsledek nejistý
První část snídaně byla věnována ohlédnutí za ukončeným pilotním projektem limitovaného připojení k internetu za paušální poplatek prostřednictvím vytáčeného spojení s klasickým modemem nebo ISDN modemem. Během čtyřech měsíců pilotního provozu využily nepříliš inzerované nabídky přibližně tři tisícovky uživatelů. Největší zájem byl o nejdražší variantu služby Mimo Špičku, která nabízela přístup ve večerních a nočních hodinách všedních dní a neomezeně o víkendu. Tuto službu využívalo 75,6 % všech zájemců. Pouze víkendové připojení zaujalo necelých patnáct (14,6) procent účastníků testovacího provozu, zatímco kombinaci přístupu o víkendech a v nočních hodinách si zvolilo 9,8 procent zákazníků Českého Telecomu.
Po ukončení testovacího provozu nabídl Telecom tam, kde to bylo možné, zvýhodněné ADSL ve formě Internet Expres, za jehož instalaci zaplatí účastníci testu pouze jednu korunu. Pokračování tohoto typu služby nyní Český Telecom zvažuje, rozhodnutí však nemáme očekávat dříve než za měsíc.
Nutno podotknout, že v nezměněné podobě nabízel Český Telecom paušál na dial-up sám. Pro alternativní operátory byla služba založená ve své velkoobchodní podobě na minutové tarifikaci natolik nevýhodná, že ji začaly nabízet pouze dvě, přičemž Czech on Line provozování pro nerentabilitu záhy zrušil a GTS výrazně omezila využívání služby.
Expres se rozjíždí
Největší prostor prezentace byl věnován službě Internet Expres – nové značce pro poskytování připojení k internetu prostřednictvím technologie ADSL. Zejména díky masivní reklamní kampani se Telecomu podařilo od jejího spuštění získat pro tuto službu 2750 povětšinou nových zákazníků (část přešla ze současné nabídky ADSL Českého Telecomu, v prvních dnech tvořily přibližně 30 % objednávek žádosti stávajících zákazníků o přestup na novou verzi služby). Současný trend je přibližně patnáct set objednávek týdně. Podle zástupců Telecomu skutečně pomohlo "odtechničtění" nabízené služby nalákat nový typ zákazníků, který dosud nevěděl, k čemu ADSL slouží.
Prvního června Telecom spustil dalších 35 lokalit pokrytých službou ADSL, čímž zvýšil pokrytí na 59 % telefonních linek, což představuje 2 116 000 potenciálních uživatelů ADSL. ČTc zároveň aktualizoval aplikaci CheckDslam, která ověřuje dostupnost služby na zadaném telefonním čísle. Ve srovnání s minulostí by měla aplikace přesněji vyhodnocovat dostupnost ADSL nejen podle ústředny, na kterou je účastník připojen, ale také podle fyzické vzdálenosti od ústředny. Dalších 19 DSLAMů, které umožní provozovat ADSL na dalších 160 000 linkách, by měly být instalovány do poloviny června. Během následujících měsíců chce Telecom umožnit instalaci ADSL na dalších 180 ústřednách, přičemž většina lokalit by měla být hotova do konce září.
Náhradní řešení nebo další bouda?
V souvislosti s termínem 30. září jako určité hranice v pokrytí republiky službou ADSL uvedl Český Telecom oficiálně také novou službu prezentovanou jako dočasné technické řešení prostřednictvím vytáčeného připojení k internetu. Tato služba nabídne uživatelům, kteří jsou v oblastech plánovaných pro pokrytí ADSL, do 30. 9. plnohodnotný paušál na připojení přes dial-up. Toto připojení bude možné využívat 24 hodin denně s platnou FUP, která znamená automatické rozvázání spojení po dvou a půl hodinách nepřetržitého provozu či po deseti minutách nečinnosti. Cena služby je stanovena na 1035 korun (870 Kč bez DPH), což odpovídá základní variantě služby Internet Expres.
Dostupnost této nabídky mohou uživatelé zjistit také na aplikaci CheckDslam, údaje o plánované dostupnosti ADSL v nových lokalitách budou dodávány postupně, takže se vyplatí občasná kontrola i v případě prvotního neúspěchu. Pokud aplikace zjistí, že ADSL je pro danou telefonní linku plánována, nabídne uživateli odkaz na objednávku náhradního technického řešení.
Telecom tuto službu prezentuje jako krok směrem k uživatelům s tím, že toto technické řešení mohou provozovat na základě běžných obchodních podmínek (účtování po minutách) sami nebo mohou své zákazníky upozornit na nabídku Telecomu, který po zpřístupnění ADSL upozorní takového zákazníka na dostupnost nové služby a vyzve ho k výběru operátora pro poskytování ADSL. Vzhledem k tomu, že se paušál na dial-up ukázal pro alternativní operátory při současných podmínkách nerentabilní, pokusili jsme se získat i stanovisko druhé strany. To nám poskytla společnost Czech on Line:
Vůči zákazníkovi je nefér maskovat nedostatečné pokryti ADSL nabídkou na paušální dial-up. Je smutné, že i když, jak vyplynulo z částek uvedených v cenovém rozhodnuti, Telecom účtoval alternativním operátorům téměř dvojnásobek oprávněných nákladů a nebyl schopen tyto náklady investovat do dostatečného rozvoje ADSL služeb.
Z pozice alternativního operátora toto považujeme za velmi nekorektní jednání.
Je s podivem, že Telecom nyní nabízí svým zákazníkům dial-up za paušál, tedy FRIACO, které loni svým zákazníkům z technických důvodů nabídnout odmítal.
Pro Czech On Line je to jasny signál, že FRIACO realizovatelné je. Navíc je vidět, že se Český Telecom z IOL Platinum nepoučil, a opět plánuje nabízet službu koncovým zákazníkům, bez toho, aby jako dominantní operátor dostál svým povinnostem a nejprve učinil velkoobchodní nabídku ostatním operátorům.
V případě IOL Platinum byly tyto protikonkurenční praktiky zakázány a UOHS udělil Telecomu rekordní pokutu téměř 82 miliony korun.
Czech On Line již začátkem minulého roku vyjádřila zájem poskytovat paušální FRIACO dial-up pro své zákazníky. Žádost o propojení, která by FRIACO umožnila, však byla společností Český Telecom odmítnuta. Společnost Czech On Line v souvislosti s výše uvedeným plánovaným uvedením FRIACO modelu společnosti Český Telecom znovu požádala ČTc o vysvětlení a velkoobchodní nabídku.
Námitky proti této službě mají i uživatelé, kteří nejsou v plánovaných oblastech připojení ADSL a tudíž je pro ně paušální přístup na internet přes dial-up stále nedostupný, přestože pro řadu z nich představuje právě dial-up jedinou reálnou šanci pro připojení. Marketingový ředitel Českého Telecomu v této souvislosti odmítl snahu diskriminovat jakékoliv zákazníky a naznačil, že současná nabídka není jedinou změnou služeb, které zákazníky Českého Telecomu čekají.