Nové Visual Studio: konkurenty nechceme, plug-ins ano

Produkt je zřejmě vydařený a může zapříčinit změny na trhu vývojových nástrojů.
Nová verze hlavního vývojářského balíku od Microsoftu (Visual Studio, nyní s přívěškem „.NET“) byla uvedena na trh už v únoru, ale skutečná premiéra se konala až v dubnu na vývojářské konferenci Tech Ed v San Franciscu. Zde se totiž už mohl představit trh okolo Visual Studia v celé šíři a díky několika měsícům testování už bylo možné vyslovit verdikt ohledně kvality nového produktu, založený na zkušenostech vývojářů a ne marketingové masáži výrobce.

Vývoj nového Visual Studia prý trval pět let a podle prvních ohlasů se jedná o povedený produkt, který může zamíchat kartami na trhu vývojových nástrojů.

Kromě Visual Studia na trhu existují nástroje pro ne-windowsové platformy (resp. pro více platforem) od přímých konkurentů Microsoftu, zejména od Sunu a IBM, a dále nástroje určené pro Windows od firem, jako je Borland nebo Sybase. To jsou takoví „polo-konkurenti“, neboť na jedné straně svými produkty podporují Windows, na druhé ale konkurují Visual Studiu. Ve výčtu je ještě dobré nezapomenout na plejádu open source produktů, z nichž řada velmi dobře řeší konkrétní úkoly, ale žádný z nich není vývojářským integrovaným balíkem „pro všechno“, za jaký se pokládá Visual Studio, ale také produkty od konkurenčních komerčních firem.

Zatímco produkty jako Forte for Java nebo WebSphere budou zcela jistě nadále existovat a silně Visual Studiu konkurovat, u „polo-konkurentů“ to tak jisté není. Borland ani Sybase (ani nikdo další) není tak finančně silný, aby si mohl dovolit investovat do podobně gigantického balíku, jako je Visual Studio, a co je ještě důležitější, nemá adekvátní sílu, srovnatelnou s Microsoftem, na prosazení těchto produktů u vývojářů – obchod a marketing stojí více než vlastní vývoj.

Microsoft to konkurenci sdělil jasně a hlasitě: konkurenty nechceme, partnerům jsou dveře otevřené. Visual Studio dnes velmi dobře podporuje „plug-ins“, doplňující a rozšiřující produkty od třetích firem. Ty je Microsoft schopen dobře podpořit a na to vývojáři dobře slyší: každý malý, lokální vývojář se tetelí blahem, když jeho produkt je zahrnut do celosvětového seznamu otestovaných a doporučených „third-party“ doplňků pro Visual Studio. Levnější a účinnější výtah ke slávě pro něj totiž neexistuje, a když by firma typu Borland udělala totéž, není to totéž: Borlande, díky, jsi hodnej, ale Microsoft je Microsoft.

Pro Microsoft je tento postup výhodný také. Čím více plug-inů, tím více prodaných licencí Visual Studia. Když se ukáže, že Visual Studio má tu a onde nedostatek, může to producent doplňku zalepit; když bude mít bezpečnostní slabiny, může Microsoft ukázat na stranu 34 v globálním katalogu aplikací a říci: podívejte se, tady je dvacet firem a šedesát produktů z oblasti security, stačí si jen vybrat. A samozřejmě, nejžádanější a nejkvalitnější plug-ins budou zahrnuty v příští verzi Visual Studia: Microsoft je buď koupí (s vývojářem nebo bez), zalicencuje nebo případně vyvine cosi podobného sám.

Diskuze (32) Další článek: Adobe se stále bije s Macromedií o Flash

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , ,