Prezentace klienta

Nové technologie i příležitosti. Česká spořitelna posouvá hranice digitalizace

Od tradiční banky k technologicky vyspělé společnosti, která staví na principech moderního fintechu a chce udávat směr digitalizace bankovního odvětví. Technologie stojí v centru pozornosti České spořitelny a její IT v posledních letech prošlo razantní proměnou. Banka nastavila laťku vysoko a zdaleka ještě nekončí.

Odvětví IT je v České republice úspěšné a má velmi dobré jméno i ve světě. Praha, Brno, Ostrava jsou i v zahraničí dobře známé jako technologické huby s kvalitním univerzitním zázemím. Za rozmachem digitálních služeb u nás přitom ale stojí nejen vývojářská centra, ale i interní oddělení firem. Napříč téměř všemi odvětvími se totiž objevuje nutnost pružně reagovat na dynamicky se rozvíjející digitalizaci. České firmy nejenže sledují nejnovější trendy – aktivně se podílejí na tvorbě inovací, které formují budoucnost technologií.

Příkladem je Česká spořitelna, která na kořenech tradiční banky vyrostla v progresivní technologickou společnost s téměř 1 500 lidmi v různých produktových týmech. „Za posledních pár let se toho u nás v souvislosti s digitální transformací událo opravdu hodně. Přešli jsme na agilní způsob řízení a odklonili jsme se od IT plně závislého na dodavatelích. Proměnil se také technologický stack a kvalita softwarových řešení. Tím ale naše cesta nekončí. Máme v plánu pokračovat v digitálním rozvoji s ještě větší intenzitou,“ uvádí Pavel Běťák, IT Area Lead z České spořitelny, který vede tým více než 200 lidí.

Digitalizace s sebou přitom přináší i nové výzvy a příležitosti pro ty, kteří se chtějí v IT realizovat. Současně ale také proměňuje nároky na IT specialisty. „Agilní způsob řízení je dnes už poměrně známý termín a jeho principem je maximalizace doručené hodnoty zákazníkovi, fungování týmu nebo pružnost, adaptace a reakce na rychlé změny. Oproti jiným modelům je zde podstatně méně věcí dáno fixně, což je na jednu stranu lehce osvobozující, ale na druhou stranu o dost náročnější na širší chápání kontextu produktového týmu či napříč týmy. Dříve známý usus IT drží náklady a business zase výnosy, dostává na frak, v produktových týmech nedává smysl, a i proto je pro nás úzká provázanost mezi IT a business týmy klíčová. Pro některé IT kolegy ale může být náročná, neboť už to není jen o tom, že si vezmu task z jiry, ten odbavím a nic dalšího mě nezajímá,“ vysvětluje Pavel Běťák. Zároveň dodává, že nezbytná je i jistá dávka chuti se neustále rozvíjet. „Naše týmy jsou složeny z různorodých osobností, které do něj vnášejí dynamiku a rozmanitost přístupů i myšlení. Pro všechny je ale společná touha sdílet své vědomosti a dovednosti a dále se rozvíjet. IT se neustále vyvíjí a pokud zůstanete přešlapovat na jednom místě, budete to jen těžko dohánět,“ uvádí.

Nároky kladené na týmy, ale reflektují i nároky na ty, kteří tyto týmy vedou, ať už je to jejich technologický background, know-how či leadership skill. Speciálně, když se i leadership stále rozvíjí a mění, přestože základní principy, jako je komunikace, umění pracovat se změnou, mít vizi, kam je nutné tým či tech stack posunout apod., zůstávají. „Už přes 10 let mám příležitost a čest vést lidi, budovat týmy a za tu dobu tak mohu sledovat, jak se mění jejich přístup k práci, jejich potřeby i jejich očekávání a nároky na práci i své lídry. Jsem rád, že můžu stát u těchto změn, protože nás dále rozvíjejí a můžeme společně posouvat hranice,“ komentuje Pavel Běťák.

Zázemí stabilní firmy České spořitelně navíc umožňuje do technologií investovat ve výrazném měřítku, díky čemuž mají týmy možnost pracovat s těmi nejnovějšími nebo je v bezpečném prostředí testovat. Už nějaký čas například mohou IT oddělení pracovat s nástrojem GitHub Copilot, který pomáhá s generováním běžných částí zdrojového kódu. Všichni zaměstnanci banky mají také přístup do chráněné verze ChatGPT, což Česká spořitelna umožnila jako vůbec první banka u nás, a nyní testuje například Copilota pro Microsoft 365, a to jako jedna z mála firem na celém světě.

Další článek: Obrovský průšvih Googlu. Omylem smazal účet penzijnímu fondu s 125 miliardami dolarů

Témata článku: ,