Nové statistiky a trendy elektronické komerce

Dalším zajímavým směrem v elektronické komerci mají být podle analýz e-marketeru elektronické supermarkety – respektive to "nejobyčejnější" zboží, jako jsou třeba ranní rohlíky.
Dalším zajímavým směrem v elektronické komerci mají být podle analýz e-marketeru elektronické supermarkety – respektive to "nejobyčejnější" zboží, jako jsou třeba ranní rohlíky. Může se to zdát přitažené za vlasy – vždyť chození do supermarketu je neobyčejně zaužívaný zvyk, a potřeba si na jídlo sáhnout, přičichnout si k němu je podobně nutkavá. Na druhé straně je právě supermarket velkou ztrátou času – pokud se jedná o běžný denní nákup, lze si snadno spočítat, že utracený čas (zhruba hodinka včetně cesty tam a zpět) bývá mnohdy "dražší" než utracená částka. Zcela podle pravidel definující se "New Economy", ve které nebudou obchody, zboží přijde za zákazníkem se proto odhaduje, že elektronické supermarkety budou mít vytrvalý pozvolný vzrůst – letos obrat pět miliard USD, na konci tisíciletí už 40 miliard, a v roce 2007 by mělo na Internetu nakupovat zboží denní spotřeby patnáct až dvacet procent domácností.

Novým pojmem (nejen) v elektronické komerci je tzv. veri-port; jiní volí slovo hub. Obojí není moc trefné; má to vlastně znamenat, že obchod zaměřený na jeden druh zboží je málo, a obchod prodávající všechno je zase moc (totéž platí i o médiích: časopis zaměřený na jednu oblast je málo a nepřiláká požadované auditorium, a portál nebo vyhledávací centrála je zase tak široce zaměřená, že se člověk utopí v množství informací, z nichž je drtivá většina úplně irelevantních). Veri-Port znamená, že si vyberete několik klíčových témat, která vyhovují určité velké cílové skupině, a na ty se pak zaměříte – a hlavně, děláte je pořádně. Máte-li například kvalitní elektronický obchod s komoditou XY, zkusíte jej rozšířit o další zboží, které by mohlo být atraktivní pro ty, kteří kupují komoditu XY. V určitém náznaku to provedl Amazon.com, který ke knihám přidal i hudbu – obě komodity jsou si typově podobné (např. mají autora, vydavatele, nejí se atd.) a lze předpokládat, že cílové skupiny se hodně podobají. Lze si představit další obohacení Amazonu v tomto směru, protože kulturně zaměřená veřejnost není živa jen kupováním knih a cédéček. Trošku spornější je to v případě portálů – tvrzení, že Veri-Porty vytlačí portály, že "portály jsou mrtvy" je stejně předčasné, jako tvrzení před čtvrt rokem, že "portály vytlačí všechno ostatní". Především nelze absolutizovat – Internet navštěvují, kupodivu, pouze lidé a jejich výsadou je obrovská rozmanitost v cílech, potřebách či zálibách. Takže typický portál, ač koncipovaný jako "o všem a pro všechny" stejně zaujme jen určitou část auditoria – které tato bezbřehost nevadí. Veri-Porty či jak se to bude jmenovat, zase zaujmou další čtenáře; je překvapivé, ale pro americký přístup obvyklé, že se příliš nikde nepíše, že je podstatné, jak to bude udělané. Zkrátka jedni tvrdí, že portál vyhraje a Veri-Port prohraje, druzí prohlašují opak – já se domnívám, že vyhraje skvěle udělaný portál a současně skvěle udělaný Veri-Port a kromě toho také dvacet jiných skvělých věcí. Typickým příkladem skvěle udělané věci, která má šanci vytlačit všechny ostatní podobné, je Microsoft Investor, který je o třídu nad jeho předchůdci (Zacks, Hoover´s, eSchwab, StockMaster, EDGAR atd.). A zase budou říkat, že jsem zaujatý pro Microsoft – ale srovnejte si sami.

Evropa se probouzí? Dlouhou dobu "líná" Evropa zřejmě nabírá v oblasti internetové komerce tempo. Forrester Research (jedna z mladých analytických firem, často kritizovaná za to, že zveřejňuje příliš senzacechtivé "analýzy", aby si udělala jméno) odhaduje, že v roce 2002 bude tvořit obrat v Evropě v e-commerci okolo dvanácti miliard dolarů, letos je to asi dvě a půl miliardy. Jedná se o součet za zákaznické utrácení i za komerci business-to-business; přičemž podíl mezi nimi bude asi 40:60. To už není tak pozadu za Americkou, i když zde se má v daném roce otočit až desetkrát více peněz; zajímavé je ale to, že v Evropě má tvořit komerce business-to-business menší podíl než v USA. Je to dáno segmentací evropského trhu, který vede k vysokým koncovým cenám, k velkým rozdílům mezi jednotlivými zeměmi, nízké efektivnosti obchodování a tudíž k vysokým rabatům. V Evropě se zkrátka nakupuje v obchodech hůře než v USA a ani nemusíme chodit za humna – na Vltavě se knihy nakupují dobře právě proto, že např. v odborné literatuře má průměrný obchod míň než 1% celkové nabídky, a i ten největší nejde přes 15%.

Váš názor Další článek: Digital UNIX má budoucnost

Témata článku: Microsoft, Statistika, Vysoký podíl, Nová statistika, Čtvrt miliardy, Elektro, Hoover, Rohlík, Elektronická kniha, Rabat, Portal TV, Velký byznys, Požadovaná částka, Rohlík.cz, Supermarket


Určitě si přečtěte

Fedora 33 prostě funguje. Linux si zaslouží dobýt laptop, je to ale asi opět marné

Fedora 33 prostě funguje. Linux si zaslouží dobýt laptop, je to ale asi opět marné

** Desktopový Linux funguje a vypadá stále lépe ** Fedora 33 není výjimkou ** Ve stínu Windows a macOS tu vyrostly skvělé alternativy

Jakub Čížek | 156

Jakub Čížek
FedoraOperační systémyLinux
Elon Musk podpořil Signal jako náhradu WhatsAppu. Aplikaci okamžitě zavalili uživatelé
Markéta Mikešová
WhatsAppElon MuskFacebook
Microsoft Defender je jeden z nejlepších antivirových programů, tvrdí výsledky AV-TESTu
Karel Kilián
Windows DefenderAntivirusWindows 10
CZ.NIC bezplatně naděluje USB/NFC klíče. Jak jej získat?
Lukáš Václavík
CZ.NICeGovernment
Air Bank, Fio banka a MONETA zakládají alianci pro bankovní identitu
Jakub Čížek
BankaČeskoeGovernment
Šmírování kamerami Googlu: Koukněte, co šíleného se objevilo na Street View

Šmírování kamerami Googlu: Koukněte, co šíleného se objevilo na Street View

Google stále fotí celý svět do své služby Street View. A novodobou zábavou je hledat v mapách Googlu vtipné záběry. Podívejte se na výběr nejlepších!

redakce | 4

redakce
Mapy GoogleStreet View
Jak se šíří Covid v Česku: Čerstvá data, semafor PES, mapy okresů a obcí. Každý den aktualizované grafy

Jak se šíří Covid v Česku: Čerstvá data, semafor PES, mapy okresů a obcí. Každý den aktualizované grafy

** Vývoj COVID-19 v Česku: nakažení, úmrtí, testovaní, hospitalizovaní ** Mapa podle okresů, přehled podle věku, situace v Evropě i ve světě ** Každý den aktualizované grafy a mapy

Marek Lutonský | 172

Marek Lutonský
COVID-19Koronavirus

Aktuální číslo časopisu Computer

Jak prodloužit výdrž notebooku

Velké testy: gamepady a inkoustové tiskárny

Důkladný test Sony Playstation 5