Nové eCity: velmi dobře. Ale internetové hodiny tikají rychle

Účet zdarma je hlavním trhákem a pomůže Expandia Bance zvýšit klientelu – měl ale přijít dřív, konkurence se už probouzí.

Během pár dnů se elektronické město eCity probudí k novému životu. Na půl roku usnulo – což nedělá město normální a nemělo by dělat ani město elektronické, avšak probudí se změněné k nepoznání. Start je logicky na Invexu, ale co bude nové eCity obsahovat, se v podstatě ví už dnes, minimálně z materiálů, které Expandia Banka zasílala registrovaným uživatelům z předchozího eCity.

Říkat, že se provozovatelé „poučili z vlastních chyb“, je fráze jako Brno – ale stoprocentně pravdivá. Přitom nešlo pouze o chyby – či mírněji „zkušenosti“ – z eCity, ale vůbec i z fungování Expandia Banky. Hlavní výhrady a nynější odpovědi jsou:

  • eCity byla „stupidní hra“, klikání, které po dni znudilo a které se dalo obejít, ošidit: nyní to bude hra typu Monopoly, kde jsou smíchány faktory šikovnosti i náhody, kde proti sobě hrají jednotliví obyvatelé eCity – to je pokrok oproti první verzi skoro nebetyčný
  • eCity bylo pouze „virtuální“ nakupování, navíc poměrně nesmyslného zboží: nyní bude možné kupovat zboží skutečné
  • účet v Expandia Bance je sice velice pěkný, ale drahý: nyní je zaváděn eCity účet, ořezaná varianta normálního účtu, a bude zcela zdarma
Z marketingového hlediska nelze tomuto postupnému vývoji nic vytknout: nejdříve uživatele nalákáme do jednoduché hry (tj. „nízká bariéra“ k překonání), pak, když se to naučí a začnou naříkat na jednoduchost, přidáváme nové vlastnosti. Nejdříve nabídneme drahý produkt a pak jej zlevníme, takže opticky vypadá náhle jako „nesmírně výhodný“.

Nicméně dvě věci vyvolávají otazníky: jsou to čísla a čas. Expandia Banka má stále málo klientů a rychlost jejich přibývání (několik desítek denně) není ohromující – je to například číslo srovnatelné s denním přírůstkem nových zákazníků na Vltavě, tj. na jediném, na určitou část sortimentu zaměřeném obchodě. Zřejmě není velká ani celková částka, kterou lidé na účtu v EB mají, protože si ji málokdo volí jako svou hlavní banku. I když má Expandia Banka vynikající koeficient přiměřenosti a pokud má mít z privátních bank některá důvěru, tak právě ona, nestačí to: ono pokud má mít z privátních bank některá důvěru se dnes překládá jako žádná malá či privátní banka nemá důvěru. Pohřebiště českých bank – většinou velice špatně řízených nebo dokonce vytunelovaných – je pořád moc živé, navíc zrovna přibyl další hrobeček v podobě Moravia Banky. Ani čísla okolo eCity nejsou zrovna fantastická: s převahou největší a nejdelší kampaň, kterou kdy u nás internetová aktivita měla, vyústila v cca patnáct tisíc pravidelných obyvatel města, méně než tři procenta uživatelů Internetu – komunita, kterou může eCity převést do své druhé verze, není příliš velká. Je ale pravda, že počet lidí, kteří si eCity aspoň vyzkoušeli nebo do něj aspoň nahlédli a kteří mají již tento pojem i adresu zafixovánu, je možná o řád větší: nové eCity bude mít stoprocentně už od začátku vysokou návštěvnost i bez reklamy.

Druhým otazníkem je čas. Když byly služby Expandia Banky spuštěny, hovořili představitelé o až čtyřletém technologickém náskoku před konkurencí. Trošku uberme a vychází nám reálný náskok možná okolo 2-2,5 let; jenomže z toho už větší polovina uběhla a náskok byl využit k získání… dvaceti tisíc klientů, několika promile české populace. Expandia Banka není přece jen internetová banka – představitelé firmy také raději používají termín „přímé bankovnictví“ – je atraktivní pro každého, pro uživatele mobilních telefonů, samozřejmě nejvíce pak pro uživatele Internetu. Vysoké poplatky dle mého názoru odradily zákazníky banky podstatně víc než nízká úroková procenta a to, že má eBanka jedny z nejvyšších poplatků za služby u nás vůbec, je trošku smutným paradoxem: vždyť všude se dočteme, že Internet sráží náklady banky na transakci oproti přepážkové metodě až o několik řádů. Ano, poplatky za bankovní služby jsou u nás podstatně nižší než ve vyspělém světě; ano, také jsou i díky tomu české kamenné banky v problémech, ale to není podstatné.

eCity účet je skutečným, byť zjednodušeným účtem Expandia Banky a je zdarma, stejně jako všechny transakce. Je nepochybné, že bude mít velice brzy desítky tisíc zákazníků a kdyby tento krok udělala banka hned ze začátku (kupříkladu i v podobě nějakého velice zjednodušeného eCity), a snížila výši poplatků, mohla mít nyní násobně více klientů s účtem řádným (některé poplatky Expandia Banky jsou nízké, jiné velice vysoké, například 2,5 % srážka při výběru v hotovosti v zahraničí, 1 % v tuzemsku na přepážce).

Na Internetu plyne čas neuvěřitelně rychle. Kdyby přišel obchod typu Vltava.cz o dva roky dříve, byl by na světě o rok dřív než Amazon.com… a kdo ví, kde by dnes byl. Kdyby přišel o dva roky později, než přišel, už by ani přicházet nemusel, měl by stejnou šanci na úspěch jako ta internetová knihkupectví, která se v druhé polovině roku u nás otevřela – prakticky žádnou.

I v internetovém bankovnictví se dějí věci. U nás máme Nonstopbanku; zatím nijak převratnou, ale se silným a důvěryhodným zahraničním kapitálem (a lepšími úrokovými sazbami, čtvrt rokem služeb zdarma a celkově jejich podstatně nižší úrovní…). I české kamenné banky přicházejí s jakýmisi službami „přímého“ bankovnictví, zatím hodně slabými, ale dobře se ví, že na produktech kompetitivních s eBankou intenzivně pracují. Expandia Banka jim za své peníze ukázala cestu; je mnohem snazší ji kopírovat než jít v čele, a také levnější. Hodnota Expandia Banky je právě v jejím náskoku, protože klientů i vkladů má málo; i když Expandia Banka nadále své služby vyvíjí a zlepšuje, náskok se zřejmě zmenšuje – doufejme, že jej ještě dokáže Expandia Banka zúročit spojení s velkým finančním ústavem.

Určitě si přečtěte

Články odjinud