Elektromobily mají řadu nesporných výhod, jejich kritici však nejčastěji poukazují na skutečnost, že nabíjení baterií trvá příliš dlouho. Mají pravdu: nabití baterií elektrického auta trvá několikanásobně déle než natankování plné nádrže automobilu se spalovacím motorem. S možným řešením nyní přichází izraelský startup StoreDot.
StoreDot pracuje na bateriích s extrémně rychlým nabíjením (XFC) pro elektrická vozidla všeho druhu, včetně e-skútrů a elektromobilů. Firma tento týden oznámila dostupnost vzorků, které mají dokazovat funkčnost a škálovatelnost této technologie. Jednou z výhod je možnost využít pro výrobu nových akumulátorů stávající výrobní linky pro lithium-iontové baterie.
Baterie StoreDot
Předváděcí vzorky, které vyrobila čínská firma EVE Energy, se od tradičních baterií liší tím, že mají v anodě článku místo grafitu metaloidní nanočástice. Označení metaloidy se používá pro skupinu prvků, které vykazují chemické a fyzikální vlastnosti kovů, ale nelze je jako kovy klasifikovat.
Dle StoreDot jde o „klíčový průlom v překonání hlavních problémů v oblasti bezpečnosti a životnosti baterií“. V plánované druhé generaci hodlá použít místo nanočástic germania křemík, což by mělo tento typ baterií výrazně zlevnit. Vzorky jsou v souladu s normou UN 38.3, která zajišťuje bezpečnost lithium-iontových baterií během přepravy.
Již v prosinci 2019 ukázal StoreDot své baterie v elektrickém skútru. Nyní se chce soustředit na elektromobily, jejichž energetické požadavky jsou citelně vyšší. Stávající oznámení firma označuje jako důležitý milník, kdy inovace vyvinuté v laboratoři přecházejí v komerčně životaschopný produkt vhodný pro sériovou výrobu.
Nabití během pěti minut
Myšlenka je to dozajista zajímavá – elektromobil, který se nabije během pěti minut, by výrazně zkrátil čekací dobu na nabíjecí stanici. Čas pro doplnění energie by tak byl srovnatelný s časem, na který jsou při tankování zvyklí řidiči současných automobilů.
Rychlé nabíjení automobilových baterií pochopitelně bude vyžadovat nabíječky s daleko větším výkonem. Ten se ale postupně zvyšuje s tím, jak se buduje energetická infrastruktura. Pokud by se udržel stávající trend, měly by mít podle předpokladu výrobce elektromobily v roce 2025 běžnou možnost na rychlonabíjecích stanicích takový výkon dostat a do pěti minut se nabít.
Baterie s rychlým nabíjením by jistě našly uplatnění i v menších kapacitách a dalších segmentech, jako jsou drony, mobilní telefony či spotřební elektronika.
„Založili jsme StoreDot, abychom dosáhli toho, co mnozí označovali za nemožné – vyvinout baterie schopné plného nabití během pouhých pěti minut. Ukázali jsme, že tato úroveň nabíjení je možná – poprvé v roce 2019 s elektrickým skútrem a znovu před šesti měsíci s komerčním dronem.“ shrnuje dosavadní úspěchy generální ředitel Doron Myersdorf.